Tätning Precision turbo?

Diskussioner för erfaret folk
Norling
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: fre okt 19, 2007 6:16 pm
Ort: Calmare / Gothenburg

Tätning Precision turbo?

Inlägg av Norling »

Nån som vet vad det är för typ av tätning mellan oljedelen och avgashuset på Precision turbona? Min SC6266 verkar läcka igenom olja efter en allt för tapper provtryckningen av systemet. Tryckte genom turbon fast jag vet det är känsligt :doh: :doh: :angryfire: :roll: :roll:
"Volvo 242 T6"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tätning Precision turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har aldrig hört talas om att en turbo går sönder av en provtryckning????
Norling
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: fre okt 19, 2007 6:16 pm
Ort: Calmare / Gothenburg

Re: Tätning Precision turbo?

Inlägg av Norling »

den hade tryckt olja bakvägen genom returen och ut i avgashuset, så det var till att köra ett tag bara :D
"Volvo 242 T6"
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Tätning Precision turbo?

Inlägg av JLundin »

Merparten av alla aggregat har bara en kolvring som tätning mot turbinsidan.

Om motorn under drift trycker olja bakvägen genom returen och ut i turbinhuset så tyder det på fel i vevhusventilationen eller feldragen oljeretur. Du får gärna förklara hur du har gjort provtryckningen... :?:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tätning Precision turbo?

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja håller med ska inte kunna trycka olja ut i turbinen då man provtrycker turbosystemets kalla sida.
kommer det ut i turbinen så har man dålig retur, eller tryck i vevhuset eller en trasig turbo.

mvh jens
Norling
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: fre okt 19, 2007 6:16 pm
Ort: Calmare / Gothenburg

Re: Tätning Precision turbo?

Inlägg av Norling »

Den trycker inte olja under drift. Eftersom jag provtryckte genom kompressordelen (ej drift) på turbon så gick ett viss tryck ner genom vevhuset och förmodligen trycktes en del olja genom returen. Nu är det inga problem, vevhusvent funkar fint då det är sånär som original.

JLundin skrev:Merparten av alla aggregat har bara en kolvring som tätning mot turbinsidan.

Om motorn under drift trycker olja bakvägen genom returen och ut i turbinhuset så tyder det på fel i vevhusventilationen eller feldragen oljeretur. Du får gärna förklara hur du har gjort provtryckningen... :?:
"Volvo 242 T6"
Skriv svar