Sida 1 av 1

Kolvspel med betong

Postat: sön mar 05, 2017 10:22 pm
av Kim Norgren
Tjenare!

Den här frågan har nog diskuterats ett antal gånger tidigare men jag har sökt runt en del men utan att hitta några bra svar på min fråga. Har betongfyllt blocket upp tills det är ca 25mm kvar upp till deckplanet, kommer tvärspola vattnet där och upp genom toppen.

Har kolvar där det rekommenderas 0,089mm kolvspel men jag antar att betongen påverkar pga extra värme? Eller kan jag bara köra med det kolvspel som tillverkaren rekommenderar? Hur har ni andra gjort?

B230 Turbo
E85 och 6-700hk

Mvh

Re: Kolvspel med betong

Postat: sön mar 05, 2017 11:09 pm
av Erland Cox
Jag brukar lägga mig 2/100 + utan betong och hade nog gått upp 5/100 delar med.
Bättre med för mycket spel än för litet, det har alltid funkat för mig.

Erland

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 8:51 am
av Kim Norgren
Ok så eftersom rekommenderat kolvspel är nästan 9/100 så lägger jag bara på 5/100 för betongen och slutar alltså på ett totalt kolvspel på 14/100. Har det fungerat bra för dig så bör det väl göra det för mig också :)

Tack Erland!

Mvh

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 8:58 am
av Jens Gustavsson
erland är det b230 turbo motorer på +700hk du talar om med E85?

det fins olika erfarenheter och ideer givetvis men vi tycker väldigt olika där. ett jänke block är typ dubbelt så tjock väggiga där det räknas de kan ha mycket mer spel.

för mycket spel slutar med hål i blocket och total haveri ofta på allt. lite för lite kan i värsta fall sluta med lite små gnuggningar i ytan på kolven om man kört snålt.

mvh jens

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 1:00 pm
av J00r
Inte för att vara sån, men varför betonga för 6-700hp?lät onödigt

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 1:02 pm
av Oskar Johansson
Man kan ju säga att han har haft otur med block :P

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 1:07 pm
av Jens Gustavsson
vi betongade ett block så för länge sen (en B23 visserligen) men det sprack ganska fort just i kanten där betongen sluta. tror fan det vart svagare än helt utan betong?

tror det sitter mycket i mappningen speciellt i ert fall då ni kört sönder block.

synd du bor så långt bort jag och mattias skulle gärna hjälpa till med en bra mappning och inställning på den nya motorn. antingen i min motorbänk eller i bilen i mattias bänk.

mvh jens

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 7:58 pm
av Kim Norgren
Precis som Oscar skriver så har jag haft lite oflyt med mina motorblock då det spruckit i slutet av säsongen två år i rad nu :? Börjar bli ganska trist att bygga ny bottendel varje vinter så därför tänkte jag försöka förebygga problemet så gott det går inför den här säsongen... Betongfyllt block med tvärspolning och sedan en ny mappning på det. Då har man i alla fall gjort det man kan, eller i alla fall vad jag kan.

Ja Jens det är så jäkla synd att resan är så pass lång som den är, har nog nästan 70mil enkel resa :( Hade varit riktigt kul att låta er justera in den nya motorn!

Angående kolvspel så rekommenderar tillverkaren alltså 0.0035" och det blir 0,0889mm men frågan är alltså om man behöver öka spelet nu när jag har betongfyllt nästan upp till deckplanet :?

Mvh

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 8:06 pm
av Erland Cox
Jag vet en som inte ökade spelet och dom kolvarna skar i cylindrarna.
V8 block är inte ett dugg tjockare än Volvo block.
Kör man specialblock slipper man betonga.
Jag har inte kört turbo men lustgas och till det höll det bra.

Erland

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 8:30 pm
av Tjernell
Jens, hur ska man mappa bort så inte blocken spricker? Jag vill gärna prova det :thumbright: :thumbright:

Re: Kolvspel med betong

Postat: mån mar 06, 2017 11:11 pm
av Jens Gustavsson
denna motor har gett ca 500-550hk om man kollar på slutfarter och vikt på bil mm. där håller blocken i all evighet då det "lirar".

jag har sett data loggar och mappen. det va flera stora grundläggande fel där som påverkar lamda på vissa temperaturer mm helt (ologiska). nu är inte det viktiga varför det va så bara hur vi ska få det hela bra så det blir en lyckad sesong för teamet i sommar med en hållbar motor :thumbright:

jag hjälper gärna till med lite mera arbete på alla grundinställningar men hela VE tabellen måste börjas om med och det kräver en bromsning eller seriösa gat mappningar på ett flygfält eller liknade.

det viktigaste för en hållbar motor är inte hur dyra delar man har eller hur mycket special delar man bygger in skulle jag säga. Det är en seriös mapning och sen logga och se till att allt lirar perfekt helst efter var repa som gör att man får harmoni och hållbarhet. vist motorn måste ha ett skapligt koncept och va rätt ihop skruvad med bra fungerande grejor, men det har inte varit problemet här.

mvh jens

Re: Kolvspel med betong

Postat: ons mar 08, 2017 2:29 pm
av Kim Norgren
Ja tack Jens du får mer än gärna hjälpa till med grund inställningar för bilen ska mappas om är det tänkt så det vore ju kanon att komma tillrätta med dom här felen då, tusen tack :thumbright:

Mvh

Re: Kolvspel med betong

Postat: tor mar 09, 2017 4:52 pm
av StefanM
är 70 mil i sammanhanget särskilt mycket då? Jag skulle ju förstå om det vore 700mil.

Re: Kolvspel med betong

Postat: fre mar 10, 2017 9:14 am
av Kim Norgren
Nej 70mil hade varit okej men jag ska ju förhoppningsvis hem också och då blir det 140mil :wink:
Skämt åsido, hade nog kunnat köra 140mil men ganska surt att åka så pass långt om det skulle bli problem med tex kylning eller liknande nu när vi i princip oprövat ska köra med betong och tvärspolning. Eftersom bilen inte kommer vara färdigmappad så kan jag inte ut och testa så mycket innan man åker heller.

Mvh