EVO 16-v 3,4L Rödblock
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Adeens motor med 39-33 ventiler och utan svetsning eftersom han redan hade ett för litet insug gav 1330 hästar hos Appelgren.
Han hade 2 likadana toppar eftersom det var kylproblem från början som fick avgassätena att röra på sig.
Nya motorn har en gigantisk billet topp med 41-35 ventiler om jag minns rätt, den gav över 1600 hästar men jag vet inte var den blev bromsad.
Erland
Han hade 2 likadana toppar eftersom det var kylproblem från början som fick avgassätena att röra på sig.
Nya motorn har en gigantisk billet topp med 41-35 ventiler om jag minns rätt, den gav över 1600 hästar men jag vet inte var den blev bromsad.
Erland
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Kristers bil är bromsad hos PPF på deras rulle.
Kommer dock inte ihåg hur mycket effekt dom plockade men det var nog i närheten av 1600hk iallafall.
Han har kört 7.01 sec 316 km/h
Kommer dock inte ihåg hur mycket effekt dom plockade men det var nog i närheten av 1600hk iallafall.
Han har kört 7.01 sec 316 km/h
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Det finns nog en hel del justeringar för den andra har jag för mig gick 6,84 på Alastaaro.
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Pär har väl liknande maskin som Adéen, men med billet alu block.
Han har kört 6.61s och 337km/h
Han har kört 6.61s och 337km/h
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.
Erland
Erland
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1366
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
adeens gav väl 1465 nåt ute på rullen tror jag, då var väl 91mm turbon tokbottnad. lär väl säkert sitta nåt större på den iår
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Vet inte alukvalitén, men dyraste alun i listan jag kollade hos tibnor, kostade 105kr kg.Erland Cox skrev:Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.
Erland
En 0.4x0.4x0.6m stor klump skulle väga 259,2kg
27216kr(plus moms?)
Nu uppskattar jag måtten på aluklumpen då jag inte vet måtten riktigt på ett volvoblock.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Hej.
Skulle jag gjort ett billet block så hade jag använt Alumec 89 från Uddeholm tror priset ligger runt 150kr/kg + moms för detta material.
Densiteten på denna material är något högre än vanlig aluminium så klumpen skulle väga 271kg
271kg x 150kr = 40 650kr + moms = 50 081kr
Så det är fullt möjligt att den kostade så mycket
.
Storleken på biten stämmer nog rätt bra men jag tror inte dom använt någon aluminium från Tibnor.Kadett4wd skrev:Vet inte alukvalitén, men dyraste alun i listan jag kollade hos tibnor, kostade 105kr kg.Erland Cox skrev:Bara aluklumpen till det blocket gick på över 50K har jag för mig.
Erland
En 0.4x0.4x0.6m stor klump skulle väga 259,2kg
27216kr(plus moms?)
Nu uppskattar jag måtten på aluklumpen då jag inte vet måtten riktigt på ett volvoblock.
Skulle jag gjort ett billet block så hade jag använt Alumec 89 från Uddeholm tror priset ligger runt 150kr/kg + moms för detta material.
Densiteten på denna material är något högre än vanlig aluminium så klumpen skulle väga 271kg
271kg x 150kr = 40 650kr + moms = 50 081kr
Så det är fullt möjligt att den kostade så mycket
.
Senast redigerad av TurboRickard den tor mar 30, 2017 9:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Men det är nog värt det istället för att spräcka mds block
Ja kör de Alumec blir det dyrare, men känns lite som onödigt stark alu, 7075 räcker gott och väl, har för mig det var det jag kollade på.
Ja kör de Alumec blir det dyrare, men känns lite som onödigt stark alu, 7075 räcker gott och väl, har för mig det var det jag kollade på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
jag kan inget om sånt men man väljer ett starkt aluminium men som går bra att laga och svetsa. det är den stora fördelen med aluminium
ett gjutjärns block är bara att kasta om det blir nå större skador.
en annan fördel är att det leder bort värme mycket bättre om man kör utan vatten.
mvh jens
ett gjutjärns block är bara att kasta om det blir nå större skador.
en annan fördel är att det leder bort värme mycket bättre om man kör utan vatten.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Sen något att tänka på är att om man utgår ifrån standard block och gjuter det med vissa förstärkningar, så är det färdig konstruerat. Om man gör ett "eget" billet block i aluminium så är där lite att tänka på med värmeutvidning etc. Första utgåvan lär nog inte vara så bra.
Men nu har väl Halvarsson kommit förbi barnsjukdommarna så att det går att köra med.
Men nu har väl Halvarsson kommit förbi barnsjukdommarna så att det går att köra med.
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
har man bara lite konstruktionstänkade då man programmerar NC´n så kan man lätt fräsa ut förstärkningsbalkar etc etc, liknande som finns i gjutjärnsblock.
Sen kan man ta i med hänglsen och livrem med godstjocklek eftersom alu väger typ 1/3 av järn.
Sen kan man ta i med hänglsen och livrem med godstjocklek eftersom alu väger typ 1/3 av järn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Hittade precis den här:
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
ingen tvekan om alumec är bra, men det känns lite overkill i en grunka som inte ska röra på sig.
En vevstake däremot skulle jag välja alumec framför 7075.
En vevstake däremot skulle jag välja alumec framför 7075.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
Vi har en alumec klump ligger till ett block