Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 18, 2017 10:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 3:03 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Adeens motor med 39-33 ventiler och utan svetsning eftersom han redan hade ett för litet insug gav 1330 hästar hos Appelgren.
Han hade 2 likadana toppar eftersom det var kylproblem från början som fick avgassätena att röra på sig.
Nya motorn har en gigantisk billet topp med 41-35 ventiler om jag minns rätt, den gav över 1600 hästar men jag vet inte var den blev bromsad.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 3:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 152
Ort: Kvidinge Skåne
Kristers bil är bromsad hos PPF på deras rulle.
Kommer dock inte ihåg hur mycket effekt dom plockade men det var nog i närheten av 1600hk iallafall.
Han har kört 7.01 sec 316 km/h


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 4:36 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Det finns nog en hel del justeringar för den andra har jag för mig gick 6,84 på Alastaaro.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 4:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Pär har väl liknande maskin som Adéen, men med billet alu block.
Han har kört 6.61s och 337km/h

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 8:18 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 8:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1337
Ort: Åland
adeens gav väl 1465 nåt ute på rullen tror jag, då var väl 91mm turbon tokbottnad. lär väl säkert sitta nåt större på den iår :)

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.56 - 250km/h@201m
7.10 - 312.5km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Lubetools
MotorNord
Vikingline
Byggare Ronny Roos
Xmont.ax
Allmek
MM-el
Martins svets å plåt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: ons mar 29, 2017 9:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Erland Cox skrev:
Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.

Erland


Vet inte alukvalitén, men dyraste alun i listan jag kollade hos tibnor, kostade 105kr kg.
En 0.4x0.4x0.6m stor klump skulle väga 259,2kg
27216kr(plus moms?)

Nu uppskattar jag måtten på aluklumpen då jag inte vet måtten riktigt på ett volvoblock.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tor mar 30, 2017 7:48 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 152
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:
Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.

Erland


Vet inte alukvalitén, men dyraste alun i listan jag kollade hos tibnor, kostade 105kr kg.
En 0.4x0.4x0.6m stor klump skulle väga 259,2kg
27216kr(plus moms?)

Nu uppskattar jag måtten på aluklumpen då jag inte vet måtten riktigt på ett volvoblock.


Storleken på biten stämmer nog rätt bra men jag tror inte dom använt någon aluminium från Tibnor.
Skulle jag gjort ett billet block så hade jag använt Alumec 89 från Uddeholm tror priset ligger runt 150kr/kg + moms för detta material.
Densiteten på denna material är något högre än vanlig aluminium så klumpen skulle väga 271kg
271kg x 150kr = 40 650kr + moms = 50 081kr
Så det är fullt möjligt att den kostade så mycket

.


Senast redigerad av TurboRickard tor mar 30, 2017 9:37 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tor mar 30, 2017 8:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Men det är nog värt det istället för att spräcka mds block ;)

Ja kör de Alumec blir det dyrare, men känns lite som onödigt stark alu, 7075 räcker gott och väl, har för mig det var det jag kollade på.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tor mar 30, 2017 10:27 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20330
Ort: Tomterna/sävar
jag kan inget om sånt men man väljer ett starkt aluminium men som går bra att laga och svetsa. det är den stora fördelen med aluminium :thumbright:

ett gjutjärns block är bara att kasta om det blir nå större skador.

en annan fördel är att det leder bort värme mycket bättre om man kör utan vatten.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tor mar 30, 2017 11:21 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 658
Ort: Hbg.
Sen något att tänka på är att om man utgår ifrån standard block och gjuter det med vissa förstärkningar, så är det färdig konstruerat. Om man gör ett "eget" billet block i aluminium så är där lite att tänka på med värmeutvidning etc. Första utgåvan lär nog inte vara så bra.
Men nu har väl Halvarsson kommit förbi barnsjukdommarna så att det går att köra med.

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: tor mar 30, 2017 11:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
har man bara lite konstruktionstänkade då man programmerar NC´n så kan man lätt fräsa ut förstärkningsbalkar etc etc, liknande som finns i gjutjärnsblock.
Sen kan man ta i med hänglsen och livrem med godstjocklek eftersom alu väger typ 1/3 av järn.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: fre mar 31, 2017 1:10 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5488
Ort: Lund
Hittade precis den här:

Bild

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: fre mar 31, 2017 11:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8833
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
ingen tvekan om alumec är bra, men det känns lite overkill i en grunka som inte ska röra på sig.
En vevstake däremot skulle jag välja alumec framför 7075.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: fre mar 31, 2017 12:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Vi har en alumec klump ligger till ett block :hihi:

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010