Hej.
Jag har fått mina tryckare coatade med följande produkt.
https://www.oerlikon.com/balzers/se/sv/ ... -dlc-star/
//Rickard
DLC coating Sverige?
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: DLC coating Sverige?
Va de dyrt?TurboRickard skrev:Hej.
Jag har fått mina tryckare coatade med följande produkt.
https://www.oerlikon.com/balzers/se/sv/ ... -dlc-star/
//Rickard
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: DLC coating Sverige?
Hej.
Själva Coatingen var inte speciellt dyr men för att kunna belägga detaljen så krävs en riktigt fin yta.
Jag köpte nya tryckare för att dom skulle vara felfria och utan skador, jag tyckte dom såg bra ut men när oerlikon´s tekniker tittade på ytan så tyckte han dom var dåligt slipade.
Dom mäter alltid Ra-värde på ytanorna för att säkerställa att dom ligger innanför toleranserna.
Så dom var tvungna att polera mina tryckare innan dom gick att belägga.
Totalt så kostade det 1500kr för 8st tryckare ink moms.
//Rickard
Själva Coatingen var inte speciellt dyr men för att kunna belägga detaljen så krävs en riktigt fin yta.
Jag köpte nya tryckare för att dom skulle vara felfria och utan skador, jag tyckte dom såg bra ut men när oerlikon´s tekniker tittade på ytan så tyckte han dom var dåligt slipade.
Dom mäter alltid Ra-värde på ytanorna för att säkerställa att dom ligger innanför toleranserna.
Så dom var tvungna att polera mina tryckare innan dom gick att belägga.
Totalt så kostade det 1500kr för 8st tryckare ink moms.
//Rickard
Re: DLC coating Sverige?
Låter som ett väldigt överkomligt pris... Var det hos Oerlikon Balzer på Liljeholmen som lade på skiktet..?
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: DLC coating Sverige?
Hej.
Det var på deras anläggning i Halmstad.
Med hjälp av kontakter inom Oerlikon Balzer så gick det att ordna med beläggning till mina delar.
Dom belägger inte till privatpersoner och småkunder annars.
//Rickard
Det var på deras anläggning i Halmstad.
Med hjälp av kontakter inom Oerlikon Balzer så gick det att ordna med beläggning till mina delar.
Dom belägger inte till privatpersoner och småkunder annars.
//Rickard
Re: DLC coating Sverige?
Undra hur långt man kommer med bara fin-polering som detta:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 6FxilBXNhg
Förmodligen är både micro peening och denna typ av polering att föredra innan DLC läggs på, men slutpriset blir väl avskräckande...
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 6FxilBXNhg
Förmodligen är både micro peening och denna typ av polering att föredra innan DLC läggs på, men slutpriset blir väl avskräckande...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: DLC coating Sverige?
Varför gör man en sådan behandling på tryckarna??
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: DLC coating Sverige?
Hej.
Där finns många anledningar till att man belägger detaljer i en motor.
Anledningen till att jag gjort det är för jag kör med väldigt högt fjädertryck för att kunna ladda mer än 4kg på min motor.
Och då hade det aldrig hållit med vanliga std tryckare.
BALINIT-beläggningar är endast några tusendelars millimeter tjocka, men ändå hårdare än stål.
Dessa lågfriktionsbeläggningar med tunnfilm är extremt slitstarka och kemiskt inerta.
Man minskar adhesivt slitage samt friktionen minskar med ca 40%
Och beläggningen är självsmörjande så jag kan i princip höra utan olja till kamaxeln om man skulle vilja.
DLC har blivit väletablerade i racingserier som NASCAR, Formel 1, WRC och DTM tack vare deras minskade friktion, ökade slitstyrka och längre livslängd.
//Rickard
Där finns många anledningar till att man belägger detaljer i en motor.
Anledningen till att jag gjort det är för jag kör med väldigt högt fjädertryck för att kunna ladda mer än 4kg på min motor.
Och då hade det aldrig hållit med vanliga std tryckare.
BALINIT-beläggningar är endast några tusendelars millimeter tjocka, men ändå hårdare än stål.
Dessa lågfriktionsbeläggningar med tunnfilm är extremt slitstarka och kemiskt inerta.
Man minskar adhesivt slitage samt friktionen minskar med ca 40%
Och beläggningen är självsmörjande så jag kan i princip höra utan olja till kamaxeln om man skulle vilja.
DLC har blivit väletablerade i racingserier som NASCAR, Formel 1, WRC och DTM tack vare deras minskade friktion, ökade slitstyrka och längre livslängd.
//Rickard