Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 11:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 02, 2017 10:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2046
Ort: Luleå
Plockade ihop en B230FK med Wiseco 96.50. Monterat korrekt (?) enligt wiseco.
Ringarna på samtliga kolvar hade roterat & gapen låg under 10mm från varndra
på några av dem. Andra 15ish mm. kolvarna såg klart koxiga ut på kronan &
bilen var trixig få genom bes.

Monterat enligt Wsiecos riktlinjer:
Bild


Sen när man läser lite i ämnet så ser man lite var stans att folk skriver
att gapen får absolut inte monteras över kolvbulten???

Hur ska det vara? Ska jag måsta borra in låspinnar likt 2t i dom :hihi:


Bild

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 8:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Kolvringarna ska rotera i 4takt.
Känn lugnet ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 9:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2046
Ort: Luleå
Fast när ringarna på alla kolvar snurrat & stannat på samma ställe? Man monterar väl dem i specifik
ordning enligt bilden av en anledning? :?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 9:42 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
som patrik säger helt normalt. de ska rotera.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 4:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 921
Ort: Flisa, norge
så då spelar det ingen roll hur dom monteras då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 5:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
egentligen inte tror jag men de kan nog va bra att vinkla dem som det står för första inkörningen då man startar.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 9:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 177
Ort: Lycksele
Honingen påverkar rotationen rätt ordentligt enligt de lärde, ringarna ska rotera, men blir det extremt mycket nöts ringlandet onödigt fort.

Mvh Kjelle


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 07, 2017 12:06 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2046
Ort: Luleå
Känns inte som en slump då alla roterat & ligger med gapen bredvid varandra.

4ans cyl mot avgas med gapen. båda ringarna, ca 8-10mm från varandra.

resten av dem låg rakt mot insugsidan. mellan 12-8mm från varandra. Om dom nu
snurrara slumpartat så borde det ju inte vara ett sånt tydligt mönster?
Jag vill ha gapen från varann iaf, måste ju läka mindre då speciellt
på låga laster/tomgång. Bilen var riktigt trixig få genom bes med
bra spridare & VX3 kam. Borde ju slinkit genom lätt med bra mapp?


Jag kommer stryka ur blocket med stenar & vända ena mot insug &
andra mot avgas när den monteras. Bara för att. Sådeså!

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 07, 2017 5:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Nej det är ingen slump.
De hittar ofta sitt 'favoritställe' pga kolven vickar lite i övre och nedre dödpunkt.
Om det vore totalförbjudet för ringarna att snurra så lovar jag att det satt såna där 'knaster' för att hålla rätt på ringarna.

I en tvåtaktare är det förbjudet då ringen kan haka i portar annars, och där sitter ju ett knaster.

Om blocket är fint Henat och ringarna redan inkörda i det så forkortar du bara livet på dem genom att gnussa med en sån där trearmare eller dinglehone.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 07, 2017 9:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Inlägg: 129
Ort: Bergen Norge
Hei

Det har blitt målt mange ganger hvor fort en stempelfjær roterer, men gjennomsnitt sies å ligge rundt 7 ggr per minutt ved max effekt.
Ved lavere turtall og last minsker evnen til å rotere og stempelfjæren kan i værste fall kokse fast i sporet.
Setter den seg fast fungerer den ikke lengre som en stempelfjær.

Mvh
Jens B

_________________
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 07, 2017 9:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Jag har för mig att det står "the oil expander ring ends must be installerad 90 degrees from the piston pin" i papperet som följer med kolvarna så det kanske är dom som inte får ligga över kolvbulten, kan kolla exakt vad det står när jag kommer hem om du vill :thumbright:

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 07, 2017 11:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8838
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Det är om du har kolvbulten sticker upp genom ringlandet.
Det finns olika 'retainers' för att hindra oljeringen att snurra dit.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010