Eldriven vattenpump B230

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Vi ska köra el-vattenpump till Fanskapets nya motor. (Kylare i koffert)

Ni som kör med el-pump idag, hur har ni gjort med;
-Anslutningar till motor? Rensad orginalpump?
-Hålet i toppen ovan orginalpumpen? Lagt igen?
-Termostat? Borttagen/Hålborrad/Orginal?
-Styrd pump eller konstantgående?
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Se88e_K »

Gängat hålen där frostpluggarna sitter. Kör inte vattnet på båda sidor. Gängat hålet bak på toppen och tar returvattnet där ifrån till termostathuset.
Gjort en platta istället för original pumpen samt gängat och pluggat hålet i toppen
Kör utan termostat
pwm styrd pump.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

fins lite i denna tråd om det men ring mig i morgon annars. pumpen ska gå på full gas hela tiden och på en dragrace bil styr tempen med elfläkten istället så den startar på ca 50 grader (plugga intärn cirkulations kanalen i toppen). i en RC bil kör bmw termostat som på per och olle motorn. mvh jens

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&start=15
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Tack för svaren!

Tog mig ett tag innan jag fick tid att läsa igenom tråden Jens länkade till.

Om jag förstått det rätt så hålet i toppen ovan vattenpumpen till för att återcikulera vatten vid stängd termostat?
Det innebär i såfall att i alla lägen där termostaten är bortplockad ska det hålet vara pluggat precis som ni skriver.

Diskuterade lite med Andreas igår och planen nu är:
-Plugga hålet i toppen
-Aluplatta som ersätter orginalpump för att stänga övriga hål i framkant på blocket.
-Inlopp genom en eller flera frostpluggar. Blir det bara en så blir det den längst bort från termostathuset.

Huruvida vi kör PWM-styrning eller reglering med fläkt är inte klart än, men spontant så känns PWM som det bättre alternativet.

Jens, kan du motivera varför man inte skulle reglera pumpen? Känns som en elegantare lösning, mest med tanke på att få upp temp på motorn, men kanske är totalt overkill i sammanhanget.

Någon som minns vad ni gängat med för gänga i toppen och vilken plugg man lämpligtvis införskaffar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

toppen blir mycket varmare på vissa små ställen än den medel vatten temp som kommer ut ur den därför kör man full fart på vattnet hela tiden. har du eldat ved mycket? om man slår av pumpen eller kör den på för lågt flöde så hör du hur det börjar punkt koka redan vid en vatten temp på ca 50-60 grader om man gasar på lite.

om man vill krångla till det och få det sofistikerat pwm styr då heldra el fläkten men jag ser inga större fördelar med det mot att slå på och av den bara.

argument 2 då man fäller full gas också i en dragrace motor så laggar temp ökningen efter där givarna sitter så därför ska pumpen gå fullt samt el fläkt med om kylet sitter bak i bilen. därför man kör en dragrace överladdad så kall också (ca 55 grader max i starten bruka jag ha) annars kokar det direkt man har full gas i toppen och man riskerar vatten på bakdäcken= risk att hamna i muren....

mvh jens
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av MattiasH »

Jag är på jens linje här, kör pumpen konstant.
Vill du reglera tempen så finns det ju många olika slangmonterade termostater man kan köra med.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle vilja säga att det nästan går lika fort att varmköra en drgarace bil utan termostat som med då man ofta gör det i depåplats eller smygandes sakta iväg mot start plattan (inget luft flöde direkt igenom kylaren)

sen vart köper men ett termostat hus liknade bmw m10 med 45-50 graders termostat?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Pacman »

Om man pwm-styr pumpen ifrån sprutet så kan man ju programmera att pumpen går efter TPS med, så att så fort man ger full gas så ger pumpen fullt med.
Man skapar alltså två olika kriterier för att styra pumpen, CLT och TPS.

Så gör ju flera med bränslepumpen så det går ju att göra med vattenpumpen med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
tobmag
För mycket laddtryck
Inlägg: 458
Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
Ort: Mälarens södra strand

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av tobmag »

En lösning om man vill använda elpumparna som bla BMW använder. http://www.tecomotive.com/en/products/tinycwa.html

Har man en programerbar PWM utgång på sitt sprut så räcker det med för att styra pumpen...
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av MattiasH »

Jens Gustavsson skrev:skulle vilja säga att det nästan går lika fort att varmköra en drgarace bil utan termostat som med då man ofta gör det i depåplats eller smygandes sakta iväg mot start plattan (inget luft flöde direkt igenom kylaren)

sen vart köper men ett termostat hus liknade bmw m10 med 45-50 graders termostat?
Missade den lilla detaljen om dragrace :lol: termostat är däremot väldigt klokt om man tänkt köra hårt och länge.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

en termostat tycker jag är viktigast på en bruks bil! på vintern då man svänger ut på e4 med iskall motor i 120km/t då får man alldrig upp tempen då kylaren kyler så bra och motorn ger låg effekt.

om man har full gas eller nära full gas och varmkör före man kör fort är risken liten att motorn går för kall.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Magic thomsson »

Jag ska sätta in en ändamålsenlig termostatstyrning till min Davies Craig elvattenpump nu då jag haft problem med ostabil temp förut då jag kört pumpen på max. Jag har rensad originalvattenpumpen som är kvar på motorn. Min bil är en volvo 240 2150 rc med kylaren bak i skuffen och en fläkt som sitter under kylaren som suger neråt. Jag har laborerat med olika vanliga termostater i termostathuset, borrat extra hål i dom ex, kört utan, men hela tiden går motorn inte upp till mer än 60 grader om man står still och varmkör, men kör jag 5 varv stumt på ex höljes rallycrossbana så är tempen runt 100 grader och kokar nästan, det kan ju inte vara bra att köra motorn först kall så oljan inte kommer upp i arbetstemp eller att koka motorn resonerar jag och det är väl därför dom säljer riktiga termostatstyrningar till elvattenpumparna eller tänker jag fel ?. Jag va snål när jag byggde min rc bil och försökte snåla in på termostatstyrningen för den kostar typ 1500 kr extra, men nu har jag tröttnat på tempen som jag inte får o ligga stabilt runt 80-90 grader. Den här har jag köpt nu https://shop.klracing.se/sv/artiklar/el ... p8020.html
Jag kan återkomma efter jag testkört men det dröjer ett tag då växellådan ska på renovering och bakaxeln ska få ny diff mm.
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Jag är inne på Jens linje iom dragrace.

Men för nyfikenhetens skull, Om man ny väljer vägen med PWM styrning från sprutet, hur är det med strömtåligheten? En el-pump är väl ändå på rätt hyfsad effekt.
Vi har diskuterat det här lite löst tidigare i ESP garaget och då tittade vi på den här typen av relä för att sätta mellan sprutet och pumpen: https://www.elfa.se/search?q=crydom+dc60d20c
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du läser i min länk så kanske du förstår varför inte termostaten din fungerar. du måste bygga om till bmw M10 termostat hus om det ska fungera. annars då termostaten är stängd så har du inget flöde i motorn eller i kylaren enkelt förklarat.

se bilden här hur den ska kopplas
http://www.ricola.co.uk/images/Libra_im ... W_stat.JPG

att den går varm efter några varv beror dock inte på det då är pumpens flöde för lite eller luft flödet igenom kylaren som är felet.

mvh jens


Magic thomsson skrev:Jag ska sätta in en ändamålsenlig termostatstyrning till min Davies Craig elvattenpump nu då jag haft problem med ostabil temp förut då jag kört pumpen på max. Jag har rensad originalvattenpumpen som är kvar på motorn. Min bil är en volvo 240 2150 rc med kylaren bak i skuffen och en fläkt som sitter under kylaren som suger neråt. Jag har laborerat med olika vanliga termostater i termostathuset, borrat extra hål i dom ex, kört utan, men hela tiden går motorn inte upp till mer än 60 grader om man står still och varmkör, men kör jag 5 varv stumt på ex höljes rallycrossbana så är tempen runt 100 grader och kokar nästan, det kan ju inte vara bra att köra motorn först kall så oljan inte kommer upp i arbetstemp eller att koka motorn resonerar jag och det är väl därför dom säljer riktiga termostatstyrningar till elvattenpumparna eller tänker jag fel ?. Jag va snål när jag byggde min rc bil och försökte snåla in på termostatstyrningen för den kostar typ 1500 kr extra, men nu har jag tröttnat på tempen som jag inte får o ligga stabilt runt 80-90 grader. Den här har jag köpt nu https://shop.klracing.se/sv/artiklar/el ... p8020.html
Jag kan återkomma efter jag testkört men det dröjer ett tag då växellådan ska på renovering och bakaxeln ska få ny diff mm.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Eldriven vattenpump B230

Inlägg av MattiasH »

Nicklas Eriksson skrev:Jag är inne på Jens linje iom dragrace.

Men för nyfikenhetens skull, Om man ny väljer vägen med PWM styrning från sprutet, hur är det med strömtåligheten? En el-pump är väl ändå på rätt hyfsad effekt.
Vi har diskuterat det här lite löst tidigare i ESP garaget och då tittade vi på den här typen av relä för att sätta mellan sprutet och pumpen: https://www.elfa.se/search?q=crydom+dc60d20c
Nu funkar inte länken men du behöver ett Solid state relä, det har inga mekaniskt rörliga delar så det klarar av pwm-styras.
Magic thomsson skrev:Jag ska sätta in en ändamålsenlig termostatstyrning till min Davies Craig elvattenpump nu då jag haft problem med ostabil temp förut då jag kört pumpen på max. Jag har rensad originalvattenpumpen som är kvar på motorn. Min bil är en volvo 240 2150 rc med kylaren bak i skuffen och en fläkt som sitter under kylaren som suger neråt. Jag har laborerat med olika vanliga termostater i termostathuset, borrat extra hål i dom ex, kört utan, men hela tiden går motorn inte upp till mer än 60 grader om man står still och varmkör, men kör jag 5 varv stumt på ex höljes rallycrossbana så är tempen runt 100 grader och kokar nästan, det kan ju inte vara bra att köra motorn först kall så oljan inte kommer upp i arbetstemp eller att koka motorn resonerar jag och det är väl därför dom säljer riktiga termostatstyrningar till elvattenpumparna eller tänker jag fel ?. Jag va snål när jag byggde min rc bil och försökte snåla in på termostatstyrningen för den kostar typ 1500 kr extra, men nu har jag tröttnat på tempen som jag inte får o ligga stabilt runt 80-90 grader. Den här har jag köpt nu https://shop.klracing.se/sv/artiklar/el ... p8020.html
Jag kan återkomma efter jag testkört men det dröjer ett tag då växellådan ska på renovering och bakaxeln ska få ny diff mm.
Kör du elektonisk pump externt sådär måste du ha termostaten slangmonterad på utgående kylvattenrör med bypass-anslutningen med ett T på sugsidan av vattenpumpen så du har full cirkulation i motorn hela tiden och låter termostaten sköta hur mkt eller lite vatten som ska gå till kylaren.
Även viktigt att plugga pypass-kanalen i motorn när man tar bort originaltermostaten, annars kommer den kortsluta kylsystemet så att varm kylvätska blandas med kyld kylvätska.
Skriv svar