Sida 1 av 2

B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: lör dec 02, 2017 5:17 pm
av robban f
Håller på att plocka ihop min motor.
Borrad till 92mm.
NH 193 kam.
Jag hämtade blocket från motorfirman efter borrning och planing.
Jag hade räknat på att få 0,4 uppstick på kolvarna då hade jag haft 0,8 i squish och ca 11,7 i komp.
Det blev bara 0.10 i uppstick vilket innebär ca drygt 11.3 i komp förhållande och 1,1mm squish.
Vad säger ni erfarna, plocka ner blocket igen och plana eller åka som det är.
Mvh

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: lör dec 02, 2017 10:36 pm
av Gson adak
Sätt ihop å kör du!
Kommer funka bra :)
Jag personligen skulle planat toppen mer å haft högre komp till den kammen.
Mvh Richard

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: lör dec 02, 2017 10:53 pm
av robban f
Ja, det var ju tanken,
Det fina med kolvuppstick är ju just squish ytan.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: sön dec 03, 2017 9:32 am
av blackadder
Intressant. Man kan alltså plana blocket såpass mycket att kolvarna sticker ovanför?
Jag håller också på och sätter ihop en B20 borrad till 92mm.
Fräste bara rent blocket för att få en ren yta för packningen, men då kanske man ska ta lite till. Finns det några nackdelar eller annat man ska tänka på?
På vilket vis ändras squishytan med kolvuppstick?

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: sön dec 03, 2017 9:38 am
av robban f
Planar du bara toppen så ändrar du aldrig squish måttet.
Det blir aldrig mindre än topp packningens tjocklek.
Skulle jag bara vilja ha högre komp så planar jag toppen mer.
Jag köpte kammen av Jens här.
Frågan jag ställde var mer om 1,1mm i squish duger.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: sön dec 03, 2017 3:07 pm
av Jonas Enderlein
Sådant måste man prova sig fram till, men jag tror att 1,1mm funkar bra, sätt ihop å prova hur den går.
Om den inte går så bra, så är det nog något annat som inte stämmer.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: sön dec 03, 2017 3:58 pm
av Thunderbo1t
Jag har läst att vissa mått av squish (typ över eller under X mått av squish) gör att motorn lätt spikar, det finns säkert någon här på forumet som har koll på det och kan svara bättre.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: tis dec 12, 2017 4:26 pm
av Lacke
jag kör med en regel 0,0125xslaget kör jag som mini squish det blir 1mm ,jag vet killar som provade 0,8 på b20men då tog det
vid 7000 rpm med org, stakar ,med stål stakar kanske man kan minska det lite grann ?med 80mm i slag allså.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: tis dec 12, 2017 4:27 pm
av Kadett4wd
Eller lättare kolvar till std stakarna, så klarar man sig längre.
Edit: man klarar sig längre upp i varv med samma stake,, förtydligande =)

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: tis dec 12, 2017 8:27 pm
av kolvbult
Eller stabilare vevaxel : ) om vi nu får vara lustiga : )

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: tis dec 12, 2017 9:46 pm
av Erland Cox
Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.

Erland

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: fre dec 15, 2017 3:49 pm
av Jarmo Y
Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: fre dec 15, 2017 5:33 pm
av Kadett4wd
Mercedes M104 c36 motorn har 0.6mm spalt std.
De har 92.4mm slaglängd men ganska lätta kolvar.

Bild på kolv:
Bild

Fina smidda mahlekolvar med tunna kolvringar.
Dock rejält tunga överfall på stakarna, kan ha att göra med balansfaktor, eller att de ska vara styva.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: mån dec 18, 2017 6:25 pm
av robban f
Erland Cox skrev:Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.

Erland
Jag planade av blocket mer, nu ligger jag på 0.30 i uppstick.
Då åker jag på 0,9 i squish med 1,2 skärringpackning.
Hoppas det blir bra.

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Postat: mån dec 18, 2017 10:00 pm
av Lacke
Jarmo Y skrev:Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.
Hej Skillnaden är 1,9 utväx, på 230 kontra b20 1,812 plus en kortare kolv det blir vissa fördelar.
Häls, Lacke