Jag tycker att effekt går uppåt mer än vrid. Konstig att original tryckare med passande kam räcker inte ens till 5000 rpm. Min b230 motor hade bästa vrid vid 5200 rpm om jag minns rätt, 252 nm på hjulet, det var bästa vrid från 2.3 volvo motor i min bänk bland stora tryckar motorer och det finns massor som har varit i bänken.Virre1230 skrev:Han menar nog att en kam designad för 37mm tryckare kan ge kring 20nm mer än en kam designad för std tryckare, vilket jag tycker låter aldelens rimligt
Måste vara en riktig maskin att det blir mycket mer vrid än 250 nm på hjulet från 2.3 liter.
Innan någon säger att dröm siffror med std tryckare.
För jämförelse, det var just en ford fiesta 2011 R2 kitcar i min bänk, inget fel på bilen men ägare ville testa effekten innan sommarsesong. Det blev 156 hk 169 nm motoreffekt, jag tyckte det var bra från en 1.6 liter man får inte trimma. Ägaren tyckte inte samma, det påstås ha 168 hk 182 nm. Men när svepet tog tid 18 sek från 3000 till 8200 rpm, sluthastighet under 170 kmh, ja vet att siffrorna stämmer.
Jämförelse från min bänk till Dynomet med eddy current broms som ligger 40 km bortåt min bänk, det finns några hk skillnad på 150 hk, Dynomet visar mer men i praktiken samma siffror.
.