Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Diskussioner för erfaret folk
Biiren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 06, 2013 11:35 pm

Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av Biiren »

Hej bygger en B230fk motor som skall gå på E85.
Letat lite gran men undrar om hur högt kompförhållande man kan
Köra på med E85,? Kommer väl att ladda runt 2bar

Eller om ni har tipps på andra trådar där detta tas upp.
Och kanske någon lathund för att räkna på kompförhållande.

En liten annan fråga om 531 topp. Hur mycket man kan plana denna innan
Deckplanet blir försvagat för att köra höga cylindertryck.

Tack för mig.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag tror inte man kan säga generellt vad som är möjligt
jag gissar på upp till 20% högre kompretionsförhållande på samma motor (förutom ett bra styrsystem)och BF95 i jämförelse.

MEN på 2bar kan en riktigt ball B230 motor säkert ge 700 HP länge
och en skitmotor haverera efter 10sek och 250 HP
allt hänger på helheten av alla prylar och hur mycket man har koll på

//Fredde
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av Jonas Enderlein »

På en 531 topp så vill jag inte plana mer än 3mm, å det är på en sugmotor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av Jens Gustavsson »

för att kunna svara krävs hela motor konceptet och användnings område och lite filosofiskt hur den ska kännas annars kan man inte svara.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av Kadett4wd »

Sikta på 10-1
Går att köra högre med pentroof och med det tajtare squish också.
Alltså tajtare pga högre komp(inte bara pga pentroof).
Så kör 0.8mm squish,, du kan plana blocket lite mao.
Sen plana toppen till önskad komp.

Squishhastigheten minskar med högre kompressiontryck.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Biiren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 06, 2013 11:35 pm

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av Biiren »

Okej Jens :D

Det är en B230fk med portad 531 topp
Sts247 kam
Garrett gtx3067
Ormboes grenrör med typ av splitt i
Plenum insug på 4.5 liter med 25cm runners
875 cc spridare
Kina intercooler
63mm spjäll
Megasquirt ms2v3
2meters 2.5tums avgasrör ingen katt
8,6:1 kompförhållande idag. Hoppas på lite mer
Skall köras på E85 (för att kunna höja kompet)
Wastespark tändning.
Smidda kolvar första öd
H-profilare
Mls topp packning 1,15mm
Söker väl i runda slängar 400hk


Detta recept skall sitta i en 700kgs super seven
Och jag hoppas på att den skall ha gött vrid direkt från start (typ)
Det är därför jag undrar hur mycket man kan höja kompet och hur mycket vrid den
Klarar vid 3000 varv.? Är 400nm för mycket där nere?
Och vad som är Max planing av 531 topp innan den blir alldeles för svag.??

Tack
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av mattias »

Vilken Garrett GTX3067 är det? Är det en R? Är det en gen 2? Exakta mått på turbin- och kompressor-hjul?
Det är inte säkert just din modell är så himla bra på en 8V med sån kamaxel du har.

Skulle nog sikta på 10:1, är ingen idé med mycket högre.
Beroende på utväxling, däck och fäste blir väl 400 Nm lämpligt. Med lite laddtryck-styrning kan du se till att få den att hålla ut det vridet rakt till 7000 rpm så den blir lättkörd istället för massor av vrid i början. Du får nog en annan uppfattning om vad du vill ha ut av motorn när du fått köra bilen också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Biiren
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 06, 2013 11:35 pm

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av Biiren »

Tja. Det är en gen1 gtx3067r kompressor in 49,7 ut 67,4.
Turbin in60 ut 55.

Mvh
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av mattias »

Den låter rätt lämplig, bra balans mellan turbin och kompressor. Det finns ju olika turbinhus men det är inte avgörande.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det är du med sjuan! vi har ju snackat en del på telefon :thumbright:
Skriv svar