Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

tryckåtervinning i förbränningsrum
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=95060
Sida 2 av 4

Författare:  TurboRickard [ tor sep 21, 2017 9:20 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Hej.

Alltid roligt med utveckling.
Men är där någon som provat denna typ av ventiler ?
Bild

http://williamsmotowerx.net/dimpledvalves.html


//Rickard


.

Författare:  kolvbult [ tor sep 21, 2017 9:53 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Tack Erland,Tack , vilket jobb du har lagt ner på detta , imponerande.

Författare:  Erland Cox [ tor sep 21, 2017 10:17 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Det är mitt största intresse och topparna blir lite bättre hela tiden.
Volvo är ju enkelt och billigt att skaffa toppar till och det är bara en.
Och jag fick all hjälp av Jon Schmidt, kolla på alla flödesanimationer vid olika tryck.
Jag provar ständigt nya saker.
Nu har vi sen nåt år en rullande landsväg hemma att köra på och det underlättar ju när man kommer på något att testa

Rickard, nej, jag har sett dom men aldrig provat dom.
Finns en massa olika saker man kan göra med ventiler.
Vissa kör 2 tior 50 graders säte utanför 45Graden på ventilen.
Det finns kanter där man normalt har back cut som ska hjälpa till att vända luften.
Men man ska ha tiden att testa allt med.
Vad säger han att ventilerna gör?
Det lite ut som om det kan bli brottanvisningar.

Erland

Författare:  TurboRickard [ fre sep 22, 2017 7:24 am ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Hej Erland.

Bilden är från ett reportage i Race Engine som handlar om flöde.
Jag kan ta med tidningen nästa gång jag kommer ner så kan du själv läsa.


//Rickard

Författare:  nkro [ fre sep 22, 2017 7:32 am ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Jag har sett liknande ingrepp precis under sätet. letade igår efter bilder som jag sett. Men dom verkade bortplockade. Antingen är det hemligt eller så var det en flopp.

Författare:  Erland Cox [ fre sep 22, 2017 11:34 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

TurboRickard skrev:
Hej Erland.

Bilden är från ett reportage i Race Engine som handlar om flöde.
Jag kan ta med tidningen nästa gång jag kommer ner så kan du själv läsa.


//Rickard


Jag känner han som har den firman genom Speedtalk och har pratat med honom om ventilerna.
Men jag kommer inte ihåg vad som blev sagt.
Jag har nog tidningen om du säger vilket nummer det är.
Med lite tur kan jag till och med hitta den.

Erland

Författare:  TurboRickard [ lör sep 23, 2017 11:35 am ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Hej Erland.

Det är i Juni/juli nr 2017
Bild


//Rickard

.

Författare:  kolvbult [ sön sep 24, 2017 6:19 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Tack alla för att ni delar med er av tankar och ideer , jag har läst igenom det matreal Erland hänvisade till, i föregående post,vilket fantastiskt arbete du lagt ner på detta, mycket intressant läsning, en tanke som slog mig var , blir det inte problem med tryckåtervinning mot centrum av cylindern, där saknas ju stöd åt gasen , och arean är stor.
det har ju gått några år sedan det skrevs, är det än i dag upp to date, eller har det blivit några fler framsteg på vägen .

Författare:  Erland Cox [ tis sep 26, 2017 9:38 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Jo, centrum av cylindern är ett problem.
Alla bra toppar idag har insugningskanalen riktad in mot cylinderväggen.
Den funkar som flödesstöd åt luften som går in i cylindern.
En riktig racetopp har så stor ventil att hela cylindern fungerar som diffusor.
En Pro Stock topp eller den typen av toppar är de enda som flödar bättre in än baklänges på insug.
Hemi toppar använder avgasventilen och förbränningsrummet som stöd för flödet.

Erland

Författare:  kolvbult [ sön okt 01, 2017 12:53 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Intressant att vissa toppar kan flöda bättre in än ut, vad är det som gör det möjligt,
och att kanalerna är vinklade mot cylindersidan,är det på toppar med canted valves,finns det bilder någonstans på sådana här toppar? vore kul att se : )

Författare:  Erland Cox [ sön okt 01, 2017 9:25 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Att toppen flödar bättre när man flödar insugningskanalen baklänges som en avgaskanal beror på att man får bättre tryckåtervinning i kanalen än i cylindern.
Endast en riktigt bra topp med stor ventil kan flöda bättre på rätt håll.

Ventilerna lutar inåt för att öka spalten mellan ventil och cylinder, jag menar hela portens riktning mot cylindern

Bild

Kolla på den här toppen så ser du att kanalen inte är riktad in mot cylindern utan snarare lite utåt: http://www.nmcadigital.com/2016/12/02/d ... 0-ls-head/

På så vis får man mindre bränsle på tändstiftet också och flödet hänger i bättre på höga lyft.

Erland

Författare:  kolvbult [ mån okt 02, 2017 8:10 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Mycket intressant, tittar även på avgaskanalen, ser ut som den är väldigt stor i förhållande till ventilstorlek, jag kanske ser fel eller bilderna som är svåra att se ordentligt, är minsta area i sätet och den ökar i area därefter ? undrar i så fall hur mycket och varför?

Författare:  [ mån okt 02, 2017 11:08 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

På avgas brukar man ha minsta arian just efter svängen från ventilsätet tar slut och kanalen går rakt ut ur toppen.
Det är lättare att få sk avlösning om arian ökar igenom en sväng.
Tex en volvo 530 topp flödar ju bättre iaf med org ventil med hyllan runt styrningen kvar då arian då går ner igenom svängen filar man bort den och gör taket likt avgas på en 531 ökar arian och man får turbulens i svängen och sådana kanaler brukar bygga ett märkbart tjockare sotlager i botten efter svängen har jag sett på flertalet folkracetoppar som varit filade så.

Författare:  Erland Cox [ mån okt 02, 2017 11:43 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

De här topparna är så höga i radien att de ser ut som en svängd diffusor.
Minst area i sätet och sen ökar den.
En port ska inte kona upp för mycket, ungefär ventilens area i flänsen.
Det med att toppar som Volvo toppar inte gillar att gå upp i area genom svängen stämmer.
Men det är en fin avvägning mellan för stor och för liten.
jag portar aldrig taket utan bara sidorna.
Sen finns det fler grejer man kan göra så att kortradiesidan inte flödar så mycket att luften släpper över svängen.

Erland

Författare:  Kulan [ tis okt 03, 2017 11:29 am ]
Inläggsrubrik:  Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Ökar verkningsgraden på motorn om förbränningsrummet sitter i kolven?? (Läs mer mm2 på kolven som gasen har att trycka på). T.ex är en B230K effektivare än en B230A om båda har samma komp och L bränsleblandning som går in under en angiven tid vid X antal varvtal om allt annat är exakt lika??

Sida 2 av 4 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/