Sida 1 av 2

turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: mån aug 21, 2017 6:59 pm
av swerobin91
Turbo Rådgivning!"
efter smak och tycke.
söker just nu efter en turbo till min nya masking!
effekt område 800-1000+
vad hade ni valt?
och vaför?
pris 10.000-15.000
användnings område Drifting
ska sitta på en 3,7l s38 maskin
//Robin

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tor aug 24, 2017 7:01 am
av Kadett4wd
Vad vill du ha?
Motorn som orkar gå ned i register och ändå vrida loss hjulen.
Eller behöva sparka på kopplingen för att få loss hjulen?

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tor aug 24, 2017 7:58 am
av Jens Gustavsson
det är så mycket effekt jag skulle fundera på dubbla turbos på en drifting bil. (annars blir det en riktigt stor singel på ca 71- 76mm induser, men de har mycket svängmassa).

dubbla super hx35 eller liknade storlek BW S200sxe. mycket viktigt med bra grenrör, insug och wg så klart.

mvh jens

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tor aug 24, 2017 10:28 am
av Kadett4wd
Hellre då två st 20t
de bör orka per st 430-450hk?

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tor aug 24, 2017 12:40 pm
av Jens Gustavsson
nu måste jag säga ärligt att T20 t19 mm är lågprestanda turbos som sitter på standard bilar. de håller inga längre tider på en drifting bil med 2 bar ladd och varvstops körning om man frågar mig.
max 1 bar på en sån och lugn gat körning utan övervarvning!

sen höga avgastryck som inte en sportig och stor motor som en M5 sexa vill ha.

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tor aug 24, 2017 12:59 pm
av Kadett4wd
jag vet ju folk de har pallat oerhört med stryk för och hårda övervarvningar
De har ju klivit över 400hk med vanlig 19t och kört det på banracing.
Så det är ju lite ord mot ord *S*
Kanske lite färgat av att du säljer just Holset kanske?

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tor aug 24, 2017 2:11 pm
av Jens Gustavsson
jag säljer holset, BorgWarner, garret och har även sålt en och annan 19-20 T turbo men de är få men har inte tänkt sälja fler sånna till annat än standard bilar. så jag är inte partisk på det sättet som du tror.
men jag säljer inte lika mycket turbos i dag då nätet svämmar över med olika Web shoppar som dumpar priser men som inte har nån support till sina kunder. men jag säljer en del till de som vill ha bra hjälp med både tekniska råd och hur man hittar ett bra koncept och hur de ska tunas.
jag hinner inte ha support till de som handlat hos andra men sen vill ha hjälp av mig gratis.



jag gillar holset för se laddar tidigt och ger bra effekt med låga avgastryck sen viktigast de är odödliga och bra pris iallafall på de mindre snurrorna.

Bw gillar jag för de har bra diagram och Matchbot mm. nya SXE serien är prisvärda och fina och så men långa leverans tider och krångligt med alla artikel nummer man behöver för en viss turbo.

mvh jens

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: fre aug 25, 2017 6:03 pm
av Pacman
Då passar jag på att kapa tråden lite och fråga dig Jens om vad du skulle rekommendera mig för lämplig turbo till en 2,5-liters femma som ska lämna 1200hp.
Att det är en femma gör att jag låser utbudet till T4 singel entry avgashus.
Jag är inte intresserad av specialbyggda superaggregat för 25-30k utan budgeten hamnar på runt 10k. Kan ev sträcka på den upp till 15k för en riktigt fin snurra.

Jag har lite egna ideer och har spekulerat i detta i nåt års tid nu men vill gärna höra vad du säger Jens :)

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: fre aug 25, 2017 7:16 pm
av Kadett4wd
Ta hem en 20k turbo för 13k själv från staterna ;)

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tis aug 29, 2017 2:40 pm
av dundersmurfen
Nyfiken fråga, blir det för trångt med singel t3?

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tis aug 29, 2017 2:55 pm
av Pacman
Nejdå de grenrör jag har designat och får byggt så jag kan sälja till kund är med T3 idag, så hade jag kunnat ta ett sådant till detta bygget hade det sparat tid, men jag vet ingen turbo med T3 som klarar 1200hp.

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tis aug 29, 2017 3:22 pm
av Kadett4wd
Du skrev T4 längre upp ;)

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tis aug 29, 2017 3:57 pm
av Pacman
Ja?!?

Är jag otydlig?

Jag har egna svinbra grenrör som jag säljer som har T3 singel entry och det funkar bra till 6-700hp applikationer med t.ex Garrett GTX35 eller liknande aggregat.
MEN nu planerar jag ett eget bygge för att tänja på min egen kompetens, testa den heliga marken på andra sidan fyrsiffrig effekt i Volvofemmorna och försöka slå det inofficiella rekordet i effekt i en gatlegal FWD-bil, för närvarande 1142hp som Leif Hermansson satte för herrans många år sen i sin 850 gatbil, och för att kunna göra det behöver jag ha tag i en lämplig turbo som klarar iaf 1200hp!
JAG känner inte till några turbosar som klarar det med ett T3-singelentry avgashus men har du något särskilt i åtanke Patrick så får du mer än gärna upplysa mig!
Därav mitt val av T4-singel entry. Jag är inte intresserad av några Twin-entry lösningar alls då jag har studerat flera sådana på femmor och aldrig sett någon som fungerar tillfredställande.
Jag vill heller inte ha några gigantiska T6-avgashus.

Hoppas jag blev tydlig nu utan att bli otrevlig.

Det närmsta jag kommit själv är ett BW S482 som ligger rätt i pris och storlek, men som bara finns som T4-twinentry i stock. Kan man få dem med T4-singleentry som option?

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tis aug 29, 2017 5:11 pm
av Kadett4wd
jag blev förvirrad, trodde du letade efter t4 fläns och sen t3 fläns.
det är t4 du vill ha?

Gör en adapter från t3 till v-band, eller kapa loss t3 flänsen på röret och svetsa dit v-band istället.
då finns det fina avgashus

Re: turbo rådgivning till 800-1000+ 3,6L maskin

Postat: tis aug 29, 2017 5:56 pm
av Kadett4wd
men här är nog den största t3 turbon för rimliga pengar iaf.

http://www.forcedperformance.net/PROD/NTFPSUPER99.html