Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor maj 24, 2018 6:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 02, 2017 5:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am
Inlägg: 44
Håller på att plocka ihop min motor.
Borrad till 92mm.
NH 193 kam.
Jag hämtade blocket från motorfirman efter borrning och planing.
Jag hade räknat på att få 0,4 uppstick på kolvarna då hade jag haft 0,8 i squish och ca 11,7 i komp.
Det blev bara 0.10 i uppstick vilket innebär ca drygt 11.3 i komp förhållande och 1,1mm squish.
Vad säger ni erfarna, plocka ner blocket igen och plana eller åka som det är.
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 02, 2017 10:36 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm
Inlägg: 3
Sätt ihop å kör du!
Kommer funka bra :)
Jag personligen skulle planat toppen mer å haft högre komp till den kammen.
Mvh Richard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 02, 2017 10:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am
Inlägg: 44
Ja, det var ju tanken,
Det fina med kolvuppstick är ju just squish ytan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 9:32 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 567
Ort: Dingle
Intressant. Man kan alltså plana blocket såpass mycket att kolvarna sticker ovanför?
Jag håller också på och sätter ihop en B20 borrad till 92mm.
Fräste bara rent blocket för att få en ren yta för packningen, men då kanske man ska ta lite till. Finns det några nackdelar eller annat man ska tänka på?
På vilket vis ändras squishytan med kolvuppstick?

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 9:38 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am
Inlägg: 44
Planar du bara toppen så ändrar du aldrig squish måttet.
Det blir aldrig mindre än topp packningens tjocklek.
Skulle jag bara vilja ha högre komp så planar jag toppen mer.
Jag köpte kammen av Jens här.
Frågan jag ställde var mer om 1,1mm i squish duger.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 3:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 129
Sådant måste man prova sig fram till, men jag tror att 1,1mm funkar bra, sätt ihop å prova hur den går.
Om den inte går så bra, så är det nog något annat som inte stämmer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 3:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 592
Ort: Ljusdal
Jag har läst att vissa mått av squish (typ över eller under X mått av squish) gör att motorn lätt spikar, det finns säkert någon här på forumet som har koll på det och kan svara bättre.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 4:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 349
Ort: Piteå
jag kör med en regel 0,0125xslaget kör jag som mini squish det blir 1mm ,jag vet killar som provade 0,8 på b20men då tog det
vid 7000 rpm med org, stakar ,med stål stakar kanske man kan minska det lite grann ?med 80mm i slag allså.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 4:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Eller lättare kolvar till std stakarna, så klarar man sig längre.
Edit: man klarar sig längre upp i varv med samma stake,, förtydligande =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 8:27 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 51
Eller stabilare vevaxel : ) om vi nu får vara lustiga : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 9:46 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5638
Ort: Lund
Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 15, 2017 3:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 560
Ort: Lapua Finland
Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 15, 2017 5:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Mercedes M104 c36 motorn har 0.6mm spalt std.
De har 92.4mm slaglängd men ganska lätta kolvar.

Bild på kolv:
Bild

Fina smidda mahlekolvar med tunna kolvringar.
Dock rejält tunga överfall på stakarna, kan ha att göra med balansfaktor, eller att de ska vara styva.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 18, 2017 6:25 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am
Inlägg: 44
Erland Cox skrev:
Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.

Erland


Jag planade av blocket mer, nu ligger jag på 0.30 i uppstick.
Då åker jag på 0,9 i squish med 1,2 skärringpackning.
Hoppas det blir bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 18, 2017 10:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 349
Ort: Piteå
Jarmo Y skrev:
Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.

Hej Skillnaden är 1,9 utväx, på 230 kontra b20 1,812 plus en kortare kolv det blir vissa fördelar.
Häls, Lacke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010