Input över Tändmap på Volvo 16v

Diskussioner för erfaret folk
Stefan Knutsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 02, 2013 2:03 pm

Input över Tändmap på Volvo 16v

Inlägg av Stefan Knutsson »

Tjenare har lite funderingar över min tändmap till min volvo 16v, vet att ingen kan säga "exakt" vad man skall ha osv men vill input av er om ni tror det är högt eller lågt.
Min Maskin spec är följande
16v topp med polerade förbränningrum, lite portad och nyinslipade ventiler
std kammar med std hydrauliska tryckare
b230fk block
fk kolvar som är plannade 2,5 mm med ventiluttag
H-profil stackar
kl extreme grenrör med twinentry
En BW B2G turbo (skall väll vara som switcher s200 om jag inte minns fel)
std 16v insugmed 3" spjäll och tryckrör

Laddar och kör idag 1.5 bar och den körs på E85

Bild

Mvh Stefan Knutsson
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Input över Tändmap på Volvo 16v

Inlägg av MVA-Productions »

Tycker din tändmapp ser rätt bra ut faktiskt! Har själv kört med något vassare tändning på laddtryck men vet inte om det var rätt eller fel, 18 grader mot 1,7 bar med osvarvade 16v kolvar. Galenskap eller inte, det vet jag inte.. Det slutade två månader senare med att blockpackningen for och motorn plockades isär för planing av block och topp samt svarvning av kolvar men motorn har inte kommit ihop något mer efter det..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Input över Tändmap på Volvo 16v

Inlägg av mattias »

Det är ofta svårt att gissa över nätet så här..
Är lite tveksam till att den verkligen ska ha så mycket tändning runt och just över atmosfärtryck, speciellt runt 3500-6000 rpm. 36-38 grader, mja snarare ner mot 30-32 kanske.
Skulle också tro den tål några grader mer över 6000 rpm - du skulle lagt fokus vid 6000-6500-7000 rpm istället för det är där motorn går i väggen om man inte tagit upp insug rejält och fixat värsta flödes-problemen i de här motorerna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Stefan Knutsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: fre aug 02, 2013 2:03 pm

Re: Input över Tändmap på Volvo 16v

Inlägg av Stefan Knutsson »

Tack så mycket för inputen.
MVA Tack för svaret, Körde med orginal 16v kolvaran förra året och känns som det gjort stor skillnad med att gå ner i komp, upplever att motorn inte alls är lika stark utan laddtryck. Får ta tag i att plocka ihop den är ju roliga motorer.

Mattias skall kolla närmare på det du säger vi de högre varven då jag själv har upplevt att den blir trött på de högre varven, tack för input

Mvh Stefan
Skriv svar