Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 6:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons mar 15, 2017 10:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 818
Ort: bjursås
En sak som jag saknar när det gäller kamaxlar till volvo mm är ett kam kort där det står alla data och vart effekt registret finns tex 2500-6800 lob separation mm mm.
När man köper en kam från staterna så får man alltid med ett sådant , det gör ett bygge så mycket enklare slipper testa sig fram.
Det jag undrar är om man på något sätt går att räkna ut kammens arbetsområde !
Se denna länk (skrolla ner lite) http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8 ... 9-cam.html
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 7:37 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre aug 13, 2010 8:34 am
Inlägg: 51
Ort: Växjö sweden
Hej.
Kamtillverkaren skall kunna ge dig alla data på kamaxeln du köpt, annars är han inte vidare seriös.
Det skall följa med information om lyft, duration, nockvinkel, öppning, stängning, ventilspel, etc etc.
Däremot arbetsområde så som jänkarna anger, är ju ganska svårt, med tanke på att allt annat i motorn hjälper till att avgöra registret.
Visst, hade man provat alla kammarna i en stdmotor så hade man ju kunnat få fram nån sorts siffror, men de hade ju inte hjälpt, då man sällan stoppar i en kam avsedd för hög effekt i en standardmotor. Det bästa rådet jag kan ge dig, är att du pratar med din kamaxel leverantör ang detta, eller att du ringer någon seriös motorbyggare och diskuterar innan du köper kamaxel.

MVH
Hasse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 9:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 818
Ort: bjursås
Jag tänker också på Volvos gamla K,H,R,S kammar skulle vilja veta lite mer om dom också.
Jag förstår hur du menar men det är inte alltid man kan få den datan tex beg kam.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 2:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons feb 09, 2011 11:24 am
Inlägg: 10
Vilka kamaxlar vill du veta mer om?
Jag har provat dom flesta!
Å alla möjliga å omöjliga kombos..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 3:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 818
Ort: bjursås
Fick tips på en sida :
http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
Jag håller på att hjälpa äldsta grabben att få till hans "bruks bil" åker putsad 531 topp vx3 kam fajs 45or men vill ha mer mos i maskinen , vill anv org tryckare och ventiler men en kam så vi kan nå om möjligt 200hk..... :).
Och hålla oss under 7000 varv om det går , ok 7500 kanske .
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 6:18 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Grabben provade en KLR kam i sin 240 som jag tror är en likadan slipning som FS 129 eller FS 300-13.
Billig kam och den funkade bra, 197 hästar och 240 Nm.
Han bytte sen till en Enem C2 och den gav 217 hästar och 260 Nm.
46-35 topp och Weber 45:or.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 7:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
p.hedman skrev:
Fick tips på en sida :
http://www.turbobricks.com/resources.ph ... nt=camspec
Jag håller på att hjälpa äldsta grabben att få till hans "bruks bil" åker putsad 531 topp vx3 kam fajs 45or men vill ha mer mos i maskinen , vill anv org tryckare och ventiler men en kam så vi kan nå om möjligt 200hk..... :).
Och hålla oss under 7000 varv om det går , ok 7500 kanske .
/ Peter



Varför inte köra 'H' Kammen?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 8:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 818
Ort: bjursås
Hej på er !
Erland : det låter som något för oss :)

Patrick : Har funderat på H kammen men har ingen koll på vad en sådan kan ge .
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 9:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Den är ju betydligt vassare än Vx3 kammen.
Även om den inte än nån racekam.
Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 10:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 818
Ort: bjursås
Satt och googlade om H-kammen och effekten dom kommer till med H-kammen va ca 170hk vill nog ha lite till :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 10:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
jo men är inte det med std insug och grenrör?
Den lär ju ge mer än din idé om VX3 iaf.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 11:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Med dubbla förgasare funkar det bättre med mindre lobseparation än vad standardkammarna har, tror dom ligger på 110 grader eller mer.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 16, 2017 11:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 396
Ort: lycksele
Det finns en mätning av H kammen som jens lagt ut på forumet som jämförelse till hans sts247 har jag för mig.
men det finns ju betydligt bättre är budgeten för en omslipad kam så skulle jag kört en fs300-13 eller ännu lite heldre en gl34.
Kostar ni på er en råämneskam är väll en kg8 (den är väll samma som enem c2) bland det billigaste annars kan ju alla seriösa kamslipare sälja vettiga kammar.
Kan sen tillägga att 200hk med 45er är rätt svårt iaf orörda där jag bromsar tror jag bara en gett 200+.
Erland har ni provat samma motor endast med portade spridare mot original så du vet hur mycket enbart det gör av sig?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 17, 2017 12:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 396
Ort: lycksele
Om jag minns rätt har originalkamarna
A-108gr (därför nästan alla hyfsat vassa kammar slipas 108gr på A ämnena)
K-110gr
V-109gr
H-109gr
Vx3 111gr


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 17, 2017 12:48 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5472
Ort: Lund
Vi har kört med portade spridare från början annars räcker inte förgasarna.
Dessa flödar 15CFM mer än standard 45:or.
Har aldrig provat dom orörda.
KG:s kammar lyfter tyvärr inte det som står i katalogen, KG7 och KG8 utan bara runt 12mm.
Bra priser annars.
Vi satte på Weber 50:or och väntade oss en bra effektvinst men det gav samma.
Bytte till mer kam, samma.
Bytte topp och insug till 48-40 men fortfarande samma effekt, kanske lite mer men bara några hästar.
Satte på 123 tändning, gav inget.
Sen bytte vi trattar idag och då gick den helt plötsligt tokmagert, dvs den drog i sig mer luft.
Så på fredag ska vi prova större munstycken och kommer effekten då så var trattarna skit.
Jag gillade inte dom från början men jag hittade inga andra.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 84 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010