Tvärspolning om603
Postat: lör aug 05, 2017 1:21 pm
Tjenare!
Har en om603, dvs mercedes 12v diesel sexa, i min driftingbil.
som alla andra som kör hårt och mycket laddtryck på dessa maskiner så har även jag problem med vattentempen.
Har monterat elektrisk davies craig 115L/m vattenpump. borttagen termostat, och borttagen original vattenpump.
Stor Aluminiumkylare i bagaget med bra luftflöde till och från och en elfläkt från 850 med ett jävla flås i.
ändå så vill den sticka iväg i temperaturen redan efter bara några svängar på bana, upptill ca 120grader. men sen går det rätt snabbt att få ner den i temperatur igen när man släpper av och feskör på tex raksträcka eller så. Men den ska ju inte behöva gå kok så snabbt.
Så känns rent krasst som kasst flöde genom motorn. och hört på andra håll att det är toppen som stryper flödet.
så har börjat spekulera på att eventuellt bygga tvärspolning och se om man kan få bukt med detta tråkiga bekymmer att det alltid ska gå varmt.
Har noterat att det finns uttag i topplockspackningen för kylkanaler som inte existerar i toppen. och provborrade en skrottopp och som ja trodde så borrar man rakt in i kylkanalerna.
så min tanke är att borra upp dessa för att få mer flöde in i toppen, och sen bygga tvärspolning genom att ta in vatten i frostpluggarna i blocket på avgassidan.
och ut genom toppen på insugsidan.
Ursäkta om det blev ett väldigt rörigt inlägg, men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig att bolla lite idéer
Mvh Dennis
Har en om603, dvs mercedes 12v diesel sexa, i min driftingbil.
som alla andra som kör hårt och mycket laddtryck på dessa maskiner så har även jag problem med vattentempen.
Har monterat elektrisk davies craig 115L/m vattenpump. borttagen termostat, och borttagen original vattenpump.
Stor Aluminiumkylare i bagaget med bra luftflöde till och från och en elfläkt från 850 med ett jävla flås i.
ändå så vill den sticka iväg i temperaturen redan efter bara några svängar på bana, upptill ca 120grader. men sen går det rätt snabbt att få ner den i temperatur igen när man släpper av och feskör på tex raksträcka eller så. Men den ska ju inte behöva gå kok så snabbt.
Så känns rent krasst som kasst flöde genom motorn. och hört på andra håll att det är toppen som stryper flödet.
så har börjat spekulera på att eventuellt bygga tvärspolning och se om man kan få bukt med detta tråkiga bekymmer att det alltid ska gå varmt.
Har noterat att det finns uttag i topplockspackningen för kylkanaler som inte existerar i toppen. och provborrade en skrottopp och som ja trodde så borrar man rakt in i kylkanalerna.
så min tanke är att borra upp dessa för att få mer flöde in i toppen, och sen bygga tvärspolning genom att ta in vatten i frostpluggarna i blocket på avgassidan.
och ut genom toppen på insugsidan.
Ursäkta om det blev ett väldigt rörigt inlägg, men hoppas någon förstår och kan hjälpa mig att bolla lite idéer
Mvh Dennis