Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 4:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jan 31, 2017 1:59 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
Hej tänkte fråga ni som kört och loggat eller iallafall mätt olje tempraturer i rally cross, rally, israce bilar eller liknade under tävlings förhållanden ?

vad är normalt och vad har ni kommit fram till? berätta vad ni har kört och lite grund data på motorer (sugmotor/turbo mm) och när och vid vilka tempraturer ni blivit tvugna montera oljekylare.

jag är lite skraj för olje kylare om det inte är ett måste efter ha sett bilar brunnit och efter allvarliga motor haverier då folk monterat slangar/kylare/termostater/back ventiler mm fel och oljesysttemet fungerat helt fel.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 2:52 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1323
Ort: Umeå
Marcus Mitsubishi ligger kring 85-100 grader på sommaren och ca 5 grader kallare på vintern.
Och det sitter ju oljekylare om det är original eller nån större vet jag inte.
Och vatten tempen ligger kring 90 grader.

Och på Stefan:s Seat är det inte kopplat nåt oljetemp givare
till insprutningen, men vatten tempen ligger mellan 82-83 grader och det
är efter 2,6 mils körning :thumbright:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 3:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 585
Ort: Skellefteå
I min opelmaskin, säg runt 600häst så stack oljetempen mot 130 grader med halvskymd 19 raders oljekyl.
Byggde om till separat (eller vad man ska kalla det?) oljekylning och laminona värmeväxlare vatten/olja. Det är en elpump som tar oljan direkt ur tråget, pumpar den genom kylaren och sen tillbaka i tråget. Så jag har ingen kylslinga på motorns oljepump.
Nu ligger jag runt 120gr i oljetemp sommartid, ca 95 i vattentemp (92 termostat) kör castrol 10w60 olja.

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 5:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 162
110 grader er optimalt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 5:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4454
Ort: Boden
Varför köra hårt trimmade motorer med så varma termostater?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 31, 2017 6:23 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Man vill ha över 100 grader på oljan så man kokar ur allt vatten.
Kör man oljan kallare så samlas all kondens i oljan.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 5:11 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
erland vad får du för temp i din ban race 240? har du kylare?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 02, 2017 7:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 403
Ort: Jönköping
Jag har noterat uppåt 130 grader efter 20-30 min bankörning enligt min VDO-mätare. Givaren sitter inne i tråget, har byggt om oljenivågivaren så nu sitter tempgivaren där istället.
Min motor har oljekylare original, har inte hittat några andra termostater än Opel original. Vid vanlig landsvägskörning ligger oljetempen runt 90-95 grader.
Kylaren är en 24 raders tror jag, nån Kinavariant.

Ett litet tillägg: det ryms 5,5 liter olja inklusive filter, kanske lite mer nu när jag har större oljekyl. Kör på syntet 10W50.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Senast redigerad av Anders_Karlsson mån feb 06, 2017 9:37 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 7:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
2.5liters b230 baneacing. 7liters oljetråg, sandwicholjetermostat, kylare i fronten. ~110grader som mest. Mätt med vdo givare och mätare i tråget


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 07, 2017 8:40 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
nån som har koll på ungefär hur länge man kan gasa utan kylare före det blir riktigt varmt i oljan? typ en 2150RC eller 2.4 går det köra utan? ett heat eller drar det i väg alldeles?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 07, 2017 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Jens Gustavsson skrev:
jag är lite skraj för olje kylare om det inte är ett måste efter ha sett bilar brunnit och efter allvarliga motor haverier då folk monterat slangar/kylare/termostater/back ventiler mm fel och oljesysttemet fungerat helt fel.

mvh jens


Det där är inte relaterat till temperaturen utan till folks oförstånd att bygga rätt eller använda rätt delar att bygga med. En isär- och ihopskruvad slangklämma på en svettig oljeslang på ett påsvetsat rör utan fals är inge bra när man öser på med 5-6bar oljetryck!

Använd i det längsta alltid pressade hydraulslangar, hydraulkopplingar med svivel och rätt tätningar på adaptrar så är oljeläckage inget problem.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 07, 2017 7:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Inlägg: 585
Ort: Skellefteå
Jens Gustavsson skrev:
nån som har koll på ungefär hur länge man kan gasa utan kylare före det blir riktigt varmt i oljan? typ en 2150RC eller 2.4 går det köra utan? ett heat eller drar det i väg alldeles?


På en sån maskin som kanske bara går på full mutter i 3-5min så kan man ju öka volymen till 6-7 liter och kanske klara sig så.
Volvo har väl en värmeväxlare original på många rödblockare? funkar inte dom bra?

_________________
Snickrar corsa awd
viewtopic.php?t=34160&highlight=corsa+4x4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 07, 2017 7:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Inlägg: 403
Ort: Jönköping
Även pressade kopplingar kan släppa om de är felgjorda.
Jag hade ett litet missöde i höstas när en presshylsa på ena kylslangen släppte, hade tur att det hände vid lågt varvtal så det hann bara spruta ut ca 2 liter olja innan lampan började blinka till.
Det visade sig att hylsorna bara var halvt pressade men de hade ändå suttit ihop sen 2009 med mycket bankörning under åren.

Jag hade tur som sagt, det hände nån mil från garaget dagen innan en bankörning så det var bara att ringa efter bogsering och släpa tillbaka bilen. Hade det hänt på Kinnekulle Ring hade jag troligen rasat motorn och kört av banan, samt förstört dagen för alla andra med sanering.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 07, 2017 11:27 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tor aug 08, 2013 1:13 pm
Inlägg: 8
Erland Cox skrev:
Man vill ha över 100 grader på oljan så man kokar ur allt vatten.
Kör man oljan kallare så samlas all kondens i oljan.

Erland

Uten å ha stenkoll på termodynamikk så fordamper vel vann også på under 100 grader om det blir tilført litt bevegelsesenergi i tilegg til varme? Iallefall i veivhuset hvor den skvulper litt fram og tilbake, det tar vel bare litt lengre tid?
Ifølge dette: https://www.quora.com/Why-does-water-pr ... -degrees-C


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 08, 2017 7:22 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
MattiasH skrev:
Jens Gustavsson skrev:
nån som har koll på ungefär hur länge man kan gasa utan kylare före det blir riktigt varmt i oljan? typ en 2150RC eller 2.4 går det köra utan? ett heat eller drar det i väg alldeles?


På en sån maskin som kanske bara går på full mutter i 3-5min så kan man ju öka volymen till 6-7 liter och kanske klara sig så.
Volvo har väl en värmeväxlare original på många rödblockare? funkar inte dom bra?


tack för svar inte många vet nått i detta ämne. vilken temp har du då efter 3-5 minuter? vilken olja kör du?

kommer inte bygga ut tråget direkt ca 4 liter kommer det va.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010