Sida 1 av 1

kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: tor mar 02, 2017 10:24 pm
av Robert Markström
Plockade ihop en B230FK med Wiseco 96.50. Monterat korrekt (?) enligt wiseco.
Ringarna på samtliga kolvar hade roterat & gapen låg under 10mm från varndra
på några av dem. Andra 15ish mm. kolvarna såg klart koxiga ut på kronan &
bilen var trixig få genom bes.

Monterat enligt Wsiecos riktlinjer:
Bild


Sen när man läser lite i ämnet så ser man lite var stans att folk skriver
att gapen får absolut inte monteras över kolvbulten???

Hur ska det vara? Ska jag måsta borra in låspinnar likt 2t i dom :hihi:


Bild

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: fre mar 03, 2017 8:59 am
av Kadett4wd
Kolvringarna ska rotera i 4takt.
Känn lugnet ;)

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: fre mar 03, 2017 9:34 am
av Robert Markström
Fast när ringarna på alla kolvar snurrat & stannat på samma ställe? Man monterar väl dem i specifik
ordning enligt bilden av en anledning? :?

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: fre mar 03, 2017 9:42 am
av Jens Gustavsson
som patrik säger helt normalt. de ska rotera.

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: fre mar 03, 2017 4:04 pm
av DreRacing@
så då spelar det ingen roll hur dom monteras då?

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: fre mar 03, 2017 5:52 pm
av Jens Gustavsson
egentligen inte tror jag men de kan nog va bra att vinkla dem som det står för första inkörningen då man startar.

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: fre mar 03, 2017 9:38 pm
av Kjelle
Honingen påverkar rotationen rätt ordentligt enligt de lärde, ringarna ska rotera, men blir det extremt mycket nöts ringlandet onödigt fort.

Mvh Kjelle

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: tis mar 07, 2017 12:06 am
av Robert Markström
Känns inte som en slump då alla roterat & ligger med gapen bredvid varandra.

4ans cyl mot avgas med gapen. båda ringarna, ca 8-10mm från varandra.

resten av dem låg rakt mot insugsidan. mellan 12-8mm från varandra. Om dom nu
snurrara slumpartat så borde det ju inte vara ett sånt tydligt mönster?
Jag vill ha gapen från varann iaf, måste ju läka mindre då speciellt
på låga laster/tomgång. Bilen var riktigt trixig få genom bes med
bra spridare & VX3 kam. Borde ju slinkit genom lätt med bra mapp?


Jag kommer stryka ur blocket med stenar & vända ena mot insug &
andra mot avgas när den monteras. Bara för att. Sådeså!

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: tis mar 07, 2017 5:10 am
av Kadett4wd
Nej det är ingen slump.
De hittar ofta sitt 'favoritställe' pga kolven vickar lite i övre och nedre dödpunkt.
Om det vore totalförbjudet för ringarna att snurra så lovar jag att det satt såna där 'knaster' för att hålla rätt på ringarna.

I en tvåtaktare är det förbjudet då ringen kan haka i portar annars, och där sitter ju ett knaster.

Om blocket är fint Henat och ringarna redan inkörda i det så forkortar du bara livet på dem genom att gnussa med en sån där trearmare eller dinglehone.

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: tis mar 07, 2017 9:13 am
av mrjaybeeze
Hei

Det har blitt målt mange ganger hvor fort en stempelfjær roterer, men gjennomsnitt sies å ligge rundt 7 ggr per minutt ved max effekt.
Ved lavere turtall og last minsker evnen til å rotere og stempelfjæren kan i værste fall kokse fast i sporet.
Setter den seg fast fungerer den ikke lengre som en stempelfjær.

Mvh
Jens B

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: tis mar 07, 2017 9:20 am
av Oskar Johansson
Jag har för mig att det står "the oil expander ring ends must be installerad 90 degrees from the piston pin" i papperet som följer med kolvarna så det kanske är dom som inte får ligga över kolvbulten, kan kolla exakt vad det står när jag kommer hem om du vill :thumbright:

Re: kolvringar som roterat - problem? (Wiseco)

Postat: tis mar 07, 2017 11:24 am
av Kadett4wd
Det är om du har kolvbulten sticker upp genom ringlandet.
Det finns olika 'retainers' för att hindra oljeringen att snurra dit.