tryckåtervinning i förbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

ACM har gjort ett stort fel med sin topp, Volvos kam passar inte.
han fick själv betala 15000:- + moms för en stålkam från Axelsson.
Hur ska man kunna testa kammar i en sån topp?, Jag som tycker 4000:- är dyrt bara det.
Parners topp har tändstiften helt efterblivet placerade men Volvos kam passar åtminstone.
Jag håller på med en 531 som har 50-38 ventiler, gjord för säkert 10 år sen.
Men nu när jag har bromsbänk så ska jag testa en massa i vinter.
Har fått ut 280 ur en EVO topp på 2365cc och än så länge 256 ur en 531 på nån annans motor.
Hade ju varit kul att knäcka 275 ärliga hästar med en 531 på 2365cc.
97 X 80mm.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tis nov 14, 2017 2:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

Du ligger då i Erland : ) både när det gäller att vara aktiv här på forumet, och i verkstan : ) ja det är ju några hästar till du vill hitta,vart tror du dom gömmer sig : ) vad tror du är den största utmaningen, förutom ekonomi : )hur stora tryckare tänkte du ha och vad skall du ha för kamprofil ?vet du, vart gränsen går för hur fort man kan öppna ventilen ? ex mm per grad .ps .tack för intressanta inlägg.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Evo topparna verkar få problem med över 16mm lyft med de fjädrar som tryckarna håller med.
Jag ska prova 2 olika toppar med vanliga 37mm tryckare först sen får jag fundera när jag har resultatet.
Mest för att lära mig vad som händer.
Men jag tror att största begränsningen är kammen och att man måste anpassa avgasgrenröret mer än insuget för att kunna varva mer.
Har en meskam nu så jag får se vad det ger att öka duration och lyft först.

Erland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

Jag har kam, tryckar problem på en annan motor , jag funderar på att bredda kamnockarna och göra nya fingerfollower ,för att få större anläggningsyta och därmed minska punktbelastningen, skulle det kunna vara en lösning på volvomotorn att göra en kam med bredare nockar ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Det borde hjälpa men loben måste sitta excentriskt mot lyftaren för att den ska snurra.

Erland
Skriv svar