cylinder foder B230

Diskussioner för erfaret folk
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

cylinder foder B230

Inlägg av DreRacing@ »

Mitt B230 block har spruckit nu, mot avgas sidan 3ans cylinder.
Ãr det nogon som vet vad det kostar och sätta dit foder? vad borr kan man åka med det så det håller? har 96.5 nu

\\ tom andre
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

på min 900+ B230 så körde jag original 96.0 borr sen leta jag ett med lite extra tjocka cylinderväggar med min sonic mätare. viktigaste är på "madjor trust side" som jänkarna kallar det (mot avgas sidan).
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Kadett4wd »

Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Erland Cox »

Martin Lundkvist har fodrat om sitt block med starkare foder.
Men sen sprack det mellan fodren så att de blev ovala.
Hör med honom, det höll bättre än original.

Erland
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Ersviken »

Kadett4wd skrev:Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)
Är ju inte ovanligt med b230 block som ger upp i bromsbänkar så att det håller där är ju en mycket bra början!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: cylinder foder B230

Inlägg av DreRacing@ »

jag har hört med en hemma här i norge. Burton foder skulle hålla utan att gå ner i borr menade han.
skulle kosta 15papp färdigt.
eller om man skal gå ned på borrningen för att vara säkrare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)
man kan inte belasta en högeffekts turbo motor som man bromsar en rallycross sug motor eller en moped. jag bruka tänka hur kommer motorn belastas i det den ska användas. sen blir varven där det är intressant inte så brett heller på den motorn då det är en dragrace motor (2000rpm är mycket mer än man använder).

sen hur vrid kurvan ser ut är mycket viktigt för hållbarheten på block mm ut. ju mindre cylindertryck på samma effekt ju bättre (mer varv) :thumbright: tror jag bara hadde 850nm eller nått sånt?

mvh jens
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: cylinder foder B230

Inlägg av DreRacing@ »

detta block har fått kört sig efter gatan. 80-220 bromsa ner, accelrera igjen, full gas, full bil också, med inredning, baslåda :hihi:
så får jag i foder så skulle jag tro det håller. Jag har haft lite över 700nm vid 4800, laddat 1.8bar med en 66mm turbo, 98bf
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Erland Cox »

Blocken brukar hålla upp till 800Nm.
Du har inte spikat?

Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: cylinder foder B230

Inlägg av DreRacing@ »

Spikat lite i mappnings perioden. men inte i sistonde.
Det ända greien som är snålt, jag droppade en ventil på avgassidan pga skit alu retainers.
ventilen traff kolven och bara böjde sig, men precis här på denna sida jag fikk sprickan, nestan direkt efter å ha fixat toppen igjen.
Men jag vill ha nogot som håller, jag vill krana på mera också
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:31 am, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Erland Cox »

Om du har kolvar med smala skirt så var det säkert därför den sprack.
Samma hände mig i somras på en sug Chevrolet 305.
Ventilen slog hål i toppen och hela cylinderväggen sprack.

Erland
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Då er det vel enn stor risk for at du kunna fått ei sprekke i sylinderen når ventilen traff stempelet eller om veivstaken har blitt skeiv etter at ventilen traff stempelet og at då sylinderveggen har fått meir stress og sprekt? etter et slikt havari villa eg sjekka veiv og veivstake at den er rett og sjekket veiv og staker for sprekker.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: cylinder foder B230

Inlägg av DreRacing@ »

Det känns fel att bygga upp ett nytt original block och spricka detta också.
Som bigal säger så har jag liggit helt på gränsen var det går med tänding. men jag trodde inte blocket skulle spricka av detta.
Det är SPM kolvar i, jag har inte hunnit att öppna motorn nogot mera och kollat, men andra säger ju att blocket är för tunt och spricker.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: cylinder foder B230

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Har tatt noen bilder av nokre sider i ei kjekke bok eg har som en pensjonert motoroverhaler har skrevet, den er hanskrevet på norsk på 550sider og med mange fine detaljerte tegninger, så et lite kunstverk i seg sjølv, den kan anbefalast for folk som er intrisert i gamle motorer, står en del om bil/båt motorer mm. der står litt om temaet om å montere tørre foringer i ei motorblokk for reprasjon eller for forsterking. Denne beskrivelsen er for diesel båtmotorer, men prinsippet blir det samme. Eg har skaffet meg et Van Norman boringbar som eg har boret et par Volvo B30 motorer med godt resultat, får rette fine boringer 0,01mm nøyaktighet. har tenkt med tida å prøve å montere foring i B30 etter oppskrifta ifra denne boka her. Håper det er råd å lese teksta i bilda og at infoen kan vere intrisant for noen her :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Og tilslutt et bilde på min boringbar
Bild
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Skriv svar