Effekt register på kammaxlar

Diskussioner för erfaret folk
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

Virre1230 skrev:Han menar nog att en kam designad för 37mm tryckare kan ge kring 20nm mer än en kam designad för std tryckare, vilket jag tycker låter aldelens rimligt :)
Jag tycker att effekt går uppåt mer än vrid. Konstig att original tryckare med passande kam räcker inte ens till 5000 rpm. Min b230 motor hade bästa vrid vid 5200 rpm om jag minns rätt, 252 nm på hjulet, det var bästa vrid från 2.3 volvo motor i min bänk bland stora tryckar motorer och det finns massor som har varit i bänken.

Måste vara en riktig maskin att det blir mycket mer vrid än 250 nm på hjulet från 2.3 liter.

Innan någon säger att dröm siffror med std tryckare.
För jämförelse, det var just en ford fiesta 2011 R2 kitcar i min bänk, inget fel på bilen men ägare ville testa effekten innan sommarsesong. Det blev 156 hk 169 nm motoreffekt, jag tyckte det var bra från en 1.6 liter man får inte trimma. Ägaren tyckte inte samma, det påstås ha 168 hk 182 nm. Men när svepet tog tid 18 sek från 3000 till 8200 rpm, sluthastighet under 170 kmh, ja vet att siffrorna stämmer.

Jämförelse från min bänk till Dynomet med eddy current broms som ligger 40 km bortåt min bänk, det finns några hk skillnad på 150 hk, Dynomet visar mer men i praktiken samma siffror.
.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilka exakta värden vill du ha erland? det är en ren insugs profil så avgs profil kör man en 35-37mm tryckar profil sen anpassar man duration och nock vinkel till det register man vill ha mm.
jag vill inte gå på större tryckare på avgasidan av både hålbarhets skäl samt att det helt enkelt inte behövs.

den lyfter 15.7mm på 76 grader instalerad på 104 grader så har man en bra topp så andas motorn bra :thumbright: ändå så är dur tillräckligt kort så den bygger tryck från ventilspels dur stägning till tdc tändpunkt eller hur man ska säga?.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Jag tänkte på 0,050" durationen och maxlyftet.
Den bilen vi kör 33 tryckarkammen i har bara 2316cc och standard B230 kolvar visserligen med toppdeckning och plansvarvade kolvar.
Med den 2150 toppen jag skickade fick vi 220 hästar och 260Nm med en Enem C2 kam.
Fick inte mer effekt med DCO 50:or än med portade 45:or så vi tänkte att det är gränsen för toppen.
Så vi satte på en appK 405 48-40 topp först med en kam med samma värden som C2 kammen, samma effekt och vrid.
Sen satte vi dit en kam som lyfter 15 mm och som har 276 grader in och med den gick det att få 228-230 hästar men fortfarande 260Nm.
På med ett kortat steg 4 grenrör så gav den 238 hästar med urkass botten.
Detta är med 15" hjul och bara byte från 16" var värt 6 hästar och 12Nm.

Min banbil som är på 2365cc, 2% mer slagvolym har som bäst gett 248hästar och över 290 NM och det med 17" hjul med 235 -620 slicks.
Med 15" hjul så närmar jag mig 300Nm. Har inte testat men efter vad jag sett på andra tester.
Jag har en 267 graders vid 0,050" 37 tryckar kam in med 14,6mm:s lyft och en 264 vid 0,050" ut med 14 mm lyft.
Verkar som om den ökade arean som den snabbare accelerationen ger gör mycket mer än toppen.
Denna motorn har en väldigt bra 46-38 topp. Sen har den en riktig bottendel med tunna ringar.
Byte från en standard botten som var borrad 0,30mm gav 6 hästar.
Men ska jag sen jämföra med Evo effekt så verkar tryckarstorleken in vara det som ger mest effektökning.
Med för små tryckare blir det för mycket duration om man ska få arean man vill ha och det går ut över vridet.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

den ligger kring 278 grader/0.05" och lyfter 16.5mm. låter lång men den bygger rätt bra med tryck då den är har kortare ramper än många äldre kamaxlar samtidigt som den inte har mer pik open acc.

den klarar 8000rpm med normal eller lite lättare än normal vikt på ventilerna.

den kräver dock bra kompa mot 12.8:1 (eller lite mer om du har bra koll på lamdan och har kall termostat) och med 98 oktan eller aspen+ men gärna E85 och riktigt hög kompa mot eller över 14:1! då kommer vridet att öka betydligt.

några grund inställningar är att inte korta steg 4 timo röret allt för mycket utan jobba med insugs puls längden istället och lamda kurvan då kommer den gå bra! kör inte för stora avgsventiler heller det värkar inte ge nått nånstans i registret vad jag hitils sett bättre jobba med avgasprofilen.

har sett att motorer över 2.4 liter ofta svarar bra på mycket lyft om de har fri andning mm!

de motorer med bäst vrid och bredd på registret har haft ganska långa kamaxlar konstigt nog men blir känsligare på avstämningar, kompa mm (inte alltid helt logiska pipemax längder)



ska du över 260hk så testa 2.75" kolektor då sträcker den ut bättre på toppen!

nur många NM behövs för att snurra bottendelen på utan stift?

bara lite grova tips!

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Sen är frågan, hur ser din kurva ut.
Jag kan lätt bygga mer toppeffekt men då tappar jag bara i botten.
Så på senare tid har jag bara kört med standardlängd på steg 2 och 3 rör.
Vinner mer i botten än vad jag tappar på topp, 10 hästar i botten mot 6 på topp.
Mon kurva ligger på en annan dator men jag ska lägga upp den här senare.
Jag kör vanlig mack 98 och än så länge har jag inte gått över 12:1.
Jag ska kunna köra halvtimmespass fullt även när det är sommarhetta ute.
Men visst, E85 hade varit något men det krävs mer volym i motorn eller domekolvar för att få upp kompet.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev: Den bilen vi kör 33 tryckarkammen i har bara 2316cc och standard B230 kolvar visserligen med toppdeckning och plansvarvade kolvar.
Med den 2150 toppen jag skickade fick vi 220 hästar och 260Nm med en Enem C2 kam.

Verkar som om den ökade arean som den snabbare accelerationen ger gör mycket mer än toppen.
Erland
Vad bra, här ser vi att original tryckare räcker långt, jag har sett väldigt många stora tryckare motorer, lång slag etc. som har under 200 hk.

Min motorblock b230 var toppdeckat 0.7 mm, original kolvar, svarvat och fräst skelett svänghjul och rörliga delar balanserade.
13:1 comp. 98e fuel.
Kamaxel svetsat och slipat 275/1 mm intake centerline 105.5 grad. Det som skiljer på kammen är att det räcker här nu att kamaxel och fjädrar håller en tävling eller några starter, inte till gatan eller endurance. Folkracebil måste sälja efter tävling och det är säker att det går alltid så varför ge en hel bil gratis till nån annan..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Problemet är att alla som kör rally vill ha mer effekt.
Enda chansen om bilen ska bli snabbare är att man höjer hela kurvan.
Att tippa den runt max vrid gör inte bilarna snabbare.
Men större ventiler än 46-38 verkar inte ge nåt med 33 tryckare.
Mon standard bottendel funkade i över 3 år för mig och satt i bilen när jag fick den så det borde sitta i topp och kam.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av p.hedman »

När det gäller std tryckare och stora tryckare var/när lägger man gränsen innan man går över till stora ?
Är det höjden på nocken eller har det flera faktorer som påverkar ?
Hur gör man med ventil justering med stora tryckare ?
Kan man använda std shims att dom passar i dom stora tryckarna?
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Stora tryckare är en hel kopp som utnyttjar hela håldiametern på 37mm.
Enklaste sättet att justera dom är med lashcaps men kammen och tryckarna måste av varje gång.
Till turbomotorer med responssystem kan man vara tvungen att slipa spelet med änden på ventilen.
Det som bestämmer tryckardiametern är hur långt ut från centrum som kammen trycker, var den trycker på tryckaren.
Max är när centrum på nocken trycker precis innanför kanten på tryckaren.
Yttersidorna av nocken brukar hamna utanför tryckaren.
Ju större tryckare man har desto längre blir hävarmen från kamcentrum och det gör att accelerationen ökar.
Man får ca 1,5mm mer lyft vid samma duration om man går upp från 33 till 37mm:s tryckare.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

som du säger erland så är det lätt att hitta lite mer toppeffekt men man tappar då 3 gånger så många hk på lägre varv så det fungerar bara på bilar med typ liberty och slir koppling och där man har bra grepp och det har man sällan.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Jag vill gärna försöka lyfta hela kurvan och då verkar större tryckare vara ett måste.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur många nm/ liter kommer du upp till ungefär motsvarande på veven? kring 116-118nm börjar det gå tungt med en volvo 8v tror det kan bli lite mer på en 2.5L än en 2150. (mer hastighet i kanalerna?)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Gammal bromskurva från i somras, enda jag kunde hitta lite snabbt.
Där har jag 276Nm på 2365cc.
116,7Nm per liter.
Detta är sommareffekt och med bara lite korrektion på trycket.
Har planat toppen 0,7mm mer sen dess, kompression ger mer vrid.


Bild

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: Detta är med 15" hjul och bara byte från 16" var värt 6 hästar och 12Nm.

Min banbil som är på 2365cc, 2% mer slagvolym har som bäst gett 248hästar och över 290 NM och det med 17" hjul med 235 -620 slicks.
Med 15" hjul så närmar jag mig 300Nm. Har inte testat men efter vad jag sett på andra tester.

Erland
Jag ställer mig frågande till hur du kan få mer effekt/vrid i motorn med hjulbyte?
Du bör väl förklara att det är 'si och så' mindre/mer med förlust i drivlinan med olika hjul.
Motoreffekten är densamma hela tiden om inga ändringar gjorts i motorn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

Jens Gustavsson skrev:hur många nm/ liter kommer du upp till ungefär motsvarande på veven? kring 116-118nm börjar det gå tungt med en volvo 8v

mvh jens
Precis. Därför tycker jag att det är svårt att bättra mycket mer min 252 nm på hjulet från 2316 cc. I allafall på min bänk.
Skriv svar