Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 5:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: fre mar 31, 2017 2:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm
Inlägg: 14
Vad pratar vi för borr, slag och vevstakslängd på en 3,4l?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: fre mar 31, 2017 4:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 138
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Jag vet att dom har block som är borrade 102,5mm.
Vevaxlarna finns med slaglängd på 103mm
Dom längsta vevstakarna jag sett hos motordesign var 170mm

Dock så går det inte bygga en så här stor motor med std block.
MDS blocken har 106mm i cc mellan samtliga cylindrar.



.


Senast redigerad av TurboRickard mån apr 03, 2017 9:56 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: mån apr 03, 2017 9:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
c-c mellan cyl 1-2 och 3-4 är ju 102mm på ett Volvo rödblock så borrar man 102,5 så måste ju c-c ökas till åtminstone 106mm och då kan man inte längre använda Volvo vevaxel.
Alltså är där ingenting kvar längre som är Volvo. Inte ens måtten är Volvo.
Motorn är ej att betrakta som en Volvomotor längre utan som en ren prototypmotor eftersom Motor Design ej homologerat den som en försäljningsmotor till någon specifik bilmodell ihop med en biltillverkare.

Hur man ens kan få lov att tävla med en ren prototypmotor är för mig en stor gåta!!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: mån apr 03, 2017 9:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Cc är väll 105 108 105 på ett rödblock? Går ju dock ändå inte borra 102,5 då.
Håller i övrigt med helt i det du säger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: mån apr 03, 2017 11:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Kan vara så. Jag mindes det som 102-105-102. Det kan mycket väl vara 105-108-105 med. :wink:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: mån apr 03, 2017 11:54 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
105 108 105 är det standard i B18 och andra nyare röd blockare.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock
InläggPostat: mån apr 03, 2017 12:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 138
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

MDS blocken har 106mm i cc mellan samtliga cylindrar så det är därför dom går borra så stort.
Dock så tror jag inte cylinderväggen håller om man överladdar maskinen lite rejält med 102.5mm i borr.
Adeen har 100mm i borr på sin 3,0lit motor.


.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010