Eldriven vattenpump B230

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av anglia-61 »

Det går att köra orginal termostat och elpump på en B230 om man är lite klurig.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok jag lyssnar! externa slangar till intern cirkulationen?

mvh jens
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Magic thomsson »

Det följer med ett plaströr med gängat hål i när man köper en sån styrning som jag gjort som man sätter på slangen från termostathuset på toppen som går tillbaka till kylaren i skuffen och i det röret sätter man i givaren som följer med som mäter vattentempen och sen reglerar ju själva enheten på och av till elpumpen i bagaget så vattnet inte går för fort igenom kylaren. Som jag inbillar mej ( fast jag kan ha fel förstås =), det är att vattnet går för fort igenom kylaren om man inte har den elektroniska styrningen utan kör max hela tiden så det hinner alltså inte kylas ner av fläkten. Och det står i instruktionerna som följer med att originaltermostaten ska tas bort helt med fördel när man har den elektroniska styrboxen. Då blir det ju fel att jag haft en originaltermostat som bromsar ner flödet som pumpen ger plus att vattnet gått för fort igenom kylaren, logiskt sett så har det ju varit övertryck i mitt system då jag haft 2 olika flöden ju. Plus att pumpen fått jobba mot en standardtermostat som motarbetat den. Nu efteråt när jag tänker så har kylarslangarna i bagaget blivit ihopdragna som man sugit all luft ur en ballong typ, är det ett tecken på att pumpen gått tungt pga en originaltermostat som bromsat pumpens kapacitet funderar jag ?. Lite tankar jag har men som sagt jag kan ha fel då jag inte är nån expert på kylsystem :wink: . Att flödet i pumpen är för litet tror jag inte, minns inte hur många liter i minuten den klarar men när man drar igång den låter det som en vilt skenande tsunami i bilen :shock: . Den där pypass-kanalen eller bypass kanalen du menar Mattias h är det på ovansidan vattenpumpen du tänker på då eller ?. Där har jag nog inte tätt nu så där kan jag ha ett fel till då :? .
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

vattnet kan inte gå för snabbt igenom kylaren men luften igenom kylaren kan gå för sakta !
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Gren »

Aldrig haft problem med varmgång med kyl bak och original vattenpump under dom åren jag skruvat rallycross. Viktigt är högt placerat expansionskärl bak, avluftning högpunkt fram vid motor samt mindre remskiva på veven så pumpen inte kaviterar. Har även varit lutande kyl med fläktar som blåser ut under bilen.
Skriv svar