Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 20, 2017 8:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån apr 17, 2017 7:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
Ville kolla med er vad ni har för teorier om spräckta kolvkjolar ?

spik , övervarv eller för stort kolvspel ?

Motorn är en överladdad vit4a. 90mm slag, ca 149mm stake , smidda cp kolvar med 25mm Komphöjd.
har varvat ca 9k.


Bild

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 7:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1005
Ort: Torpshammar
värt att lägga till listan är ju helt sonika materialfel från tillverkningen också, särskilt om det bara handlar om en kolv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 8:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Inlägg: 129
Ort: Bergen Norge
Hei

90 i slag og 9000 rpm blir jo ca 27 m/s i stempelhastighet om jeg ikke regner feil....

det er nok i overkant av hva stemplene tåler.

Mvh
Jens B

_________________
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 9:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
Det handlar om alla kolvar, och alla har spruckit på Avgasidan av kolven.
sprickor på bägge sidor av kolvarna... Att de har gått å helvete är tydligt i alla fall :hihi:

Verkar Jay. verkar stämma med 27ms och man ska väl försöka att inte gå över 25 om jag fattat det hela rätt ?

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 9:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2039
Ort: Luleå
stort kolvspel med slammer & utmattning i materialet som resultat?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 9:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
håller med robert. lägger man sen till dålig mappning och varvstopps körning och många mil så blir det ännu större problem. vad är det för kolvspel? vet du hur du ska mäta?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
Har inte mätt blocket . Rev de bara häromdagen. hade bara hunnit tvätta av allting när jag såg kolvarna var gångna.
Hörde mig bara för lite i helgen efter folk med utrustning å dom flesta var fullsketna med jobb å min 3v uppbokat.
Kan ju göra en gammaldags mätning med bladmått iofs, det har jag.

Vet ingenting om mappningen på slutet.. Nirat hade tappat minnet och gick inte att koppla upp sig mot.
En gång i tiden har den gått med riktigt mappad i alla fall :P

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 24, 2017 11:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
Provade mäta lite fort med feltemas digitala skjutmått.
Gick ju knapp å komma åt cylindrarna med skjutmåttet men skriver värdena i alla fall.

Kolv 1 = 81.84mm / cyl 82.00
kolv 2 = 81.80mm / cyl 81.96
kolv 3 = 81.82mm / Cyl 82.03
Kolv 4 = 81.84mm / Cyl 82.00

Är ju bara toppen av cylindrarna som går att mäta några mm ner med skjutmåttet...
Provade även med bladmått å 0.2mm går ner i samtliga cylindrar mellan kolv å foder.
Går eventuellt att stoppa dit lite mer bladmått, behövde inte direkt vålda för att få imellan 0,2.

Vet inte vad spelet varit från början men känns som att max 0.1 som spelet bör vara ?

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 24, 2017 11:55 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Det är mycket vanligt.
Kolven trycks mot avgassidan under förbränningstakten skulle jag tro och den flexar varje gång.
Är kolven då skarp i nedersta änden blir det en spricka till slut.
Rundar man nedre kanten så brukar det inte spricka.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 6:47 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm
Inlägg: 44
Håller med Erland.

Bara handla nytt Jens och lämna ett nytt block på borrning för att vara helt säker. Cylindern kanske är konisk nu efter några år ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 28, 2017 9:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
jajemän. blocket samt stakarna stoppas på hyllan så länge..
Nu vet jag ju varför grejerna e skrot i alla fall :)

Blir å bygga nytt :)

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 2:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000030546/

För 499:- kan du själv mäta dina cylindrar, vevstakar mm i framtiden :thumbright:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 05, 2017 6:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5453
Ort: Lund
Det var ett riktigt bra pris det.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 06, 2017 11:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1342
Ort: Vällingby
Jag har en sån, och den är helt ok.
Men.... alltid ett men när det är Feltema.
Jag gick först tillbaka med den jag köpte för den gick inte att mäta med alls.
HELT stum.
Men när jag stog vid disken med kassören så la jag ner kulan mot bänkskivan och tryckte till ordentligt, så lossnade det.
Har väl legat så länge att smörjmedlet blivit stelt och tagit fast, helt enkelt.
Men nu funkar den som sagt bra.

EDIT:
Och, påpekas bör ju att det är en indikator.
Ska man med någon form av exakthet mäta med den måste man ju nolla den mot en likare!

Nu ska jag plocka ner den och rengöra för att smörja upp den med ett bättre medel då den sitter fast igen...

Lite OT kanske?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 9:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Man använder alltid en sådan ihop med en mikrometer.
Man ställer mikrometern på det värde man vill mäta mot, t.ex 81,5mm
Sen nollar man indikatorn mot mikrometern och när man sen mäter cylindern så får man avvikelsen mot det värdet, t.ex 0,075 eller -0,015

Själva mätklockan går ju att byta ut om man hellre vill ha en Mitutoyo t.ex.
Min lite äldre Mitutoyo ser exakt likadan ut som Biltemas, och lådan är en exakt kopia, bara en annan färg.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010