EVO 16-v 3,4L Rödblock

Diskussioner för erfaret folk
Krullert
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jul 27, 2012 2:03 pm

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Krullert »

Vad pratar vi för borr, slag och vevstakslängd på en 3,4l?
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Jag vet att dom har block som är borrade 102,5mm.
Vevaxlarna finns med slaglängd på 103mm
Dom längsta vevstakarna jag sett hos motordesign var 170mm

Dock så går det inte bygga en så här stor motor med std block.
MDS blocken har 106mm i cc mellan samtliga cylindrar.



.
Senast redigerad av TurboRickard den mån apr 03, 2017 9:56 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Pacman »

c-c mellan cyl 1-2 och 3-4 är ju 102mm på ett Volvo rödblock så borrar man 102,5 så måste ju c-c ökas till åtminstone 106mm och då kan man inte längre använda Volvo vevaxel.
Alltså är där ingenting kvar längre som är Volvo. Inte ens måtten är Volvo.
Motorn är ej att betrakta som en Volvomotor längre utan som en ren prototypmotor eftersom Motor Design ej homologerat den som en försäljningsmotor till någon specifik bilmodell ihop med en biltillverkare.

Hur man ens kan få lov att tävla med en ren prototypmotor är för mig en stor gåta!!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av »

Cc är väll 105 108 105 på ett rödblock? Går ju dock ändå inte borra 102,5 då.
Håller i övrigt med helt i det du säger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Pacman »

Kan vara så. Jag mindes det som 102-105-102. Det kan mycket väl vara 105-108-105 med. :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

105 108 105 är det standard i B18 och andra nyare röd blockare.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

MDS blocken har 106mm i cc mellan samtliga cylindrar så det är därför dom går borra så stort.
Dock så tror jag inte cylinderväggen håller om man överladdar maskinen lite rejält med 102.5mm i borr.
Adeen har 100mm i borr på sin 3,0lit motor.


.
Skriv svar