tryckåtervinning i förbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

Hej : ) är det någon här som har provat att svetsa igen förbränningsrummen på någon topp, och sedan kört i bänk och sett vad det gör för någon effektskillnad , helst då utan att göra någon annan ändring ex ökad komp ?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av The »

Ökat kompressionsförhållande är väl ganska väldokumenterat vad som sker
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av mauser240 »

kolvbult,

Hur hade du tänkt fylla igen förbränningsrummet utan att kompan ökar?
//MartinL
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

Hej, och tack för snabba svar. jag var otydlig med min fråga. jag tänkte mig att om man har en trimtopp fullrace,men med osvetsat ,men bearbetat förbränningsrum, sedan gör man en likadan topp men med en skillnad , att man svetsar igen rummet och sedan slipar ur det för att få bättre förbränningsrum med bättre tryckåtervinning ,och då planar den mindre för att inte få mer komp än i föregående topp , ex gör man ju så på volvo 531 toppar , och vilken effektskillnad det skulle kunna bli : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

Du var inte otydlig.

Svårt att svara på utan tester på nåt vis, men om du får bort 'vaken' som kan bli runt ventilen på exempelvis en volvotopp så bör ju flödet styras bättre ned i cylindern, och det är ju den vi vill fylla så effektivt som möjligt.
Har du tillgång till flödesbänk kan du bygga upp rummet som du vill testa med modellera.
Jag har sett en del toppar portas lite från 'reglerna' för att komma undan med bekymret lite.
Man sätter i galet stora ventiler för att kunna flytta ut sätet närmre förbränningsrumskanten, just för att göra ett snyggt flöde runt ventilen och ned i cylindern.
Motorerna jag sett detta på har vunnit många tävlingar i rally.
Men tekniken dissas pga den är ett avsteg från 'portningsläran'.

Jag säger: whatever floats your boat. =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Jonas Enderlein »

kolvbult skrev:Hej, och tack för snabba svar. jag var otydlig med min fråga. jag tänkte mig att om man har en trimtopp fullrace,men med osvetsat ,men bearbetat förbränningsrum, sedan gör man en likadan topp men med en skillnad , att man svetsar igen rummet och sedan slipar ur det för att få bättre förbränningsrum med bättre tryckåtervinning ,och då planar den mindre för att inte få mer komp än i föregående topp , ex gör man ju så på volvo 531 toppar , och vilken effektskillnad det skulle kunna bli : )
Att prova det i praktiken, så får du nog porta ca 20 topplock, 10 som är svetsade och 10 som är osvetsade
om du ska veta hur mycket det gör.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av »

Det är ju inte bara tryckåtergivningen som kan förbättras även förbränningen påverkas titta på förbränningsutrymmet på en 2t motor tex där slipper man bry sig om ventiler mm utan kan bara rikta in sig på att effektivt få eld på gaserna.
Man kan ju också iaf på en 46/38 topp plana mera och fräsa ner insugsventilen djupare och få lite mindre död yta runt.
Det går ju tyvär bara till en viss gräns men borde kunna göra av sig iaf.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

ja, man kan ju även freaka ut och göra helt nya förbränningsrum som grottis gjorde i nån hojtopp.
gäller bara få det tätt runt kanalerna från vatten.
Men det är nog ett litet problem då man väl bestämt sig =)
Eller som nån gjorde åt en 631 topp, tillverkade en spacer så det blev förbränningsrum igen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

Hej : ) japp man kan sänka sätet för att förbättra lite,samtidigt som man kortar ner inneradien, det gäller att hitta rätt balans.

intressant,galet stora ventiler ,hur stora var dom då?det blir ju bättre på ett sätt samtidigt skuggas cylindersidan mer , men intressant efterssom dom var vinnande motorer.

ja flöda kan jag göra,men det är inte alltid det ger utslag i bromsbänken.

ja det händer ju flera saker när man ändrar rummen ,det brinner annurlunda, squich bli annurlunda, temp ändrar sig.

631 topp med platta med f-rum var jag inne på för några år sedan, men övergav pga insugningskanalen var lite speciell,avgas hade däremot högre inneradie vilket jag tycker är bra.

tackar för input.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har tyvärr inte mått på ventilerna.
Frågade ju aldrig, men kunde med ögat se de var rejält stora.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Jag har fått till förbannat bra flöde med standard förbränningsrum utan att flytta toppen.
Jag har gjort nån topp med igensvetsat förbränningsrum men aldrig jämfört 2 liknande svetsade och osvetsade toppar i samma bänk.
Den största vinsten är om man svetsar upp hela golvet i förbränningsrummet så att man får högre radie på svängen speciellt på avgas.
Vi har en sån motor på väg ihop som ska testas i vinter.
Men jag gissar att svetsningen max ger 10 hästar till jämfört med en helt standard topp.
Förbränningsrummet blir rätt OK med större ventiler.
Fast jag vill gärna ha en liten kulle mellan insug och avgas, har aldrig gillat helt platta förbränningsrums tak.

Erland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

Spännande, att du håller på med en sådan topp, hoppas det faller väl ut,mycket jobb med en sådan topp , vore kul att veta hur ditt test går.
probar du runt ventilen och försöker få en viss hastighet mellan ventil och rum eller hur tänker du om d.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns specialventiler att köpa med hål i skaftet och ett ut mot 45 vinkeln.
Då kan man läsa hur flödet ser ut runt ventiltallriken.
Man kan givetvis göra själv också =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

För några år sen la jag ner ett jättejobb på att blåsa genom en skrottopp så att jag fick förbränningsrum och cylinder uppåt.
Vad jag kom fram till är var att luften inte klarar av att vända runt sätet vid innerradien oavsett vad man gör på den sidan i förbränningsrummet.
Luften vände uppe vid ventilen och det blev en vak som ökade i storlek med lyftet.
Ökade vaken lika mycket eller mer an mantelytan med mera lyft så stannade flödet eller minskade.
Jag kunde rätta till det genom att göra förbränningsrummet trängre på insugningssidan.
Jag behövde inte lägga till material utan bara inte ta bort för mycket ich dessutom forma väggen skålad.
Det finns en lång tråd om detta på Speedtalk: http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 7b6357aad3
Det krävs att man blir medlem där för att läsa det men det är väl värt det.
Det finns en intressant tråd till om en 531 topp med svetsat förbränningsrum med CFD tester: https://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=30828
För att kolla var i toppen problemet sitter, kanal eller förbränningsrum flödar jag topparna med bara ventilskaftet ner i toppen.
Då ser jag vad kanalen kan ge med och utan ventil.
Formen på förbränningsrummet mellan där toppen är nära cylindern och där toppen sticker in är kritisk, sitter 20CFM bara där.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Det finns specialventiler att köpa med hål i skaftet och ett ut mot 45 vinkeln.
Då kan man läsa hur flödet ser ut runt ventiltallriken.
Man kan givetvis göra själv också =)

Jag gjorde en sån men den visar bara flödet vid ventilen och inte om det är en vak mellan ventil och säte.
Bättre att vända på toppen och proba.

Erland
Skriv svar