Sida 2 av 2

Re: DLC coating Sverige?

Postat: mån jan 29, 2018 9:36 pm
av TurboRickard
Hej.

Jag har fått mina tryckare coatade med följande produkt.
https://www.oerlikon.com/balzers/se/sv/ ... -dlc-star/


//Rickard

Re: DLC coating Sverige?

Postat: mån jan 29, 2018 11:40 pm
av Matti johansson
TurboRickard skrev:Hej.

Jag har fått mina tryckare coatade med följande produkt.
https://www.oerlikon.com/balzers/se/sv/ ... -dlc-star/


//Rickard
Va de dyrt?

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: DLC coating Sverige?

Postat: tis jan 30, 2018 6:31 pm
av TurboRickard
Hej.

Själva Coatingen var inte speciellt dyr men för att kunna belägga detaljen så krävs en riktigt fin yta.
Jag köpte nya tryckare för att dom skulle vara felfria och utan skador, jag tyckte dom såg bra ut men när oerlikon´s tekniker tittade på ytan så tyckte han dom var dåligt slipade.
Dom mäter alltid Ra-värde på ytanorna för att säkerställa att dom ligger innanför toleranserna.
Så dom var tvungna att polera mina tryckare innan dom gick att belägga.

Totalt så kostade det 1500kr för 8st tryckare ink moms.


//Rickard

Re: DLC coating Sverige?

Postat: tis jan 30, 2018 11:44 pm
av JLundin
Låter som ett väldigt överkomligt pris... :wink: Var det hos Oerlikon Balzer på Liljeholmen som lade på skiktet..?

Re: DLC coating Sverige?

Postat: ons jan 31, 2018 8:27 am
av TurboRickard
Hej.

Det var på deras anläggning i Halmstad.
Med hjälp av kontakter inom Oerlikon Balzer så gick det att ordna med beläggning till mina delar.
Dom belägger inte till privatpersoner och småkunder annars.


//Rickard

Re: DLC coating Sverige?

Postat: ons jan 31, 2018 5:48 pm
av psa
Undra hur långt man kommer med bara fin-polering som detta:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 6FxilBXNhg

Förmodligen är både micro peening och denna typ av polering att föredra innan DLC läggs på, men slutpriset blir väl avskräckande...

Re: DLC coating Sverige?

Postat: ons jan 31, 2018 7:25 pm
av Jonas Enderlein
Varför gör man en sådan behandling på tryckarna??

Re: DLC coating Sverige?

Postat: tor feb 01, 2018 3:45 pm
av TurboRickard
Hej.

Där finns många anledningar till att man belägger detaljer i en motor.
Anledningen till att jag gjort det är för jag kör med väldigt högt fjädertryck för att kunna ladda mer än 4kg på min motor.
Och då hade det aldrig hållit med vanliga std tryckare.

BALINIT-beläggningar är endast några tusendelars millimeter tjocka, men ändå hårdare än stål.
Dessa lågfriktionsbeläggningar med tunnfilm är extremt slitstarka och kemiskt inerta.
Man minskar adhesivt slitage samt friktionen minskar med ca 40%
Och beläggningen är självsmörjande så jag kan i princip höra utan olja till kamaxeln om man skulle vilja.
DLC har blivit väletablerade i racingserier som NASCAR, Formel 1, WRC och DTM tack vare deras minskade friktion, ökade slitstyrka och längre livslängd.


//Rickard