Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 8:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tätning Precision turbo?
InläggPostat: lör jul 08, 2017 8:31 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 19, 2007 6:16 pm
Inlägg: 71
Ort: Calmare / Gothenburg
Nån som vet vad det är för typ av tätning mellan oljedelen och avgashuset på Precision turbona? Min SC6266 verkar läcka igenom olja efter en allt för tapper provtryckningen av systemet. Tryckte genom turbon fast jag vet det är känsligt :doh: :doh: :angryfire: :roll: :roll:

_________________
"Volvo 242 T6"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 09, 2017 10:26 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
jag har aldrig hört talas om att en turbo går sönder av en provtryckning????

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 09, 2017 1:32 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 19, 2007 6:16 pm
Inlägg: 71
Ort: Calmare / Gothenburg
den hade tryckt olja bakvägen genom returen och ut i avgashuset, så det var till att köra ett tag bara :D

_________________
"Volvo 242 T6"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 11, 2017 11:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 207
Merparten av alla aggregat har bara en kolvring som tätning mot turbinsidan.

Om motorn under drift trycker olja bakvägen genom returen och ut i turbinhuset så tyder det på fel i vevhusventilationen eller feldragen oljeretur. Du får gärna förklara hur du har gjort provtryckningen... :?:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 11, 2017 1:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20578
Ort: Tomterna/sävar
ja håller med ska inte kunna trycka olja ut i turbinen då man provtrycker turbosystemets kalla sida.
kommer det ut i turbinen så har man dålig retur, eller tryck i vevhuset eller en trasig turbo.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 3:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 19, 2007 6:16 pm
Inlägg: 71
Ort: Calmare / Gothenburg
Den trycker inte olja under drift. Eftersom jag provtryckte genom kompressordelen (ej drift) på turbon så gick ett viss tryck ner genom vevhuset och förmodligen trycktes en del olja genom returen. Nu är det inga problem, vevhusvent funkar fint då det är sånär som original.


JLundin skrev:
Merparten av alla aggregat har bara en kolvring som tätning mot turbinsidan.

Om motorn under drift trycker olja bakvägen genom returen och ut i turbinhuset så tyder det på fel i vevhusventilationen eller feldragen oljeretur. Du får gärna förklara hur du har gjort provtryckningen... :?:

_________________
"Volvo 242 T6"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010