Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 11:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: cylinder foder B230
InläggPostat: sön nov 26, 2017 11:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1013
Ort: Flisa, norge
Mitt B230 block har spruckit nu, mot avgas sidan 3ans cylinder.
Ãr det nogon som vet vad det kostar och sätta dit foder? vad borr kan man åka med det så det håller? har 96.5 nu

\\ tom andre


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: sön nov 26, 2017 11:49 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
på min 900+ B230 så körde jag original 96.0 borr sen leta jag ett med lite extra tjocka cylinderväggar med min sonic mätare. viktigaste är på "madjor trust side" som jänkarna kallar det (mot avgas sidan).

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: sön nov 26, 2017 8:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: sön nov 26, 2017 10:22 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Martin Lundkvist har fodrat om sitt block med starkare foder.
Men sen sprack det mellan fodren så att de blev ovala.
Hör med honom, det höll bättre än original.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: mån nov 27, 2017 12:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2685
Ort: Umeå
Kadett4wd skrev:
Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)


Är ju inte ovanligt med b230 block som ger upp i bromsbänkar så att det håller där är ju en mycket bra början!

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: mån nov 27, 2017 2:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1013
Ort: Flisa, norge
jag har hört med en hemma här i norge. Burton foder skulle hålla utan att gå ner i borr menade han.
skulle kosta 15papp färdigt.
eller om man skal gå ned på borrningen för att vara säkrare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: mån nov 27, 2017 7:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
Kadett4wd skrev:
Den körde du ju så korta pull på att det spelade nog ingen roll ;)


man kan inte belasta en högeffekts turbo motor som man bromsar en rallycross sug motor eller en moped. jag bruka tänka hur kommer motorn belastas i det den ska användas. sen blir varven där det är intressant inte så brett heller på den motorn då det är en dragrace motor (2000rpm är mycket mer än man använder).

sen hur vrid kurvan ser ut är mycket viktigt för hållbarheten på block mm ut. ju mindre cylindertryck på samma effekt ju bättre (mer varv) :thumbright: tror jag bara hadde 850nm eller nått sånt?

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: mån nov 27, 2017 9:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1013
Ort: Flisa, norge
detta block har fått kört sig efter gatan. 80-220 bromsa ner, accelrera igjen, full gas, full bil också, med inredning, baslåda :hihi:
så får jag i foder så skulle jag tro det håller. Jag har haft lite över 700nm vid 4800, laddat 1.8bar med en 66mm turbo, 98bf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: ons nov 29, 2017 8:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Blocken brukar hålla upp till 800Nm.
Du har inte spikat?

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: ons nov 29, 2017 11:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1013
Ort: Flisa, norge
Spikat lite i mappnings perioden. men inte i sistonde.
Det ända greien som är snålt, jag droppade en ventil på avgassidan pga skit alu retainers.
ventilen traff kolven och bara böjde sig, men precis här på denna sida jag fikk sprickan, nestan direkt efter å ha fixat toppen igjen.
Men jag vill ha nogot som håller, jag vill krana på mera också


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: tor nov 30, 2017 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1512
Ort: Skelleftehamn
Du har mappat FÖR bra eller hur man nu ser det...
Topptrycket har förmodligen varit extremt högt. 700nm på 1.8bar är 108nm per bar vilket är ~10nm mer än det högsta jag sett på BF98. Jag tror att hade du lyckats få upp laddtrycket högre och istället backat av tändning (med bibehållet moment) så hade topptrycket hållits nere och blocket hade klarat sig. Annars hade en tändningsbackning såklart räckt men då tråkigare motor pga lägre moment :)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: tor nov 30, 2017 11:11 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Om du har kolvar med smala skirt så var det säkert därför den sprack.
Samma hände mig i somras på en sug Chevrolet 305.
Ventilen slog hål i toppen och hela cylinderväggen sprack.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: fre dec 01, 2017 6:06 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
Då er det vel enn stor risk for at du kunna fått ei sprekke i sylinderen når ventilen traff stempelet eller om veivstaken har blitt skeiv etter at ventilen traff stempelet og at då sylinderveggen har fått meir stress og sprekt? etter et slikt havari villa eg sjekka veiv og veivstake at den er rett og sjekket veiv og staker for sprekker.

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: fre dec 01, 2017 3:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1013
Ort: Flisa, norge
Det känns fel att bygga upp ett nytt original block och spricka detta också.
Som bigal säger så har jag liggit helt på gränsen var det går med tänding. men jag trodde inte blocket skulle spricka av detta.
Det är SPM kolvar i, jag har inte hunnit att öppna motorn nogot mera och kollat, men andra säger ju att blocket är för tunt och spricker.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: cylinder foder B230
InläggPostat: lör dec 02, 2017 5:17 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
Har tatt noen bilder av nokre sider i ei kjekke bok eg har som en pensjonert motoroverhaler har skrevet, den er hanskrevet på norsk på 550sider og med mange fine detaljerte tegninger, så et lite kunstverk i seg sjølv, den kan anbefalast for folk som er intrisert i gamle motorer, står en del om bil/båt motorer mm. der står litt om temaet om å montere tørre foringer i ei motorblokk for reprasjon eller for forsterking. Denne beskrivelsen er for diesel båtmotorer, men prinsippet blir det samme. Eg har skaffet meg et Van Norman boringbar som eg har boret et par Volvo B30 motorer med godt resultat, får rette fine boringer 0,01mm nøyaktighet. har tenkt med tida å prøve å montere foring i B30 etter oppskrifta ifra denne boka her. Håper det er råd å lese teksta i bilda og at infoen kan vere intrisant for noen her :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Og tilslutt et bilde på min boringbar
Bild

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FrasseTurbo och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010