Sida 1 av 2

Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: sön okt 15, 2017 7:26 pm
av Per
Har problem med att toppackningen går sönder vid jämna mellanrum
Motorn är Renault F4R-730 dvs cliosport
Toppen planad 15 hundradelar
Just ja det är turbo på den laddar Max 1,4 och kompet är 11-1
Sitter mls packning på den
Funderar på att riktplana blocket i vinter

Vad säger dom kunniga vad jag ska göra

//Per

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: sön okt 15, 2017 7:38 pm
av Thunderbo1t
Bensin eller sprit?

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: sön okt 15, 2017 7:42 pm
av Per
E85

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: sön okt 15, 2017 8:30 pm
av mattias
Och du har uteslutit hur pass bra den är mappad?
Hur mycket förtändning och vilket lambda körs den på?

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: sön okt 15, 2017 8:44 pm
av Per
Kollar i morgon

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: mån okt 16, 2017 6:09 pm
av Per
Då jag inte får in bilden på tändningen så är den vid 7000 och 1,4 i laddtryck är tändningen 15,7 och lamda är 11,8

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: mån okt 16, 2017 10:24 pm
av DreRacing@
Jag skulle vilja sänka

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: tis okt 17, 2017 3:43 am
av Kadett4wd
Motorvolym?
Kamaxlar?
Uppskattad effekt?
Vart är vridmax?

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: tis okt 17, 2017 5:09 am
av Per
2 liter
Std kammar
371,3 på hjulen
458 vrid 5400 varv

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: tis okt 17, 2017 10:04 am
av Kadett4wd
Med std kammar kan det vara hög kompression ja.
Ändå ligger maxvrid lite högt i varv.
Men det är väl kanske en sportig motor från början.

Inga problem med spikningar?

Kanske räcker med en tuffare packning och noggrant dragna bultar med bra ytor på topp och block så funkar det?
+ nån grad sänkning av tändningen där runt vridmax.

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: tis okt 17, 2017 8:19 pm
av Per
Vridet ligger ungefär där som med original ca5400
Kammarna är bara ca 268 grader
Har redan arp bultar till toppen
Och jag litar 110% på min mappare
Så motorn åker ut i helgen
I och med att bilen är så lätt så kommer sällan upp i 1,4 enligt loggen så brukar det landa på 1,2

// Per

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: ons okt 18, 2017 12:36 pm
av mattias
Eftersom det är MLS så är det svårt att deformera packningen men var brukar du "skjuta packningen regelbundet" ? Här kan problemet ligga, det får gärna vara perfekta ytor..

Men.. jag har kört en Clio Sport sugmotor med bensin och eftermarknads-system. Den ville inte ha mer än 23 upp mot 25 grader på varv för att nå bästa vridmoment. Lägger du på 1.2-1.4 bar laddtryck skulle jag säga att 15-16 grader tändning är lite högt, speciellt på etanol som brinner snabbare.

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: fre okt 20, 2017 6:22 pm
av Per
Skjuta packningen yttrar sig så att direkt efter fullt pull så går motortempen upp ca 10-15 grader och går ner lika fort allt inom ca 5 sekunder

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: ons okt 25, 2017 7:31 am
av StefanM
Jo men vad händer med packningen? Ser du nå skador? Är de på samma ställe osv osv. Är det återkommande samma ställe och typ av fel så kan man ju troligen inrikta sig på rena hårdvarufel.

Re: Ska jag sänka kompressionen eller

Postat: mån okt 30, 2017 8:41 pm
av ogge
Inte för att vara sån men har du flödat spridarna ?
Lambdan är ju bara ett medelvärde