Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 11:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre apr 14, 2017 5:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
En fråga till er som åker överladdat..
Om man nu vill åka MYCKET över laddat hur mycket över tyck måste man ha för att ventilen ska hänga med utan att läcka?
Tex utan över laddning säg 25 kg ventil fjäder tryck
och med 1 kg säg 26 kg fjäder tryck...
Jag vet att det inte stämmer men finns det någon som har en aning på en 35mm ventil ?
/ Peter


Senast redigerad av p.hedman fre apr 14, 2017 11:12 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 14, 2017 9:31 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
Hej vi har en lång tråd i ämnet ska leta fram den men korta svaret som jag tror vi va ganska överens om va att det inte blir nån större skillnad då trycken ökar på båda sidorna ventilen vid turbo laddning men lite extra kan man ha speciellt på motorer som inte har problem med slitage på lyftare och så.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 14, 2017 9:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
viewtopic.php?p=157252

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 14, 2017 11:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Ok tack för hjälpen Jens.
Som vanligt så håller jag på med mina tokiga projekt.. en tryckluft driven motor..
Hade tänkt att använda ventilerna som styrningen men inser snabbt att det inte går , men om man tar en motor med dubbla kammar och drevar den lika på som på veven som på kammarna sen ställer om kammarna så att den släpper ut varannan gång på insug och varannan på avgas medan man skjuter in luft genom tändstifts hålet varje slag.
På det sättet får man en två taktare och om man sedan använder sig av 100-200 bars tryck så har man en mycket lågvarvig motor i och med kraft på varje slag och sedan samma vrid som en kraftig diesel.
Tack vare att du får kraft vid varje slag så har du den dubbla vridet mot en 4-taktare så det rent av skulle räcka med 50-100 bar.
Mitt problem jag har är hur jag ska lösa luften till cylindrarna i pulser.
En tanke va att ha en tryck cylinder med 4 hål till varje cylinder driven vid fördelaren och sedan ha en kolv inuti den som roterar med hål som släpper ut i sin turordning , men jag ser inte att det skulle fungera riktigt på grund av läckage.
Skulle behöva ca 500L komprimerad luft till en repa och det skulle man kunna fixa med syrgas komposit tankar från flygplan eller dyligt.
Men det är just fördelningen under 200 bars tyck som jag har problem att lösa så om någon vet något bra sätt så får ni gärna skriva en rad.
Jag har håligt på och klurat till och från i ett par år på en sådan motor och skulle vilja sätta i den Escorten , skulle bara vara så fänt.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 15, 2017 7:21 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
ok en trycklufts motor :) då måste jag klura lite, förklara mer hur den ska fungera

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 15, 2017 10:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Hej funktionen är enkel , bygg om en 4 takts motor till två takt.
Tanken är att vid varje slag så blåser man in luft genom tändstifts hålet och sedan ventilerar ut genom ventilerna.
Det kan man göra på olika sätt dubbla nockar på kammen eller växla om kammen så den roterar i samma hastighet som veven (använd endast en nock) eller använda en motor med två kam axlar då använder man både insugs kammen och avgas kammen att ventilera ut luften det skulle lugna ner ventilerna i stället för att ha en dubbel nock på kammen.
Ett sätt att reglera luften skulle kunna vara att använda ett "rör" och sedan ett annat roterande rör innuti med hål typ ett rull spjäll så när hålen träffa varandra så skjuter luften ut och fyller cylindern , man skulle behöva två sådana "spjäll" då motorn blir en dubbel pararell twin.
Jag va på väg att bygga en sådan motor för ett par år sedan , skulle få en enliters motor av en vän men så gick han bort så då tappade jag lusten.
Jag tänkte på dig Jens då jag läste din tråd om comp motor.
Jag och en bekant räknade på vad en en liters motor skulle ge och det va en bra bit över 500 hk du kan tänka dig inget ladd tryck som ska byggas upp inga värme problem "bara" ett motor block och en tryck tank och du har en motor med ångloks vrid och mycket lätt.
Fick man tag på snabba och stora luft ventiler så skulle man kunna använda ett motor styr system så man vid lite på drag spruta i lite luft och vid fullt på drag ge motorn fullt tryck.
Då skulle man slippa krökta stakar.
Efter lite forskning så skulle en liten två kams diesel motor funka bra tror jag den är byggd för höga tryck.
Det finns så mycket mer jag kan skriva om detta men vi börjar här.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 15, 2017 11:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Här har ni en typ av motor: http://www.youtube.com/watch?v=f0VIV4CVl-U&t=1s
/ Peter
Hittade på programmet som inspererade mig för 10 år sedan :)
https://www.youtube.com/watch?v=jjSOvbsE460


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010