Sida 1 av 1

Tätning Precision turbo?

Postat: lör jul 08, 2017 8:31 am
av Norling
Nån som vet vad det är för typ av tätning mellan oljedelen och avgashuset på Precision turbona? Min SC6266 verkar läcka igenom olja efter en allt för tapper provtryckningen av systemet. Tryckte genom turbon fast jag vet det är känsligt :doh: :doh: :angryfire: :roll: :roll:

Re: Tätning Precision turbo?

Postat: sön jul 09, 2017 10:26 am
av Jens Gustavsson
jag har aldrig hört talas om att en turbo går sönder av en provtryckning????

Re: Tätning Precision turbo?

Postat: sön jul 09, 2017 1:32 pm
av Norling
den hade tryckt olja bakvägen genom returen och ut i avgashuset, så det var till att köra ett tag bara :D

Re: Tätning Precision turbo?

Postat: tis jul 11, 2017 11:12 am
av JLundin
Merparten av alla aggregat har bara en kolvring som tätning mot turbinsidan.

Om motorn under drift trycker olja bakvägen genom returen och ut i turbinhuset så tyder det på fel i vevhusventilationen eller feldragen oljeretur. Du får gärna förklara hur du har gjort provtryckningen... :?:

Re: Tätning Precision turbo?

Postat: tis jul 11, 2017 1:17 pm
av Jens Gustavsson
ja håller med ska inte kunna trycka olja ut i turbinen då man provtrycker turbosystemets kalla sida.
kommer det ut i turbinen så har man dålig retur, eller tryck i vevhuset eller en trasig turbo.

mvh jens

Re: Tätning Precision turbo?

Postat: tis jul 18, 2017 3:36 pm
av Norling
Den trycker inte olja under drift. Eftersom jag provtryckte genom kompressordelen (ej drift) på turbon så gick ett viss tryck ner genom vevhuset och förmodligen trycktes en del olja genom returen. Nu är det inga problem, vevhusvent funkar fint då det är sånär som original.

JLundin skrev:Merparten av alla aggregat har bara en kolvring som tätning mot turbinsidan.

Om motorn under drift trycker olja bakvägen genom returen och ut i turbinhuset så tyder det på fel i vevhusventilationen eller feldragen oljeretur. Du får gärna förklara hur du har gjort provtryckningen... :?: