Sida 1 av 2

cylinder foder B230

Postat: sön nov 26, 2017 11:21 am
av DreRacing@
Mitt B230 block har spruckit nu, mot avgas sidan 3ans cylinder.
Ãr det nogon som vet vad det kostar och sätta dit foder? vad borr kan man åka med det så det håller? har 96.5 nu

\\ tom andre

Re: cylinder foder B230

Postat: sön nov 26, 2017 11:49 am
av Jens Gustavsson
på min 900+ B230 så körde jag original 96.0 borr sen leta jag ett med lite extra tjocka cylinderväggar med min sonic mätare. viktigaste är på "madjor trust side" som jänkarna kallar det (mot avgas sidan).

Re: cylinder foder B230

Postat: sön nov 26, 2017 8:15 pm
av Kadett4wd
Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)

Re: cylinder foder B230

Postat: sön nov 26, 2017 10:22 pm
av Erland Cox
Martin Lundkvist har fodrat om sitt block med starkare foder.
Men sen sprack det mellan fodren så att de blev ovala.
Hör med honom, det höll bättre än original.

Erland

Re: cylinder foder B230

Postat: mån nov 27, 2017 12:52 pm
av Ersviken
Kadett4wd skrev:Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)
Är ju inte ovanligt med b230 block som ger upp i bromsbänkar så att det håller där är ju en mycket bra början!

Re: cylinder foder B230

Postat: mån nov 27, 2017 2:37 pm
av DreRacing@
jag har hört med en hemma här i norge. Burton foder skulle hålla utan att gå ner i borr menade han.
skulle kosta 15papp färdigt.
eller om man skal gå ned på borrningen för att vara säkrare.

Re: cylinder foder B230

Postat: mån nov 27, 2017 7:21 pm
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)
man kan inte belasta en högeffekts turbo motor som man bromsar en rallycross sug motor eller en moped. jag bruka tänka hur kommer motorn belastas i det den ska användas. sen blir varven där det är intressant inte så brett heller på den motorn då det är en dragrace motor (2000rpm är mycket mer än man använder).

sen hur vrid kurvan ser ut är mycket viktigt för hållbarheten på block mm ut. ju mindre cylindertryck på samma effekt ju bättre (mer varv) :thumbright: tror jag bara hadde 850nm eller nått sånt?

mvh jens

Re: cylinder foder B230

Postat: mån nov 27, 2017 9:39 pm
av DreRacing@
detta block har fått kört sig efter gatan. 80-220 bromsa ner, accelrera igjen, full gas, full bil också, med inredning, baslåda :hihi:
så får jag i foder så skulle jag tro det håller. Jag har haft lite över 700nm vid 4800, laddat 1.8bar med en 66mm turbo, 98bf

Re: cylinder foder B230

Postat: ons nov 29, 2017 8:45 pm
av Erland Cox
Blocken brukar hålla upp till 800Nm.
Du har inte spikat?

Erland

Re: cylinder foder B230

Postat: ons nov 29, 2017 11:54 pm
av DreRacing@
Spikat lite i mappnings perioden. men inte i sistonde.
Det ända greien som är snålt, jag droppade en ventil på avgassidan pga skit alu retainers.
ventilen traff kolven och bara böjde sig, men precis här på denna sida jag fikk sprickan, nestan direkt efter å ha fixat toppen igjen.
Men jag vill ha nogot som håller, jag vill krana på mera också

Postat: tor nov 30, 2017 8:16 pm
av Big Al
-

Re: cylinder foder B230

Postat: tor nov 30, 2017 11:11 pm
av Erland Cox
Om du har kolvar med smala skirt så var det säkert därför den sprack.
Samma hände mig i somras på en sug Chevrolet 305.
Ventilen slog hål i toppen och hela cylinderväggen sprack.

Erland

Re: cylinder foder B230

Postat: fre dec 01, 2017 6:06 am
av Knut Åge Busengdal
Då er det vel enn stor risk for at du kunna fått ei sprekke i sylinderen når ventilen traff stempelet eller om veivstaken har blitt skeiv etter at ventilen traff stempelet og at då sylinderveggen har fått meir stress og sprekt? etter et slikt havari villa eg sjekka veiv og veivstake at den er rett og sjekket veiv og staker for sprekker.

Re: cylinder foder B230

Postat: fre dec 01, 2017 3:30 pm
av DreRacing@
Det känns fel att bygga upp ett nytt original block och spricka detta också.
Som bigal säger så har jag liggit helt på gränsen var det går med tänding. men jag trodde inte blocket skulle spricka av detta.
Det är SPM kolvar i, jag har inte hunnit att öppna motorn nogot mera och kollat, men andra säger ju att blocket är för tunt och spricker.

Re: cylinder foder B230

Postat: lör dec 02, 2017 5:17 am
av Knut Åge Busengdal
Har tatt noen bilder av nokre sider i ei kjekke bok eg har som en pensjonert motoroverhaler har skrevet, den er hanskrevet på norsk på 550sider og med mange fine detaljerte tegninger, så et lite kunstverk i seg sjølv, den kan anbefalast for folk som er intrisert i gamle motorer, står en del om bil/båt motorer mm. der står litt om temaet om å montere tørre foringer i ei motorblokk for reprasjon eller for forsterking. Denne beskrivelsen er for diesel båtmotorer, men prinsippet blir det samme. Eg har skaffet meg et Van Norman boringbar som eg har boret et par Volvo B30 motorer med godt resultat, får rette fine boringer 0,01mm nøyaktighet. har tenkt med tida å prøve å montere foring i B30 etter oppskrifta ifra denne boka her. Håper det er råd å lese teksta i bilda og at infoen kan vere intrisant for noen her :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Og tilslutt et bilde på min boringbar
Bild