Sida 1 av 1

BMW M30 Förbränningsrum

Postat: tor mar 02, 2017 7:34 pm
av Runeson
Har lite funderingar på min m30 topp som jag ska köra på bensin o överladda med turbo. Funderar över squish och utformningen av förbränningsrummet? Toppen är ju det viktigaste i hela motorn så lite hjärna måste ju vara bakom den! Det är en M30B35 topp ej kat altså med 1mm större insugsventil än min nuvarande M30B34 topp kör med Catcams 293 graders 10.5mm lyft. Tänkte om man bygger en så kallad herrejössestopp med borttagen squish och hemisfväriskaförbränningsrum samt lite "putsning" kanske några störreventiler så borde man få lite mer flås i maskin? TIPS!?

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Postat: fre mar 03, 2017 3:40 pm
av Jens Gustavsson
det där att porta upp till ett stort nästan ruhnt förbränings rum tror jag inte på i dag. låt förbränings rummet va stort sätt standard och leta en sån topp med skvish (stavning??) på båda sidorna.

be nån som har flödesbänk och erfarenhet av de topparna göra ett bra sätes jobb och gör inte kanalerna nå större fixa bara till i inner radien.

sen vill du ha mer effekt öka lyftet men inte durationen med en modärnare profil.


mvh jens

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Postat: fre mar 03, 2017 3:58 pm
av Runeson
okej tack!

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Postat: fre mar 03, 2017 5:57 pm
av Jens Gustavsson
det kan va bra att öka spalten mellan kolv och topp till 3mm med lite lägre kolvar eller tjockare packning om du verkligen vill köra med bensin och ladda hårt? (farligt) men rör inte toppens förbräningsrum så mycket.

vill man ha en pigg motor som är driftsäker på gatan så är e85 hela skilnaden då kan du köra 1mm mellan topp och kolv och ändå ladda hårt med hög kompa. peter här i byn laddar 2 bar i sin M10 1.8L motor med etannol och över 10:1 i kompa helt utan problem i flera år. standard allt utom kam och portad topp. sävar custom 240/1.25mm graders kam med 12+mm lyft :thumbright:

mvh jens

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Postat: fre mar 03, 2017 8:59 pm
av Runeson
okej! får väll gå på spriten helt enkelt då. Maskinen är ju påkostad.. smidd och allt är nytt oljepump,kamkedja ja allt förutom vev,block,topp,ventiler. kan ju vara kul o mosa på redigt då :)

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Postat: lör apr 29, 2017 8:05 am
av sandqvist
Ja testade att bromsa en m30b35 på bensin och på E85 under en dag. BF 95 gick att ladda cirka 1.4 bar. 340whp med en hx50 turbo. BF 98 gav strax under 400whp och E85 gav 498whp. Samma laddtryck. Bara tändningen i stort sätt som skilde.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: BMW M30 Förbränningsrum

Postat: tis maj 02, 2017 11:00 am
av Gabbe_96
Sandqvist; om du har möjlighet så dela gärna med dej av lite info kring motorn samt bromspapper, helt klart intressant ☺