Ventilsäte B20
Ventilsäte B20
Hej!
Har fått in en B20 topp för renovering med 46/38,5 ventiler. Föregående renoverara av den här toppen har skurit ventilsätena på 2st avgas sjukligt djupt. Nu måste jag mira alla säten igen men det går inte på dom. Hur brukar ni göra när dom är för mycket skurna. Sätter ni i lösa ventilsäten eller svetasar ni i material?
Om ni monterar lösa ventilsäten vad kör man för krymp passning på gjutjärns topp? Jag har bara monterat det på alu toppar.
Har fått in en B20 topp för renovering med 46/38,5 ventiler. Föregående renoverara av den här toppen har skurit ventilsätena på 2st avgas sjukligt djupt. Nu måste jag mira alla säten igen men det går inte på dom. Hur brukar ni göra när dom är för mycket skurna. Sätter ni i lösa ventilsäten eller svetasar ni i material?
Om ni monterar lösa ventilsäten vad kör man för krymp passning på gjutjärns topp? Jag har bara monterat det på alu toppar.
Re: Ventilsäte B20
Lösa ventilsäten är ett måste såna här gånger, är nog snabbaste och enklaste lösningen och är ju på sätt och vis bra ändå med dagens bränsle. Vad man ska ha för krymppassning vet jag dock inte.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 32
- Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
- Ort: KLINTEN
Re: Ventilsäte B20
Hej ha för mig sisst jag monterade lösa ringar på b20i så la jag greppet på 5-6hundringar, men allt beror ju på vilket material som sätesringen är i, enklast är att få en längdutvidgnings koefficient från material tillverkaren och räkna fram greppet. dock så undviker jag använda större ventil än 37mm med lösa säten
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
Det går att sätta i 39 säten max 6mm djupt men det beror på korta radien hur djupt man kan sköra. Jag kör 12 hundradelar i press.
Till 38 ventil räcker 38 säte men helst ska man ha 39.
Svårt när det är så på marginalerna mellan sätena.
Erland
Till 38 ventil räcker 38 säte men helst ska man ha 39.
Svårt när det är så på marginalerna mellan sätena.
Erland
Re: Ventilsäte B20
12/100 och 5 djupt brukar jag sätta dom.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Ventilsäte B20
Hei, låner tråden litt. holder på med en B30 topp og skal sette inn ventilsete og har ikkje gjort dette før, verktøyet er et gammelt amrikansk verktøy ifra 50-talet. har gjort en prøve fresing og fekk 14/100 dels presspasning, blir dette for mye? verktøyet er beregnet at man velger et spesielt sjær for kvar enkel størrelse av seteringer og dette sjæret monteres mot en anlegsflate i verkøyholderen og då skal man få rett størrelse for den valgte seteringen, nå er ikkje det råd å finne seteringer ifra denne levrandøren lenger, så eg har kjøpt noen andre og med desse ringene var det 14/100 deler presspasning eg fikk. skal eg prøve å sjå om eg får finjustert til 12/100 deler? seteringen har en diameter på 38,25mm.
seteringen eg har fått tak på er 6,35mm høg, eg har gjort en prøve fresing på 5mm dypt i toppen, skal eg tåre meg til å prøve å frese ned til 6,35mm eller er 6mm max? om det er innerradien på porten som begrenser dette, så ser det ut som der er plass til 6,35mm dypt? eller er det tryggast å ha litt margin og berre frese ned 5mm, så montere ringen og etterpå frese den ned 1,35mm så den blir plan med forbrenningsrommet også frese ventilsetet?
Kor mye varmer dere opp toppen og kjøler ned ringen ved montering? kan det vere passeligt å varme toppen til 200grader også kjøle ned seteringene i flytende nitrogen til -195grader, 395grader i delta tempratur? 38,25 x 395 x 0,000012 = 0,18mm.
Har tenkt å lage et monteringsverktøy som man kan sette seteringen inn på som styrer på den indre diameteren på seteringen og har en anleggsflate som øvre delen av seteringen stopper imot og som styrer seg i ventilstyringen for å sentrere når eg skal montere også kjøler eg ned seteringen og verktøyet i flytende nitrogen og etter på berre slepper setringen på plass i toppen. i verktøysettet eg har for å montere seteringer følger det med en dor som styrer i ventilstyringa som enn kan slå seteringen på plass med, men tenker at når toppen er varmet opp og seteringen er kjølt ned og seteringen då skal monteres for hand i toppen før enn slår på plass seteringen med doren, så er det vel lett for at seteringen kan komme litt skeivft på plass og den kiler seg fast?
seteringen eg har fått tak på er 6,35mm høg, eg har gjort en prøve fresing på 5mm dypt i toppen, skal eg tåre meg til å prøve å frese ned til 6,35mm eller er 6mm max? om det er innerradien på porten som begrenser dette, så ser det ut som der er plass til 6,35mm dypt? eller er det tryggast å ha litt margin og berre frese ned 5mm, så montere ringen og etterpå frese den ned 1,35mm så den blir plan med forbrenningsrommet også frese ventilsetet?
Kor mye varmer dere opp toppen og kjøler ned ringen ved montering? kan det vere passeligt å varme toppen til 200grader også kjøle ned seteringene i flytende nitrogen til -195grader, 395grader i delta tempratur? 38,25 x 395 x 0,000012 = 0,18mm.
Har tenkt å lage et monteringsverktøy som man kan sette seteringen inn på som styrer på den indre diameteren på seteringen og har en anleggsflate som øvre delen av seteringen stopper imot og som styrer seg i ventilstyringen for å sentrere når eg skal montere også kjøler eg ned seteringen og verktøyet i flytende nitrogen og etter på berre slepper setringen på plass i toppen. i verktøysettet eg har for å montere seteringer følger det med en dor som styrer i ventilstyringa som enn kan slå seteringen på plass med, men tenker at når toppen er varmet opp og seteringen er kjølt ned og seteringen då skal monteres for hand i toppen før enn slår på plass seteringen med doren, så er det vel lett for at seteringen kan komme litt skeivft på plass og den kiler seg fast?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
14/100 delar funkar, har kört det själv.
Olja in sätet, sätesläget och se till att det är en rejäl fas neråt på sätet.
Sen ska du helst ha en dorn med styrning för att slå i det.
Erland
Olja in sätet, sätesläget och se till att det är en rejäl fas neråt på sätet.
Sen ska du helst ha en dorn med styrning för att slå i det.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
När jag tittar på bilden så undrar jag om jag inte själv har ett sånt verktyg liggande nånstans.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
häftigt verktyg där! nå gammal malte mårtensson grej eller?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Ventilsäte B20
Det er et K.O. LEE Valve Seat Insert Ring verktøy, er det slik du har Erland?
Som du ser i verktøysettet, så er der en dor som man kan bytte piloter og anlegsflate til ventilseteringen, ja der er en reel stor fase på ringen der den skal ned mot toppen, så det går fint å slå inn denne seteringen velsmurt uten at topp er varmet og ring er kjølt ned?
kor dypt hadde dere tårt å frest ned i toppen 5, 6 eller 6,35mm som seteringen er?
Som du ser i verktøysettet, så er der en dor som man kan bytte piloter og anlegsflate til ventilseteringen, ja der er en reel stor fase på ringen der den skal ned mot toppen, så det går fint å slå inn denne seteringen velsmurt uten at topp er varmet og ring er kjølt ned?
kor dypt hadde dere tårt å frest ned i toppen 5, 6 eller 6,35mm som seteringen er?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Re: Ventilsäte B20
Lägger aldrig mer än c:a 8-10 hundradelar på en gjutjärnstopp
Better to be over the hill than under
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ventilsäte B20
Slå i sätet utan att nyttja värme/kyla?
vågat.
Köp lite flytande kväve.
Gör likadant med en dorn, men tryck i sätet för hand utan risk för att sätet skaver sönder och det hamnar spån under ringen.
https://www.youtube.com/watch?v=7BtHSej_eIY
vågat.
Köp lite flytande kväve.
Gör likadant med en dorn, men tryck i sätet för hand utan risk för att sätet skaver sönder och det hamnar spån under ringen.
https://www.youtube.com/watch?v=7BtHSej_eIY
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventilsäte B20
Jag slår alltid i säten i gjutjärnstoppar utan att värma topp eller att kyla säte.
Jag har haft 15 hundradelar i presspassning på avgas men jag har slagit i sätet innan jag fräst upp på insugningssidan.
Jag har en dorn som styr och använder motorolja till att smörja.
Normalt kör jag 12 hundradelar.
Jag ska leta reda på verktyget, har för mig att det är nåt som följt med vid köp av grejer och att jag inte fattade vad det var.
Erland
Jag har haft 15 hundradelar i presspassning på avgas men jag har slagit i sätet innan jag fräst upp på insugningssidan.
Jag har en dorn som styr och använder motorolja till att smörja.
Normalt kör jag 12 hundradelar.
Jag ska leta reda på verktyget, har för mig att det är nåt som följt med vid köp av grejer och att jag inte fattade vad det var.
Erland
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Ventilsäte B20
Har det våre noke problemer med ventilseteringer på eksos på B20/B30? ser på side 15 i denne Volvo Penta manualen at dei hadde ventilsetringer på dei tidligere modellene av Volvo Penta versjonen av B20-B30, men at dei på seinare modeller har gått vekk ifra dette, så lurer på om dei har hadt noe problemer sida dei har gjort dette? ser også at dei har kuttet ut å bruke ventiltetning på eksos på dei seinare modellene.
http://www.alcanboats.com/newsite_wordp ... 170ABC.pdf
Ser etter å google flytande kväve, så er det det samme som vi kaller flytande nitrogen i norge. har sjekket med den lokale AGA levrandøren her og dei sa det var mulighet til å få leige en 20L beholder med flytande kväve/nitrogen. ser også at når skal bruke flytande nitrogen, så må eg passe på å ha god ventilasjon i vognsjulet, vist uhellet skulle vere ute å søle med nitrogen, er ca.78% nitrogen i vanlig pusteluft atmosfære, men ved øking av nitrogen i et lukket rom så fortrenger den vekk oxygenet og man blir kvelt og man får ingen forvarsel på kroppen før man sovner inn. pga. det er økning av CO2 i pusteluften som aktivere pusterefleksen, men manglende mengde oxygen i pusteluften uten økning av CO2 gir kroppen ingen varseltegn før man detter vekk
Erland, hadde våre kjekt å sett et bilde om du finner igjen ditt verktøy, er ikkje ofte eg har sett et slikt verktøy. Han som selgte det til meg på ebay viste ikkje kva det var for noke og om det var komplett, så fikk det ganske billigt Så tenkte det kunne vere grett å ha til å lære seg dette også kan eg heller avansere med bedre verktøy seinare når eg har modnet meir. Var ingen bruksanvisning og ingen å spør, så tok en stund å studere korleis eg skulle bruke det, oppdaget også at der var "halv automatisk mating av sjeret"
http://www.alcanboats.com/newsite_wordp ... 170ABC.pdf
Ser etter å google flytande kväve, så er det det samme som vi kaller flytande nitrogen i norge. har sjekket med den lokale AGA levrandøren her og dei sa det var mulighet til å få leige en 20L beholder med flytande kväve/nitrogen. ser også at når skal bruke flytande nitrogen, så må eg passe på å ha god ventilasjon i vognsjulet, vist uhellet skulle vere ute å søle med nitrogen, er ca.78% nitrogen i vanlig pusteluft atmosfære, men ved øking av nitrogen i et lukket rom så fortrenger den vekk oxygenet og man blir kvelt og man får ingen forvarsel på kroppen før man sovner inn. pga. det er økning av CO2 i pusteluften som aktivere pusterefleksen, men manglende mengde oxygen i pusteluften uten økning av CO2 gir kroppen ingen varseltegn før man detter vekk
Erland, hadde våre kjekt å sett et bilde om du finner igjen ditt verktøy, er ikkje ofte eg har sett et slikt verktøy. Han som selgte det til meg på ebay viste ikkje kva det var for noke og om det var komplett, så fikk det ganske billigt Så tenkte det kunne vere grett å ha til å lære seg dette også kan eg heller avansere med bedre verktøy seinare når eg har modnet meir. Var ingen bruksanvisning og ingen å spør, så tok en stund å studere korleis eg skulle bruke det, oppdaget også at der var "halv automatisk mating av sjeret"
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Re: Ventilsäte B20
Brukar vanligtvis slå i säten kallt i gjutjärn.
14/100 är inga problem.
14/100 är inga problem.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960