B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
B20-B23 8-16v kam jämförelse lista(B20 utvärdering sid 4)
Eftersom alla anger durationer på olika sätt så har jag giort i årdning en liten snabb lista på nåra volvo B23-230 8v kamaxlar jag mätt upp så man får en uppfattning om vad man har eller tänkt köpa för kam.
jag vet inte varför alla mäter på olika sätt, men det gör inte livet lätt för oss köpare men med denna lista så får man iallafall lite bättre koll.
vilken duration är då viktigast eller som säger mest om hur vass kammen egenteligen är om man bara snackar om en ända siffra?
jag anser att det är 1.27 mm (0.05") durationen som mäts efter den mjuka rampen, och om ni kollar så är tex kammen som har mest ventilspels dur långt ifrån vassast på grund av väldigt långa ramper.
0.05" durationen mäts utan ventilspel inräknat och kan betyda lite olika beroende på vilket ventilspel man tänkt köra med men det påvärkar inte så mycket efftesom vi är på flacken och mäter nu.
Catcams har en annan mätning där de har ventilspel+1mm men det är gansk nära 1.27mm och jag har skrivit det exakta mätspelet utmed.
om intresse fins kan jag kompletera listan med fler kammar och lite mer text senare.
OBS! jag garanterar inga värden och listan ska endas ses som en grov översikt (vissa kammar finns det mycket seriösa mätningar och grafer mm men till vissa är det bara snabb mätt så undrar ni mer så hör av er)
i mån av tid kan mätningar av volvo B23 8v- 16v och B20 kammar mätas upp! pm:a om pris och vad som skall mätas.
B23 8v med std 33mm brick lyftare
Säljare---------------dur/vspel-----dur 0.5--dur1.0---dur1.27----dur 2.0---- lyft
STS 237-------------266/0.4---------258-------242---------237--------224-----11.15
STS 247-------------284/0.4---------274-------252---------247--------233-----12.10
STS 269-------------301/0.4---------294-------276---------269--------255-----12.2
STS 276-------------308/0.4---------302-------283---------276--------261-----12.60
STS 283-------------331/0.5---------331-------291---------283--------267-----13.91
SPM 8-8 in-----------277/0.38------ 259------- 236--------231-------- x ------ 11.35
SPM 8-8 ut------------270/0.38-------252------ 227--------222------- x -------10.64
KK2--------------------311/0.4--------305-------286--------280-------265----12.85
Enem K21 360/0.3 340/0.4---------318-------268------- 260-------248---- 13.50
Turbo spec 314/0.3 304/0.4--------300-------286-------- 281------- 268-----12.72
Nh 97------------------288/0.3-------- x --------261--------x----------- x ------11.62
Nh 183----------------310/0.3--------- x-------- 281------- x ---------- x-------12.91
Nh 148----------------323/0.3--------- x --------290------- x------------x -------13.6
Nh 164----------------298/0.3---------x -------- 274--------x----------- x-------12.2
Nh 186----------------315/0.3---------x---------283-------- x----------- x-------12.9
Catcams--------------285/0.4---------x-----------x -------255/1.3-------x -----11.95
Catcams------------- 283/0.35------- x-----------x-------247/1.25------x------11.5
Sam T5-----280/0.3 260/0.4--------250-------230--------- x --------208------10.24
Sam T5------289/0.3 270/0.4 ----- 260-------241--------- x ----------219 10.22
GT6---------------------320/0.4-------------------------------281---------x------12.5
måne7------330/0.3--312/0.4-------xxx-----276-----------267---------xxx---12.25
B 23 8v med 37 lyftare.
Catcams-------------309/035-------- x ----------x------283/1.25- -----x ----13.9
Catkams-------------306/0.35--------x ----------------279/1.25--------x ----13..6
SPM TU37 -----------300/0.38-------292-------- 276--------272------- x-----14.3
ENEM K25---------------x-----------308/0.55-----x---------276/1.2-----x------14.5
ENEM K26---------------x-----------324/0.55-----x---------288/1.3-----x------14.5
B23 16v kammar (mekaniska som går att slipa på org stommar)
GL/NH100--280/0.3-260/0.4---------x-----------239------232-------x-------10.5
enem K13----------300/0.30---------x------------x--------235-------x-------12.5
volvo org(hyd)-----242/0.2-----------x----------x-----------x--------x---------9.5
JensSTS238------278/0.20---------261-------244---------238----224-----11.4
Jens STS252-----295/0.35---------279-------259--------253--------238--------11.75
FR shoppen------ 324/vspel---------xxx------237---------xxx----xxx-----10.8
B20 kammar som jag inte mätt så jag vet ej hur bra de är upp mätta men 0.05 dur värkar stämma rätt bra iallafall .
obs 0.05" durationen blir lite lägre (ca 5-10grader) om man gämför mot direktryckande kamaxlar med samma egenskaper. http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html
jag vet inte varför alla mäter på olika sätt, men det gör inte livet lätt för oss köpare men med denna lista så får man iallafall lite bättre koll.
vilken duration är då viktigast eller som säger mest om hur vass kammen egenteligen är om man bara snackar om en ända siffra?
jag anser att det är 1.27 mm (0.05") durationen som mäts efter den mjuka rampen, och om ni kollar så är tex kammen som har mest ventilspels dur långt ifrån vassast på grund av väldigt långa ramper.
0.05" durationen mäts utan ventilspel inräknat och kan betyda lite olika beroende på vilket ventilspel man tänkt köra med men det påvärkar inte så mycket efftesom vi är på flacken och mäter nu.
Catcams har en annan mätning där de har ventilspel+1mm men det är gansk nära 1.27mm och jag har skrivit det exakta mätspelet utmed.
om intresse fins kan jag kompletera listan med fler kammar och lite mer text senare.
OBS! jag garanterar inga värden och listan ska endas ses som en grov översikt (vissa kammar finns det mycket seriösa mätningar och grafer mm men till vissa är det bara snabb mätt så undrar ni mer så hör av er)
i mån av tid kan mätningar av volvo B23 8v- 16v och B20 kammar mätas upp! pm:a om pris och vad som skall mätas.
B23 8v med std 33mm brick lyftare
Säljare---------------dur/vspel-----dur 0.5--dur1.0---dur1.27----dur 2.0---- lyft
STS 237-------------266/0.4---------258-------242---------237--------224-----11.15
STS 247-------------284/0.4---------274-------252---------247--------233-----12.10
STS 269-------------301/0.4---------294-------276---------269--------255-----12.2
STS 276-------------308/0.4---------302-------283---------276--------261-----12.60
STS 283-------------331/0.5---------331-------291---------283--------267-----13.91
SPM 8-8 in-----------277/0.38------ 259------- 236--------231-------- x ------ 11.35
SPM 8-8 ut------------270/0.38-------252------ 227--------222------- x -------10.64
KK2--------------------311/0.4--------305-------286--------280-------265----12.85
Enem K21 360/0.3 340/0.4---------318-------268------- 260-------248---- 13.50
Turbo spec 314/0.3 304/0.4--------300-------286-------- 281------- 268-----12.72
Nh 97------------------288/0.3-------- x --------261--------x----------- x ------11.62
Nh 183----------------310/0.3--------- x-------- 281------- x ---------- x-------12.91
Nh 148----------------323/0.3--------- x --------290------- x------------x -------13.6
Nh 164----------------298/0.3---------x -------- 274--------x----------- x-------12.2
Nh 186----------------315/0.3---------x---------283-------- x----------- x-------12.9
Catcams--------------285/0.4---------x-----------x -------255/1.3-------x -----11.95
Catcams------------- 283/0.35------- x-----------x-------247/1.25------x------11.5
Sam T5-----280/0.3 260/0.4--------250-------230--------- x --------208------10.24
Sam T5------289/0.3 270/0.4 ----- 260-------241--------- x ----------219 10.22
GT6---------------------320/0.4-------------------------------281---------x------12.5
måne7------330/0.3--312/0.4-------xxx-----276-----------267---------xxx---12.25
B 23 8v med 37 lyftare.
Catcams-------------309/035-------- x ----------x------283/1.25- -----x ----13.9
Catkams-------------306/0.35--------x ----------------279/1.25--------x ----13..6
SPM TU37 -----------300/0.38-------292-------- 276--------272------- x-----14.3
ENEM K25---------------x-----------308/0.55-----x---------276/1.2-----x------14.5
ENEM K26---------------x-----------324/0.55-----x---------288/1.3-----x------14.5
B23 16v kammar (mekaniska som går att slipa på org stommar)
GL/NH100--280/0.3-260/0.4---------x-----------239------232-------x-------10.5
enem K13----------300/0.30---------x------------x--------235-------x-------12.5
volvo org(hyd)-----242/0.2-----------x----------x-----------x--------x---------9.5
JensSTS238------278/0.20---------261-------244---------238----224-----11.4
Jens STS252-----295/0.35---------279-------259--------253--------238--------11.75
FR shoppen------ 324/vspel---------xxx------237---------xxx----xxx-----10.8
B20 kammar som jag inte mätt så jag vet ej hur bra de är upp mätta men 0.05 dur värkar stämma rätt bra iallafall .
obs 0.05" durationen blir lite lägre (ca 5-10grader) om man gämför mot direktryckande kamaxlar med samma egenskaper. http://www.geocities.com/iadr1/superlist_grinds.html
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör nov 06, 2010 10:38 pm, redigerad totalt 34 gång.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Hej jens gustavsson här, jag lånasde ett inlägg här för att få listorna utmed varandra.
B20 kamaxel lista.
obs alla mått tagana på kamaxelns lyftare, ej jämförbart med duration på direkt tryckar B23 kamaxlar.
börjar med snällare profiler sen vasssare...
namn 1.27mm 4mm 6mm pik-lyft (ramp info)
AGAP258. 240 170 119 8.14mm
R(okänd). 243 173 108 7.46mm
AGAP262. 248 179 129 8.45mm
S(okänd). 256 189 136 8.3mm
KG6 inut? 260 189 138 8.35mm
BOA 5 . 262 197 146 8.55mm
BOA 6 . 266 201 152 8.76mm
NH 88 . 268 190 143 9.05mm
B20 kamaxel lista.
obs alla mått tagana på kamaxelns lyftare, ej jämförbart med duration på direkt tryckar B23 kamaxlar.
börjar med snällare profiler sen vasssare...
namn 1.27mm 4mm 6mm pik-lyft (ramp info)
AGAP258. 240 170 119 8.14mm
R(okänd). 243 173 108 7.46mm
AGAP262. 248 179 129 8.45mm
S(okänd). 256 189 136 8.3mm
KG6 inut? 260 189 138 8.35mm
BOA 5 . 262 197 146 8.55mm
BOA 6 . 266 201 152 8.76mm
NH 88 . 268 190 143 9.05mm
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
har inte mätt så många 16v kammar,toxic ant skrev:Intressant, du har ingen lista på kammar till 16v (volvo)?
kan fylla i nåra 16v sen!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån aug 09, 2010 12:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tyvär, mätte boströms men hittar inte papperet mins bara att det var rätt bra 0.05" dur skulle gissa att den var som GT6 ungefär!erssa skrev:du har inte några värden på kg kammar, typ kg8 eller kg9
om du har någon kan vi ju mäta upp den?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nh 148 är fränare synd bara att det nästan inte går att få tag på nuförtiden.erssa skrev:Nej tyvärr, letar efter en sådan kam till en b230 motor som är på gång men de är svårfunna begagnade. Verkar vara en av de roligare kammarna man kan köpa och fortfarande behålla orginaltryckarna.om du har någon kan vi ju mäta upp den?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 21
- Blev medlem: ons nov 16, 2005 4:20 pm
- Ort: Uppsala
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tyvär är den listan värde lös då det inte står hur eller vid vilket spel de är mätta vid. (många av kammarna där vet jag också är mätt helt olika)
som att mäta höjden på ett hus i skuggan som blir på marken, utan att veta solens läge
sen så stämmer inte alltid de värden som sliparna anger (som är fallet på denna lista där inget värkar va mätt i verkligheten) även om de anger hur de är mätta (vanligare än vad många tror!)
tex kg 5 och 6 som jag såg där är helt fel då båda har 320grader vid 0.4 ventilspel, det som skiljer är att KG6 har längre ramper och mindre dur vid 0.05" där av är den snällare! eftersom det är svårt att förklara så skriver han att KG 6 har 8 grader mindre dur vid ventilspel
som att mäta höjden på ett hus i skuggan som blir på marken, utan att veta solens läge
sen så stämmer inte alltid de värden som sliparna anger (som är fallet på denna lista där inget värkar va mätt i verkligheten) även om de anger hur de är mätta (vanligare än vad många tror!)
tex kg 5 och 6 som jag såg där är helt fel då båda har 320grader vid 0.4 ventilspel, det som skiljer är att KG6 har längre ramper och mindre dur vid 0.05" där av är den snällare! eftersom det är svårt att förklara så skriver han att KG 6 har 8 grader mindre dur vid ventilspel
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ok du kan pm eller maila det till mig så kompleterar jag listan.dgyldmark skrev:Jag hade en "KG098" nen gång i tiden som jag mätte upp, har alla papprena kvar från Liba Motor om intresse kvarstår. mvherssa skrev:du har inte några värden på kg kammar, typ kg8 eller kg9
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
hej jag har nu mätt upp en måne 7 kam som säljs av folkrace shoppen (heter så på forumet också).
priset är också bra, 1000kr+ en A kam i inbyte
den har testats av magnus boström och presterade en 10.6sec på 402m på 1.6bar och visade inga tecken på slitage efter sesongens slut.
jag skulle rekomendera dubbelfjädrar med ca 55kg stängd ventil och 115-125kg öppen om man ska varva 8000rpm.
Det verkar va lämpligt med 0.35-0.40 i ventilspel ser jag på rampen.
dur vid 0.30mm är 330grader
dur vid 0.40mm är 312grader
dur vid 1.00mm är 276 grader
dur vid 1.27mm (0.05") är 267 grader och det är den som säger mest enligt mig.
den verkar ligga lagomt långt ut på sjusterbrickan också.
gämför gärna vassheten mot kammar här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
priset är också bra, 1000kr+ en A kam i inbyte
den har testats av magnus boström och presterade en 10.6sec på 402m på 1.6bar och visade inga tecken på slitage efter sesongens slut.
jag skulle rekomendera dubbelfjädrar med ca 55kg stängd ventil och 115-125kg öppen om man ska varva 8000rpm.
Det verkar va lämpligt med 0.35-0.40 i ventilspel ser jag på rampen.
dur vid 0.30mm är 330grader
dur vid 0.40mm är 312grader
dur vid 1.00mm är 276 grader
dur vid 1.27mm (0.05") är 267 grader och det är den som säger mest enligt mig.
den verkar ligga lagomt långt ut på sjusterbrickan också.
gämför gärna vassheten mot kammar här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Death wish
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tis jun 26, 2007 6:42 pm
- Ort: Katrineholm
- Kontakt:
Volvo 16v kammar
Var hittar man någon som är duktig på 16v kammar till vettiga priser?
Jag kan tänka mig att ni i Sävar har fin fina ideer om hur en kam skall se ut, vilket fjäder tryck som behövs mm.
Jag hoppas att min motor kommer att prestera ca 400-600hk vid minst 8000v/m och om den blir svår körd vid låga varv skiter jag i.
Toktrimma är roligare en julrimma.
Jag kan tänka mig att ni i Sävar har fin fina ideer om hur en kam skall se ut, vilket fjäder tryck som behövs mm.
Jag hoppas att min motor kommer att prestera ca 400-600hk vid minst 8000v/m och om den blir svår körd vid låga varv skiter jag i.
Toktrimma är roligare en julrimma.
o-gillar nyare bilar, hatar plast spoilers och högtalare, gammla bilar/maskiner är lite roliga, motorer är skit fränt. sympatiserar med miljörörelsen.