Sida 3 av 3

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Postat: fre mar 31, 2017 2:08 pm
av Krullert
Vad pratar vi för borr, slag och vevstakslängd på en 3,4l?

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Postat: fre mar 31, 2017 4:42 pm
av TurboRickard
Hej.

Jag vet att dom har block som är borrade 102,5mm.
Vevaxlarna finns med slaglängd på 103mm
Dom längsta vevstakarna jag sett hos motordesign var 170mm

Dock så går det inte bygga en så här stor motor med std block.
MDS blocken har 106mm i cc mellan samtliga cylindrar.



.

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Postat: mån apr 03, 2017 9:06 am
av Pacman
c-c mellan cyl 1-2 och 3-4 är ju 102mm på ett Volvo rödblock så borrar man 102,5 så måste ju c-c ökas till åtminstone 106mm och då kan man inte längre använda Volvo vevaxel.
Alltså är där ingenting kvar längre som är Volvo. Inte ens måtten är Volvo.
Motorn är ej att betrakta som en Volvomotor längre utan som en ren prototypmotor eftersom Motor Design ej homologerat den som en försäljningsmotor till någon specifik bilmodell ihop med en biltillverkare.

Hur man ens kan få lov att tävla med en ren prototypmotor är för mig en stor gåta!!

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Postat: mån apr 03, 2017 9:35 am
av
Cc är väll 105 108 105 på ett rödblock? Går ju dock ändå inte borra 102,5 då.
Håller i övrigt med helt i det du säger.

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Postat: mån apr 03, 2017 11:23 am
av Pacman
Kan vara så. Jag mindes det som 102-105-102. Det kan mycket väl vara 105-108-105 med. :wink:

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Postat: mån apr 03, 2017 11:54 am
av Jens Gustavsson
105 108 105 är det standard i B18 och andra nyare röd blockare.

Re: EVO 16-v 3,4L Rödblock

Postat: mån apr 03, 2017 12:33 pm
av TurboRickard
Hej.

MDS blocken har 106mm i cc mellan samtliga cylindrar så det är därför dom går borra så stort.
Dock så tror jag inte cylinderväggen håller om man överladdar maskinen lite rejält med 102.5mm i borr.
Adeen har 100mm i borr på sin 3,0lit motor.


.