Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 17, 2017 9:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: lör jan 28, 2017 10:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Hej,

Håller på att bygga tvärspolning i min B230 men var inte helt hundra på om allt blev helt rakt så ville trycktesta kylsystemet innan jag lämnar iväg blocket på borrning. Trycktestar med luft (ca 0,5bar) och får då läckage mellan topp och block. Toppen är riktplanad sedan tidigare och har inte kokat eller så. Blocket är toppdeckat och oringat och inte använt så det borde vara rakt. Köpte som vanligt packningssats från KG och beställde då en extra Elring toppackning som jag också testat med nu, det blev lite tätare med Elring packningen men läcker fortfarande (testar med såpa och vatten). Den första packningen drogs utan oringar medan Elring packningen drogs med oringarna monterade i blocket.

Har betongfyllt blocket efter toppdeckning eftersom jag inte hade bestämt mig om jag skulle ha betong eller ej innan det jobbet utfördes... Kan betongfyllningen eller mina nipplar påverkat deckplanet? Eller tänker jag fel så det inte fungerar att trycktesta med luft innan man varmkört så att packningen "brännt" fast?

Extremt tacksam för lite hjälp nu :shock:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Senast redigerad av Kim Norgren sön jan 29, 2017 12:23 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: lör jan 28, 2017 11:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: sön jan 29, 2017 12:01 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2133
Ort: yttertavle/umeå
vilket material är det i ringarna ,tjocklek, uppstick ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: sön jan 29, 2017 12:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Ringarna är rostfri tråd 1mm och har ca 0,20 uppstick

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: sön jan 29, 2017 1:05 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2133
Ort: yttertavle/umeå
min gissning är att det är gränsfall på att toppen "landar" då i alla fall innan varmkörning.
jag hade ca 0.20 uppstick med samma tråd och provdrog till ca 80nm märkte då att toppen inte klämde mot packningen
Och att packningen trycktes isär ganska fult(blev som en skål när jag lossade).
blev då feg och cadberäknade uppsticket för att se när tråden och spåret "gav lika mycket utymme som det ger"
tycks minnas att det blev 0.11-0.12! har kört så och det kändes bättre.
på sista motorn jag o-ringat hade jag 0.10 uppstick och den la sig fint mot packningen.

Med 12.9 bult kan du kanske överdra volvos moment( till ca 140nm) och sen lossa och dra till rätt!?

Hoppas det löser sig! :thumbright:

/Fredde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: sön jan 29, 2017 4:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Tack för svar Fredde!

Gjorde en kontrollmätning nyss med bladmått och det ligger någonstans mellan 0,15-0,20 (0,15 går i hyfsat "löst" medan 0,20 inte riktigt går i).

Samma person som oringat mina tidigare block och jag har faktiskt haft lite problem med vattenläckage utåt vid första uppstart av tidigare motorer, även om det varit minimalt och det har försvunnit efter varmkörning+efterdragning. Sprayade för säkerhets skull på Loctite 3020 packningsklister på topp packningen när jag plockade ihop förra motor och då läckte det faktiskt inget alls.

Kanske skulle testa med spraylim och dra toppen lite hårdare då?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: ons maj 24, 2017 10:07 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Inlägg: 276
Ort: Skaftö
Dom block som jag spårfräst har jag lagt på 0,1mm uppstick iofs på sugmotorer till rallycross men har inte vart problem med läckage.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Trycktesta kylsystem
InläggPostat: mån maj 29, 2017 9:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Det är nog mer lagom skulle jag tro! Eftersom jag av lite olika anledningar fick lov att fräsa av blocket på nytt så valde jag sedan att lägga spåren på 0,15mm som max och sedan spraylimmade jag packningen och då var det helt tätt :thumbright:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010