Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön feb 25, 2018 4:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 29, 2017 3:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre aug 02, 2013 2:03 pm
Inlägg: 11
Tjenare har lite funderingar över min tändmap till min volvo 16v, vet att ingen kan säga "exakt" vad man skall ha osv men vill input av er om ni tror det är högt eller lågt.
Min Maskin spec är följande
16v topp med polerade förbränningrum, lite portad och nyinslipade ventiler
std kammar med std hydrauliska tryckare
b230fk block
fk kolvar som är plannade 2,5 mm med ventiluttag
H-profil stackar
kl extreme grenrör med twinentry
En BW B2G turbo (skall väll vara som switcher s200 om jag inte minns fel)
std 16v insugmed 3" spjäll och tryckrör

Laddar och kör idag 1.5 bar och den körs på E85

Bild

Mvh Stefan Knutsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 29, 2017 11:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 291
Ort: Ulricehamn
Tycker din tändmapp ser rätt bra ut faktiskt! Har själv kört med något vassare tändning på laddtryck men vet inte om det var rätt eller fel, 18 grader mot 1,7 bar med osvarvade 16v kolvar. Galenskap eller inte, det vet jag inte.. Det slutade två månader senare med att blockpackningen for och motorn plockades isär för planing av block och topp samt svarvning av kolvar men motorn har inte kommit ihop något mer efter det..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 8:18 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9727
Ort: Sävar
Det är ofta svårt att gissa över nätet så här..
Är lite tveksam till att den verkligen ska ha så mycket tändning runt och just över atmosfärtryck, speciellt runt 3500-6000 rpm. 36-38 grader, mja snarare ner mot 30-32 kanske.
Skulle också tro den tål några grader mer över 6000 rpm - du skulle lagt fokus vid 6000-6500-7000 rpm istället för det är där motorn går i väggen om man inte tagit upp insug rejält och fixat värsta flödes-problemen i de här motorerna.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 11:41 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre aug 02, 2013 2:03 pm
Inlägg: 11
Tack så mycket för inputen.
MVA Tack för svaret, Körde med orginal 16v kolvaran förra året och känns som det gjort stor skillnad med att gå ner i komp, upplever att motorn inte alls är lika stark utan laddtryck. Får ta tag i att plocka ihop den är ju roliga motorer.

Mattias skall kolla närmare på det du säger vi de högre varven då jag själv har upplevt att den blir trött på de högre varven, tack för input

Mvh Stefan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010