Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 18, 2018 5:36 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons aug 30, 2017 12:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Inlägg: 375
Ort: Halmstad
Hallå pojkar!

wow trodde det inte skulle bli en sådan diskussion av detta.

jag kom i kontakt med motornord och dom förslog att jag skulle gå på en sx-e s400 72mm sen skickade han en bild.
på ett bomspapper med en gammal s400 på s38b38. ska tillägga att jag sa den ska vara för drifting.
men detta är ju skit i mina ögon..
frågade öven va dom trodde om en sx-e s369 "9180" ja den spolar på väldigt tidigt men nöjer du dej med 800whp så absolut!
sen blev det inge mer sagt. stälde nåra frågor till om pris och så men inget svar..
Bild

så jag började kolla runt med lite mer folk.
speeding / svensk turbo servis gav mig ganska så lika vaga svar. ja en s369 spolar tidigt. kanske inte får ut 1000hk.
fick pris .

dubbel turbo är inget alternativ för mig tyvärr.

jag fåga killarna på PCI i ängelholm. dom förslog en sx-e s369 eller kanske till o med en sx-e400 då det är så pass stor cylinder volym.
även sandgren va inne på samma spår där en sx-e400 skulle inte va helt fel.

så nu kanske jag kommer att döda detta inlägg men det slutade med att jag köpte en sx-e s369 1,0 hus t4 twin vaför jag nu valde denna turbo till slut va väl att folk säger den spolar tidigare en en s400. vill ha tidigt vrid, sen så körde polaren samma agg sx-e369 på sin 2jz 1051hk. en anna polare kör det på sin m104 3,2l 700whp

designen på grenröret blir näst intill lika dant. det blir att bygga i 42rör samt lånng radie böjar. och dubbla WG tialer mv-s i varje bank
Bild

detta va väll allt jag kom fram till nu så får vi ser då det ska mappas vilken som hade rätt / fel

//Robin

_________________
TeamÖverladd
LaputaMotorsport
------------------
FB grupp Team överladd
https://www.facebook.com/groups/1441767322725893/

Projekt
Volvo 740gle -87 Turbo viewtopic.php?f=21&t=78649 Avslutat
Volvo 145 -69 Drifting viewtopic.php?f=21&t=80104
Till salu
BmW E30 s38 Drifting viewtopic.php?f=21&t=94030 Byggs


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 7:30 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
det är 2 trådar om detta nu. som sagt det är mer en 750-800hk turbo den du köpt men kommer gå att börna bra med ska du se men man vill inte underskatta den grymma sugmotorn. sitter mycket i hela turbosystemet och fin tuning hur registret blir i slutändan.

är det bättre olje tråg på M5 mot M30? så det inte blir samma problem men 5 gånger dyrare delar och arbets 5 gånger mer arbets tid vid haveri.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 8:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9077
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Om turbon är ny(modern design) och har 69mm inducer med bra vald turbin så lär det gå att klämma bra mycket mer än 800hk iaf.

Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 10:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Inlägg: 375
Ort: Halmstad
Jens Gustavsson skrev:
det är 2 trådar om detta nu. som sagt det är mer en 750-800hk turbo den du köpt men kommer gå att börna bra med ska du se men man vill inte underskatta den grymma sugmotorn. sitter mycket i hela turbosystemet och fin tuning hur registret blir i slutändan.

är det bättre olje tråg på M5 mot M30? så det inte blir samma problem men 5 gånger dyrare delar och arbets 5 gånger mer arbets tid vid haveri.


vart är den andra tråden då?

absolut jens så sitter det mycket i Tuningen som du säger. och allt de andra som ska klaffa med kammar,insug,grenrör mm

polaren körde på sx-e 369 1,0 hus på sin 2jz och fick ut 1051hk nere på pci i ängel holm och det ska då int va nån glädje bänk.

det här med olje tråget blir nog en gåta för sig. det skiljer inget mellan tråget mellan s38 och m30 då det är i stort sätt samma block och tråg.. men nu då jag inte vill va som alla andra som kör orginal lut så kommer jag köra rakt ställt!.. finns både för och nackdelar med detta eller a det finns mer nackdelar en fördelar..

:fördelar:
att jag få ett snyggt grenrör mer plats.
rakstäld 6a är snyggt.
vill int va som alla andra

:nackdelar:
olje tråg måste göras om
orginal insug går ej att använda
måste svetsa om så jag få en rakstäld låda istället för snestäld "va endå tvungen att göra om då jag int tro 260 lådan kommer att hålla"
motorn kommer sticka upp genom huven.
nya motor festen va tvungen att göras.

_________________
TeamÖverladd
LaputaMotorsport
------------------
FB grupp Team överladd
https://www.facebook.com/groups/1441767322725893/

Projekt
Volvo 740gle -87 Turbo viewtopic.php?f=21&t=78649 Avslutat
Volvo 145 -69 Drifting viewtopic.php?f=21&t=80104
Till salu
BmW E30 s38 Drifting viewtopic.php?f=21&t=94030 Byggs


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Inlägg: 375
Ort: Halmstad
Kadett4wd skrev:
Om turbon är ny(modern design) och har 69mm inducer med bra vald turbin så lär det gå att klämma bra mycket mer än 800hk iaf.

Bild


jo det är den nya sx-e 369 med 1,0 hus
polarn som kör 2jz fick då ut 1051hk på PCI i ängelholm
och min andra polare fick ut 700whp ur sin m104 på tunit

så vi få se vad denna turbo kan ge ifrån sig på en 3,7l maskin

_________________
TeamÖverladd
LaputaMotorsport
------------------
FB grupp Team överladd
https://www.facebook.com/groups/1441767322725893/

Projekt
Volvo 740gle -87 Turbo viewtopic.php?f=21&t=78649 Avslutat
Volvo 145 -69 Drifting viewtopic.php?f=21&t=80104
Till salu
BmW E30 s38 Drifting viewtopic.php?f=21&t=94030 Byggs


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 7:24 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
jag är dålig att uttrycka mig rätt och vill inte låta som en dryg värdsmästare därför undviker jag sånna diskutioner där " vilka dynos visar rätt" men man kan iallafall säga att det inte är en turbo som är optimal för fyrsiffriga effekter på en 3.8 liters m5 motor. jag snackar nu hk som mäts på vevaxeln och utan större "kompenseringar för saker hit och dit" drivhjuls hk med en massa omräkningar till vevaxel hk är inte vevaxel hk om man frågar mig men det är bara min åsikt, andra får tycka andra saker !



men kommer nog gå bra ska du se men läs på och gå på djupet med olje systemet så den håller ihop för det är dyra grejor och svår mekat en sån här motor om man jämför mot en M30 eller B20 :)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 7:58 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 259
Ort: Bollnäs
Varför denna fokus på höga hk siffror? I drifting borde det väl vara av mer nytta med ett brett register och mycket vrid?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 11:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9077
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Precision specar sin 6872 gen2 till 1100hk
Så att 69mm INTE ska orka 1000hk eller vara optimalt för det, låter lite som att 'klarar inte Holset det klarar ingen annan det'.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 12, 2017 1:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1566
Ort: Hässleholm
Du råkar inte ha nån bra bild på en rakställd BMWsexa?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 9:51 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis feb 03, 2015 8:20 pm
Inlägg: 8
Ort: Norrtälje
Ja hade en m5a för några år sen, ja å en polare körde ett stressmeck me lite grejer man hade på hyllan, därav den fina blandningen av delar..

Så receptet på detta vart, s38b35, hade smidda kolvar å stakar från m30, så körde bara ur ventilurtag på kolvarna så vart de bra, ny borrat/planat m30block.
I toppen satt de supertech ventiler mirrade å supertech fjädrar, z17 kammar tror ja de va, oklart just nu dur å lyft.
Orginsug, 1680 spridare, cooper packning, precision 6765, precision 44 lr 46 lr va dom nu e wg 2 st, 42 grenrör, 3,5 avgrör, kina 600x300x76 intercooler..

Tror de va allt relevant kanske, mappa på gatan å körde sen effektmätning hos pbz i uppsala, rototest.. 700,1 whp 860 wnm har ja för mej, vart ju lite lustigt me liten snurra, stor motor volym å vassa kammar, tror den passera 0 på laddtrycksmätarn strax efter 2000 varv, men vart inte helt galen förens typ 4500-5000 pga av kammarna! Turbon va även tok tok bottnad då denna effekt uppnåddes vid strax under 2 bar haha.. men ahh så kan de bli när man tager va man haver, kul sommar iaf, gick bra att starta på 3an när man börna tex..

_________________
Dirtymeckers


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 20, 2017 1:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Jag kör dubbla bw efr 7064, men skulle jag byggt nytt nu skulle jag nog kört en efr 9180
Jag tror den räcker egentligen, som det är nu har jag bara 770hk på hjulen och 1,4bars laddtryck (maxxtunings bänk)
Längre räckte inte 2 bosch 044 pumpar, och jag kan endå inte använda maxeffekten riktigt. Kör man r-däck kanske man har nytta av mer.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dgyldmark och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010