Det är en av de få riktiga svagheterna med inertiabänk.Kadett4wd skrev:Jag ställer mig frågande till hur du kan få mer effekt/vrid i motorn med hjulbyte?Erland Cox skrev: Detta är med 15" hjul och bara byte från 16" var värt 6 hästar och 12Nm.
Min banbil som är på 2365cc, 2% mer slagvolym har som bäst gett 248hästar och över 290 NM och det med 17" hjul med 235 -620 slicks.
Med 15" hjul så närmar jag mig 300Nm. Har inte testat men efter vad jag sett på andra tester.
Erland
Du bör väl förklara att det är 'si och så' mindre/mer med förlust i drivlinan med olika hjul.
Motoreffekten är densamma hela tiden om inga ändringar gjorts i motorn.
Man får dubbelfel i inertian när man skiftar hjul.
Stora tunga hjul ökar inertian på bänken vilket ger lägre effekt i svepet såklart, men även lägre avräkning på drivlinan då inertian i hjulen maskar bort drivlineförluster med sin masströghet under utrullningen.
Med en bromsad bänk minskar dessa mätfelen, men sålänge man kör svep mot en känd inertia på rullen kommer det alltid att bli mätfel med avseende på hjulen.
Enda sättet att undvika mätfel är att känna till hjulens SKILLNAD i inertia och justera rullens inertia därefter, men det är alldeles för mycket möda för den lilla vinsten i mätnoggrannhet. Enklare att bara känna till problemet och ha det med i åtanke.