Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 24, 2017 6:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: mån mar 27, 2017 8:18 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör jul 19, 2014 8:58 am
Inlägg: 8
Ort: Klx Nrbttn
Var och tittade på IS-SM i KALIX i helgen. Där fanns en Volvo 240 med 3,2L 16v EVO motor. Pratades om 400hk och den gick riktigt fint. Såg på MotorDesigns hemsida att det går att få en motor i 3,4L också som är riktigt maffig motor men har nog inte ett original block, 1,1L över original. Volvomotor utan en volvo komponent. Hur skulle en sån motor gå med turbo tror ni och ca effekt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: mån mar 27, 2017 8:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 396
Ort: lycksele
Dom motorerna har både nytillverkade block och toppar och är ju inte direkt någon volvomotor längre i mina ögon iaf.
En komplett motor går väll på 3-400k
Dom bromsas ju hos mds och dom bästa ger 400-420hk där (går en här i stan som ska ge 415 tro ja de var) så då borde ju kring 1200hk vid 2 bar vara möjligt om allt skulle hålla ihop men kostnaden på en motor gör ju att det inte är så troligt att någon provar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 8:11 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
så stora motorer ska nog inte överladdas så hårt iallafall. men en kul tanke hur den skulle gå men den skulle behöva ganska mycket rpm än fast den är stor då den är avstämd för ganska höga rpm.

kolla in rickard från skåne (dyno diskutioner) han har ett sånt block nu han plocka ut 1050hk i fjol på ca 2.8 liter/3.6bar ladd med 531 och nu i år blir den större.

krister aden åker en 16v topp på ett sånt block har kört 6.8 nått på de 402 meter i comp :thumbright: det krävs närmare 1400+ för att klara det skulle jag gissa?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 9:13 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 657
Ort: Hbg.
Rickards och Adeens block är dragrace modellen, betydligt kraftigare än rallycrossblocken, fast det är motordesign båda.

Du får nog plusa på några hundra hästar på Adeens motor skulle jag gissa..

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 9:24 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
det är möjligt de har mer hk.

de kör i CT/A det betyder 350 kg/ liter med turbo. vet ej hur stor motor han kör nu men säg 3 liter då är min vikten 1050kg = 2314lb och då är det ca 6.89 på 1400hk men den har säkert mer hk då chassit inte va optimerat då. (nya bilen kommer nog gå fortare då det är fullt in tunat)

http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph.php

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 2:21 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör jul 19, 2014 8:58 am
Inlägg: 8
Ort: Klx Nrbttn
Har inte hört någon som turbomatar en EVO topp eller?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 3:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 237
Ort: västerbotten.Norsjö
Fanns en Volvo 240 med 8v evotopp som de
Byggdes turbo för några år sen..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 4:55 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5043
Ort: Lykksällä
Bamse´s Turbo Underpants 242 har Evo-topp
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... brX8mYgt9g

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 6:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 657
Ort: Hbg.
Enligt Kent Karlsson är inte evo toppen gjord för överladdning.

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 508
Ort: Ljusdal
Undrar varför?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 8:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 915
Ort: Flisa, norge
samma här. varför inte? blir nog evo turbo nästa år


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tis mar 28, 2017 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 657
Ort: Hbg.
Han sa att den var för klen i däckytan för att ladda hårt på. Har ju aldrig varit tänkt till annat än sugmotorer.
Vet inte om hans 16v evo är annorlunda på den punkten.

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 11:03 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 150
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Jag har själv vart inne på att bygga med en 8v Evo topp men Kent vill inte sälja en till mig då han vet att den inte kommer hålla för höga cylindertryck.
Tydligen så är toppen för klen i infästningsmaterialet till topplocksbultarna på avgassidan då där bara sitter korta bultar.
Men kan man tänka sig att bara ladda 1,5-2,0 kilo så kanske den håller.

Bild


Annars är det en jävligt trevlig topp :)


.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 11:57 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
fränast om man frågar mig rikard är nog annars en 531 eller en 530 topp från volvo :thumbright:

531 ligger på första HK plats på volvo 8v turbo sidan men på andra plats ligger en 530 cnc topp från sävar :) inga evos i närheten vad jag vet?

mvh jens


min motor står mest och solar sig i ett hörn i verkstan, till salu för rätt slant

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 493&type=3

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 1:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8793
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Att inga evos plockat stora siffror med turbo beror nog på att den är onödigt dyr för att plocka den effekten som nås med 531,530, 16v.
Det har sannolikt ingenting att göra med att folk är duktiga på att porta sina stdtoppar.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010