Sida 1 av 1

Input över Tändmap på Volvo 16v

Postat: tis aug 29, 2017 3:50 pm
av Stefan Knutsson
Tjenare har lite funderingar över min tändmap till min volvo 16v, vet att ingen kan säga "exakt" vad man skall ha osv men vill input av er om ni tror det är högt eller lågt.
Min Maskin spec är följande
16v topp med polerade förbränningrum, lite portad och nyinslipade ventiler
std kammar med std hydrauliska tryckare
b230fk block
fk kolvar som är plannade 2,5 mm med ventiluttag
H-profil stackar
kl extreme grenrör med twinentry
En BW B2G turbo (skall väll vara som switcher s200 om jag inte minns fel)
std 16v insugmed 3" spjäll och tryckrör

Laddar och kör idag 1.5 bar och den körs på E85

Bild

Mvh Stefan Knutsson

Re: Input över Tändmap på Volvo 16v

Postat: tis aug 29, 2017 11:06 pm
av MVA-Productions
Tycker din tändmapp ser rätt bra ut faktiskt! Har själv kört med något vassare tändning på laddtryck men vet inte om det var rätt eller fel, 18 grader mot 1,7 bar med osvarvade 16v kolvar. Galenskap eller inte, det vet jag inte.. Det slutade två månader senare med att blockpackningen for och motorn plockades isär för planing av block och topp samt svarvning av kolvar men motorn har inte kommit ihop något mer efter det..

Re: Input över Tändmap på Volvo 16v

Postat: ons aug 30, 2017 8:18 am
av mattias
Det är ofta svårt att gissa över nätet så här..
Är lite tveksam till att den verkligen ska ha så mycket tändning runt och just över atmosfärtryck, speciellt runt 3500-6000 rpm. 36-38 grader, mja snarare ner mot 30-32 kanske.
Skulle också tro den tål några grader mer över 6000 rpm - du skulle lagt fokus vid 6000-6500-7000 rpm istället för det är där motorn går i väggen om man inte tagit upp insug rejält och fixat värsta flödes-problemen i de här motorerna.

Re: Input över Tändmap på Volvo 16v

Postat: tor aug 31, 2017 11:41 am
av Stefan Knutsson
Tack så mycket för inputen.
MVA Tack för svaret, Körde med orginal 16v kolvaran förra året och känns som det gjort stor skillnad med att gå ner i komp, upplever att motorn inte alls är lika stark utan laddtryck. Får ta tag i att plocka ihop den är ju roliga motorer.

Mattias skall kolla närmare på det du säger vi de högre varven då jag själv har upplevt att den blir trött på de högre varven, tack för input

Mvh Stefan