Effekt register på kammaxlar

Diskussioner för erfaret folk
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av »

Okej kan det tänkas göra 5-7cfm på totalflödet in då ksk?.
Skulle varit intressant och se en jämförelse med org spridare för och se hur stor skillnaden blir.
Hoppas på ett effektlyft med nya trattar då :thumbright: vad var fel på dom gamla?
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev: Vi satte på Weber 50:or och väntade oss en bra effektvinst men det gav samma.
Bytte till mer kam, samma.
Bytte topp och insug till 48-40 men fortfarande samma effekt, kanske lite mer men bara några hästar.
Satte på 123 tändning, gav inget.
Sen bytte vi trattar idag och då gick den helt plötsligt tokmagert, dvs den drog i sig mer luft.
Erland
Nu ser du, hjälper inte alltid att ha stora delar i motorn. :) en bromsbänk är bra att ha. Bästa skulle vara att köra mot klockan efter varje ändring på bänken, har ofta hänt att mindre hästar är snabbare mot mera hästar när man byter delarna..

Trattarna ger heller inte nödvändigtvis mera hästar men effektarea kan ändras något.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Mindre hästar har aldrig varit snabbare på banan.
Men då menar jag hästar där man behöver dom och inte toppeffekt.
Tappar jag i botten för att vinna på topp så blir bilen långsammare.
Vet inte vad som hände igår, verkar som om ett stift la av för sen blev det likadant med de andra trattarna.
Det jag inte gillade med de gamla var att de hade fullradie helt runt till utsidan.
Fortfarande ca 220 hästar så det blir ett kambyte.
När jag trimmade Fiddy 125:or fanns det en kam som hade mest lyft och oavsett vad jag gjorde med toppen så fick jag inte mer än 16 bakhjulshästar.
Så när man byter grejer finns det alltid en ny del som begränsar.
Stora ventiler har jag aldrig trott så mycket på, ventillyft gör mycket mera för spaltarean.
För 245 hästar behöver denna motorn bara 41mm under ventilen och det klarar man med 46 mm:s ventil.
Ska byta denna 264-264-14 kammen mot en med 276-15 in och 264-14 ut och se vad det gör.
På den gamla toppen som var 46-35 gav kambytet bara sämre botten och samma toppeffekt.

Erland
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av p.hedman »

Jag är lite nyfiken på hur volvo motorer svarar på advance och retardaning har aldrig brytt mig då motorerna gått bra ändå :) .
Ni som är lite mer insatta i det kanske kan dela med er !
/ Peter
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

För mej volvos kamställning har inte gett mycket skillnad jämför ford sohc motor som ibland ändras mycket, vet inte varför. (dålig avgasport?)
Sist b230 volvo motor jag byggde, köpte en justerbar kamhjul men helt onödigt, det blev 221 hk på hjulet så ändrade ingenting, första pullet var 219 hk på hjulet på en gång, 50 fajs direkt ut ur lådan, ( bensinläckage som alltid finns, reparerade det först innan montering men inget annat) tändning med brytade till 35 grad. max. och thats it. Svarvade 2 sats trattar men bytte inte ens de andra att prova.

Gjorde ingen modifiering denna gång heller just därför att volvo brukas inte bli bättre om det är redan bra i början och för mej med original oborrat underdel och original kamtryckare 220 hk och 250 nm på hjulet är svårt att bättra. (531 topp 46/38)

Nu bygger en 2.2 liter volvo, (94 x 80) till den finns stora tryckare med passande kam, 48 webers osv. Kan prova byta saker och göra kam och fördelare ställning, får se blir det +- 5 hk eller mer. Race på Vappen i en Kemora asfaltbana.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

På folkracekammen med 108 i lobseparation gjorde förställning 15 hästar.
Men de kammar med mindre lobseparation som jag har provat sen har det varit marginell skillnad.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

På folkrace bruk kunde vara bättre liten lobe separation?
Fiat twincam motorer har närmare 100, insug centerline är under 100. Folkracevolvo har ofta 104 lca.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av p.hedman »

Det är sällan man hör att man flyttar registret i volvo motorer vad det beror på vet jag ej.
I V8 sammanhang är det "ganska" vanligt men sedan har jag ej kollat upp hur kritiskt det är på en volvo motor mot en tex Cheva smallblock där avgas ventilen kunde vara tight.
Kanske är det pga att volvo motorerna går på ett högre effekt register än V8 orna och då gör det inte så mycket i det stora hela.
/ Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Kadett4wd »

Däri kanske 'hemligheten' ligger,, varför Volvomaskiner vägrar producera litereffekter som en del andra maskiner.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

vart kamaxeln jobbar som bäst beror väldigt mycket på motorn har jag märkt under alla år jag tunat RC motorer här. jag skulle kunna flytta registret på en given motor mer än 1200 rpm med olika grenrör, tratt längder + lite vridning på kam om man vill förändra varvtals området på en motor. därför svårt att säga vilka varv bara kamaxeln i sig är gjord för.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Är det någon här som märkt skillnad i vrid med olika tryckarstorlekar?
Jag tycker att det verkar vara svårt att få upp t.ev appK motorer över ett visst vrid oavsett vad man skruvat på för grejer.
Varvet går upp men inte vridet om man inte ökar kompressionen.
37mm tryckare vekar kunna få minst 20Nm mer i vrid.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

Samma kamaxel, bara byta tryckare och få 20 nm mer vrid? Du menar inte så?
Virre1230
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 17, 2013 1:48 pm
Ort: Bureå

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Virre1230 »

Han menar nog att en kam designad för 37mm tryckare kan ge kring 20nm mer än en kam designad för std tryckare, vilket jag tycker låter aldelens rimligt :)
Viktor Holmqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kommer in i en helt annan värd med 37 tryckar kam. har alldrig sett en motor med 33 tryckare ge nån speciell effekt eller vrid.

ännu bättre med större också :thumbright:

jag har tagit fram en fin insugs kam profil med hastighet för 38.5-39mm lyftare för insug för 2.4L motorer eller lite större. går att köra på mindre motorer också men då måste men varva lite mer än vanligt i RC. går bra att fräsa i en topp på insugs sidan utan att fodra.

hör av dig om du vill testa den erland! har allt du behöver som fjädrar retaners mm hemma utom tryckare.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en topp som är gjord för 38,5 tryckare som en kille jag känner skulle kört för över 10 år sen i sin bil.
Så det hade inte varit fel att prova den, vad är det för värden på kammen?
På Evo toppar o och med den stora tryckaren så har jag haft 17mm lyft med bara 274 grader och ändå en snäll profil som gör att ventilmekanismen håller.

Erland
Skriv svar