Effekt register på kammaxlar

Diskussioner för erfaret folk
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Pacman »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev: Detta är med 15" hjul och bara byte från 16" var värt 6 hästar och 12Nm.

Min banbil som är på 2365cc, 2% mer slagvolym har som bäst gett 248hästar och över 290 NM och det med 17" hjul med 235 -620 slicks.
Med 15" hjul så närmar jag mig 300Nm. Har inte testat men efter vad jag sett på andra tester.

Erland
Jag ställer mig frågande till hur du kan få mer effekt/vrid i motorn med hjulbyte?
Du bör väl förklara att det är 'si och så' mindre/mer med förlust i drivlinan med olika hjul.
Motoreffekten är densamma hela tiden om inga ändringar gjorts i motorn.
Det är en av de få riktiga svagheterna med inertiabänk.
Man får dubbelfel i inertian när man skiftar hjul.
Stora tunga hjul ökar inertian på bänken vilket ger lägre effekt i svepet såklart, men även lägre avräkning på drivlinan då inertian i hjulen maskar bort drivlineförluster med sin masströghet under utrullningen.
Med en bromsad bänk minskar dessa mätfelen, men sålänge man kör svep mot en känd inertia på rullen kommer det alltid att bli mätfel med avseende på hjulen.
Enda sättet att undvika mätfel är att känna till hjulens SKILLNAD i inertia och justera rullens inertia därefter, men det är alldeles för mycket möda för den lilla vinsten i mätnoggrannhet. Enklare att bara känna till problemet och ha det med i åtanke.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Karl V »

Erland Cox skrev: ..
Det jag inte gillade med de gamla var att de hade fullradie helt runt till utsidan.
..

Erland
Fullradien hela vägen runt gör det avstämningspulsen mer difus och är det därför du inte gillade dem?
Har du nån uppfattning om hur långt radien ska gå runt?

Intressant ämne.

Karl
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Matti johansson »

p.hedman skrev:Hej på er !
Erland : det låter som något för oss :)

Patrick : Har funderat på H kammen men har ingen koll på vad en sådan kan ge .
/ Peter
Jag håller med erland, har också kört den kammen klr t5 vettig för pengen!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Det är precis som Patrik säger att inertian motverkar effekten på vägen upp och minskar förlusterna vid utrullning.
Såg på FT tunings bänk när ett hjulbyte från 225-17 till 185-15 gav 12 hästar i motorn.
Bara tiden hjulbytet tog emellan. Prova det Jarmo så ser du det också.
De flesta löser det genom att ha bromsningshjul de sätter på bilar.
Har man många Volvo så kör man vanliga 6X15 fälgar med 185-15 däck.
Problemet blir att däcken kan separera om man inte har en ren tävlingsbil som är nerväxlad.
3,54 och 8000 varv är det inte många däck som klarade visade det sig.

Om trattens radie går runt hörnet så kommer den att dra luft bakifrån också.
Eftersom radien är så liten hinner inte luften svänga helt utan krockar med luften utifrån och från sidorna.
Bättre att avsluta med en vass kant efter högst 180 grader.
Sen behöver de här trattarna lite kärlek där radien går in i tratten, det är en ful kant där.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Sen kan det vara intressant att se hur mycket effekt man faktiskt förlorar med stora hjul.
Hjul ska inte vara större än att bromsarna får plats egentligen.
Men dagens mode med mongo stora hjul gör det förbannat dyrt att få tag i däck till mindre diametrar.
Så man får bli ett mongo själv av ekonomiska skäl.
F1 har fortfarande 13" hjul.

Erland
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av hauge »

fast jag tror inte F1 har 13" för att det är "bäst", utan för att de är tvungna. Men visst är liten hjul/fälgdia att föredra om man ser till tröghetsmomentet på hjulet. Edit: ett par minuters sökande antyder att det är historiskt för att begränsa bromskapaciteten men med dagens keramiska bromsar så är det inte någon begränsande faktor längre.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Steve »

Är det inte så att typ 11" bromsar är max i F1?
Tänkte att dom kanske kört med större fälgdiameter om större bromsar hade varit tillåtna
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Det jag menade var att det går ju att köra fort fast man inte har 20" fälgar.
Förr hade alla ban och RC bilar 13" och det var svårt att få tag i annat.
Vet en Ford Escort med 13" hjul i historiskt som kör Knutstorp på 1,05.
Colin Chapman sa " all you have to add is lightness" och det är sant.
Så fort man har större bromsar och hjul än man behöver så förlorar man både vid acceleration och inbromsning.
Så man får hoppas att man kan tjäna in det i kurvorna med förhoppningsvis bättre grepp.
Fast man kan ju ha stora däck och ändå små hjuldiametrar och hålla tröghetsmomentet nere.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev:Det är precis som Patrik säger att inertian motverkar effekten på vägen upp och minskar förlusterna vid utrullning.
Såg på FT tunings bänk när ett hjulbyte från 225-17 till 185-15 gav 12 hästar i motorn.
Bara tiden hjulbytet tog emellan. Prova det Jarmo så ser du det också.
De flesta löser det genom att ha bromsningshjul de sätter på bilar.
Har man många Volvo så kör man vanliga 6X15 fälgar med 185-15 däck.
Problemet blir att däcken kan separera om man inte har en ren tävlingsbil som är nerväxlad.
3,54 och 8000 varv är det inte många däck som klarade visade det sig.

Om trattens radie går runt hörnet så kommer den att dra luft bakifrån också.
Eftersom radien är så liten hinner inte luften svänga helt utan krockar med luften utifrån och från sidorna.
Bättre att avsluta med en vass kant efter högst 180 grader.
Sen behöver de här trattarna lite kärlek där radien går in i tratten, det är en ful kant där.

Erland
Från 2005 när vi forskade fiat twincam motor med en polare, bromsningsdäck var liggande vid dyno, bytte de till bilen just för att däck gör inte skillnad till mätningar. Nuförtiden alla folkracebilar motor bak i bilen har samma däck och växellåda så det går bra att jämföra, också gör sällan avrullning på de, om det görs, det är bara att se om det är något fel på lådan eller bromsar..
Alla kardanbilar har 15" så det lättar mycket, det är bara folkrace i princip jag tunar på bänken, inga turbobilar, väldigt få gatbilar.


220 hk på hjulet ( gjorde inte avrullning på den) volvo har 15" winterdäck med plåtfälg dubbarna borttaget, de satt i bilen när jag köpte den (740 combi -92 är min bromsningsbil på motorer, bilens original injektion kat b230 530 hadde 89 hk på hjulet, helt fungerade motor och gick som det ska, efteråt såg att original avgasrör var ganska dåligt svetsad för rost, tog kanske några hk bort, katalysator var i fint skick)

Jag använder inte heller fullradie trattar. Sist gjorde till 50 fajs, pressade någon slags kona utan radie och svarvade aluminiumröret till måttet invändigt.
Tror också att flödet blir turbulent om luften kommer lätt överallt in till tratten, tratt radie kunde vara bäst om det slutar till plan yta så att ingen luft kommer in bakifrån men har aldrig orkat prova det, om det skulle vara överlägsen bättre, såna skulle finnas redan men har aldrig sett.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Sen kan det vara intressant att se hur mycket effekt man faktiskt förlorar med stora hjul.
Hjul ska inte vara större än att bromsarna får plats egentligen.
Men dagens mode med mongo stora hjul gör det förbannat dyrt att få tag i däck till mindre diametrar.
Så man får bli ett mongo själv av ekonomiska skäl.
F1 har fortfarande 13" hjul.

Erland

Man kan beräkna det om man vill.
Men i tid förlorade jag på min merca 0.3s till 100km/h med 20" fräna stylinghjul från 18".
greppet kan givetvis skilja lite, men jag har gjort så noggranna tester jag kan och det känns även i bilen den är mycket piggare, trots det är väldigt liten skillnad i rulldiameter.
Det slutade med att jag köpte äkta 19" performance package fälgar till SL55 AMG.
De är lättare än mina std 18", men däcken är lite tyngre än de på 18" fälgarna.
Prestandan är lika med 19" och 18"

Jag sålde 20" fälgarna rätt snabbt *s*

Bilen gör nu 0-100 på 4.24s som bäst(varierar med vädret)

Angående retardation/acceleration i bänken med större hjul, ja det blir större siffror att räkna på.
Men egentligen inget mätvärde, det är bromsarna på bilen som tar hand om problemet då man retarderar farten ;)
Man kan inbilla sig man kan räkna fram motoreffekten med jämförelser med utrullning mm mm.
Men man kan ändå i stort sett bara famla i mörker.
Mäter man effekten på hjulen så har man effekten på hjulen inget annat.
Resten är bara ett luddigt uppskattande ;)

Mao, den effekt som rullen visar är den effekt som propellerar bilen framåt.
Lyckas man minska rullförluster/drivlineförluster etc etc så blir bilen snabbare, men ingen mer effekt i motorn, trots bänken visar det.
Det är samma fenomen med att montera mindre remskiva på vevaxeln, motorn lämnar mer effekt på vevaxeln pga mindre parasiteffekt försvunnit på andra sidan vevaxeln.
Men egentligen är inte motoreffekten högre alls.
Man bör nog räkna med BSFC hela tiden för att inte lura sig själv.

Mvh
Senast redigerad av Kadett4wd den fre mar 24, 2017 11:10 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av mauser240 »

Nu har ju den här tråden spårat ur helt och hållet så vi fortsätter väl på den linjen...

Jag tycker inte man lurar sig själv genom att t.ex. byta remskiva. Vill man veta vad motorn ger utan t.ex. laddare och vattenpump, då hänger man väl av remmen och håller koll på tempen eller kör elektrisk pump.

Enligt detta tankesätt så borde ju inte effekten ändra fast man lättar svänghjul, kolvar, stakar och vev, t.ex. Eller tänker jag fel?

Det som räknas är effekten på hjulen, det som används som jämförelse (t.ex. vid besiktning) är en ren eller omräknad motoreffekt. Att veta vad motorn ger utan hjälpaggregat säger ju inte så mycket eftersom den aldrig kommer användas i det utförandet. Då tycker jag man lika bra kan skippa dynon och räkna ut effekten med en kalkylator.
//MartinL
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Expat »

Det hat du rätt i om man bromsar motorn vid ett givet varvtal
Men om man accelererar så kommer man att behöva tillföra energi till svänghjulet.
Ju tyngre svänghjul ju mer energi måste tillföras, samma med allt annat
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

därför man kompenserar bort svängmassan i en motorbänk få då blir det samma lila hk och bättre repition också.

denna diskussion om hur man räknar om hjul hk till motor hk tar alldrig slut! som kaddet patrik säger det är två olika saker går inte räkna skilnaden (för och nackdelar med båda, rull bänk är ett bra tuning verktyg men ska man mäta effeket på ett vetenskapligt sätt så är motor bänken bättre.

diskussionerna i gymnasiet hos endel av mina klasskompisar om hur mycket sprit en folköl egentligen innehåller mot sprit med olika % liknade denna. de löste dock aldrig löste den ekvationen haha (den bör dock gå att räkna fram rätt ventenskapligt men :hihi: )

tilbaka till hur effekt registret påvärkas av kamaxel nu!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Pacman »

Att räkna ut mängden sprit i öl är ren matematik och inget gissande, troende eller eg något att diskutera alls. Bara att räkna!

Jag förstår inte hur diskussionen kunde handla om att jämföra motoreffekt med hjuleffekt. Erland påpekade att man får olika resultat med olika hjul, och jag förklarade varför. Inget att diskutera egentligen, bara bra att känna till när man testar och tunar.
Vi diskuterar ju inte förhållandet mellan vridmoment och effekt eftersom det är så självklart. Alla kan det. Jag ser detta med olika inertia likadant. Jag var med omedveten om fenomenet tills Erland påpekade för nåt år sen att han märkt det vid en bromsning där de bytte hjul. När man tänker efter lite är det helt självklart med, precis som effekt/moment är.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Effekt register på kammaxlar

Inlägg av Steve »

För att sväva ut ännu mer så tycker jag det är intressant att det ska vara så noga med korrigeringar/kompenseringar men sen räknar man motorhästar när man mätat dom på hjulen. Lär ju knappast vara nån exakt vetenskap
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar