Sida 1 av 1

Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: sön aug 27, 2017 2:44 pm
av Biiren
Hej bygger en B230fk motor som skall gå på E85.
Letat lite gran men undrar om hur högt kompförhållande man kan
Köra på med E85,? Kommer väl att ladda runt 2bar

Eller om ni har tipps på andra trådar där detta tas upp.
Och kanske någon lathund för att räkna på kompförhållande.

En liten annan fråga om 531 topp. Hur mycket man kan plana denna innan
Deckplanet blir försvagat för att köra höga cylindertryck.

Tack för mig.

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: sön aug 27, 2017 5:35 pm
av fredde_vit_pv
jag tror inte man kan säga generellt vad som är möjligt
jag gissar på upp till 20% högre kompretionsförhållande på samma motor (förutom ett bra styrsystem)och BF95 i jämförelse.

MEN på 2bar kan en riktigt ball B230 motor säkert ge 700 HP länge
och en skitmotor haverera efter 10sek och 250 HP
allt hänger på helheten av alla prylar och hur mycket man har koll på

//Fredde

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: tis aug 29, 2017 10:22 am
av Jonas Enderlein
På en 531 topp så vill jag inte plana mer än 3mm, å det är på en sugmotor.

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: tis aug 29, 2017 11:31 am
av Jens Gustavsson
för att kunna svara krävs hela motor konceptet och användnings område och lite filosofiskt hur den ska kännas annars kan man inte svara.

mvh jens

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: tis aug 29, 2017 1:22 pm
av Kadett4wd
Sikta på 10-1
Går att köra högre med pentroof och med det tajtare squish också.
Alltså tajtare pga högre komp(inte bara pga pentroof).
Så kör 0.8mm squish,, du kan plana blocket lite mao.
Sen plana toppen till önskad komp.

Squishhastigheten minskar med högre kompressiontryck.

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: tis aug 29, 2017 6:16 pm
av Biiren
Okej Jens :D

Det är en B230fk med portad 531 topp
Sts247 kam
Garrett gtx3067
Ormboes grenrör med typ av splitt i
Plenum insug på 4.5 liter med 25cm runners
875 cc spridare
Kina intercooler
63mm spjäll
Megasquirt ms2v3
2meters 2.5tums avgasrör ingen katt
8,6:1 kompförhållande idag. Hoppas på lite mer
Skall köras på E85 (för att kunna höja kompet)
Wastespark tändning.
Smidda kolvar första öd
H-profilare
Mls topp packning 1,15mm
Söker väl i runda slängar 400hk


Detta recept skall sitta i en 700kgs super seven
Och jag hoppas på att den skall ha gött vrid direkt från start (typ)
Det är därför jag undrar hur mycket man kan höja kompet och hur mycket vrid den
Klarar vid 3000 varv.? Är 400nm för mycket där nere?
Och vad som är Max planing av 531 topp innan den blir alldeles för svag.??

Tack

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: tis aug 29, 2017 8:14 pm
av mattias
Vilken Garrett GTX3067 är det? Är det en R? Är det en gen 2? Exakta mått på turbin- och kompressor-hjul?
Det är inte säkert just din modell är så himla bra på en 8V med sån kamaxel du har.

Skulle nog sikta på 10:1, är ingen idé med mycket högre.
Beroende på utväxling, däck och fäste blir väl 400 Nm lämpligt. Med lite laddtryck-styrning kan du se till att få den att hålla ut det vridet rakt till 7000 rpm så den blir lättkörd istället för massor av vrid i början. Du får nog en annan uppfattning om vad du vill ha ut av motorn när du fått köra bilen också.

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: tis aug 29, 2017 8:48 pm
av Biiren
Tja. Det är en gen1 gtx3067r kompressor in 49,7 ut 67,4.
Turbin in60 ut 55.

Mvh

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: ons aug 30, 2017 8:10 am
av mattias
Den låter rätt lämplig, bra balans mellan turbin och kompressor. Det finns ju olika turbinhus men det är inte avgörande.

Re: Kompförhållande plus ett par andra frågor.

Postat: ons aug 30, 2017 7:31 pm
av Jens Gustavsson
ok det är du med sjuan! vi har ju snackat en del på telefon :thumbright: