Problem kamaxel B230

Diskussioner för erfaret folk
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Problem kamaxel B230

Inlägg av »

Håller på att sätta ihop en b230 och fått ett möjligt problem.

Kammen är en modern profil för org 33mm tryckare som ska utnyttja lite över 32mm tryckaryta.

När jag höll på och justera ventilspelet märkte jag att när man drar runt kammen och nocken gått förbi max lyftet och går ut på kanten på stängningssidan så vickar justerbrickan upp 0.7-1mm i andra kanten.
Trodde först det var fel på tryckarna så bytte dom till dom begagnade jag hade som verkade bäst (mätade med mikrometer och tittade på slitage) och det blev likadant dock vickade dom lite mindre (0,5-0,7mm) då spelet mellan tryckare och justerbricka blev mindre.

Har provat både med org volvo brickor och eftermarknads det blir hela tiden likadant brickan viker upp när kammen lyfter ksk 8-9mm (max lyft ca 13,5mm) sen lägger den till sig när nockarna är i splitt ungefär (ca 5mm lyft) och det blir likadant på alla 8 tryckare.
Har kollat med han ja köpte den av och det fanns riktiga mätningar på profilen och har jämfört och det verkar stämma (så ja inte fått en 37mm tryckarkam)

Rev lös ventil kåpan på en motor jag har med agap r33 kam (denna är ingen agap men båda är råämneskammar för högt effektutag på org tryckare) där finns inga tendenser till vick på brickorna.

Är detta normalt när man närmar sig gränsen för vad som går på tryckardiametern eller är chansen stor att det är något fel på slipningen på kammen så tryckaren havererar om man kör motorn?
Eller kan det finnas något annat som påverkar?
Jag vet att jag har marginal för vad toppen klarar i lyft och inga superhöga fjäder tryck (gissar ca 90kg när brickan rör sig och lite mer än 100 vid maxlyft)
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Kamaxel problem

Inlägg av Matti johansson »

Grada av kanten på brickan o testa

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Kamaxel problem

Inlägg av fredde_vit_pv »

Du kan kanske med märkfärg(tuschpenna) på brickan kolla om den ligger innanför kanten?!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av quattro »

Jag tycker det bästa är att smeta på nåt tjockt fett - typ molyfett eller kullagerfett - på brickan och dra runt motorn. Då ser du precis var kontaktytan hamnar och hur den rör sig över tryckbrickan. Brickan är ju rund så delar av kamnocken kommer alltid att gå ut över kanten på brickan med hög/snabblyftande kammar. Jag skulle kolla på bägge motorerna och jämföra. Risken är att det är en större del av kamnocken som går utanför brickan på den nya kammen jämfört med Agap33-kammen. Är det inte så, så är det något fel på dina tryckare/tryckarbrunnar/tryckarbrickor på motorn med den nya kammen.

Så hur mycket av kamnocken är OK att den går över kanten på brickan? Vet inte, men ju mindre desto bättre. Och så fort den gör det så måste man göra som Matti säger, runda av kanten på brickan. En vass/obruten kant på brickan skrapar av oljan på den del av nocken som går utanför och det vill du inte skall ske.

Tryckarna rör sig alltid lite grann när kamnocken trycker ute på kanten av kontaktytan. Men jag skulle inte köra en motor där man tydligt ser att brickan/tryckaren vickar.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av »

Efter att ha snurrat kammen mer och kollat så kom vi fram till att kammen inte går köra på originaltryckare
Så motorn fick sig en annan kamaxel.
Antingen måste det vara fel på slipningen eller så har Jag fått fel kam av han ja köpte den av ska få den riktigt uppmätt framöver så man får se vad det är.
Har pratat med säljaren och han var tillmötesgående och skulle kompensera för det bara man får kammen uppmätt så man ser vad det är.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du är mot sävar nått kan vi ta en titt på den ?

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av »

Blev ingen broska nu när kammen inte används så jag försöker ta det när jag har fler ärenden till Umeå (har ju 13 mil dit) men jag ringer dig i god tid isåfall.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av Bassek »

Den kammen är väl gjord för 33mm solida tryckare verkar det som. om man kikar på tryckaren under shimsbrickan är den gansak mycket mindre i diameter där brickan ligger imot. har kanske blivit något missförstånd vad som menades med std 33mm tryckare, lev av kammen avsåg diametern och mellanhand/kund avsåg tryckaren?? Borde ju funka med solida luftare och lachcaps.
MVH Basse
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av »

Tryckarbrickorna på en b230 är 33mm och själva tryckaren är 37mm och kammen är troligen gjord för 37mm fulltryckare/solida tryckare.
Men kammen ska mätas då får ja ju veta med säkerhet.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av »

Kan som ett avslut på tråden skriva att Gunnar L mätade upp kammen och den var för 37mm tryckare så det hade blivit någon förväxling hos säljaren så bra att man iaf fick veta :)
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Problem kamaxel B230

Inlägg av Kulan »

Och bra du var uppmärksam och upptäckte det i tid innan haveriet var ett faktum.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar