Inspännings tryck NH 193

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Inspännings tryck NH 193

Inlägg av robban f »

Håller på med min b20 topp.
Har någon monterat en NH193 kam och vet sätestrycket?
Jag har 12,5mm lyft på noll spel.
Köpte kam och fjädrar av Jens men inte fått svar av honom ännu.
tror han sa 110kg vid max lyft.
Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inspännings tryck NH 193

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej sorry om du inte fått tag i mig har varit på semester. vad är max rpm och vad väger ventilerna. vilka fjädrar har du? vilka stötstänger?

mvh jens
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Inspännings tryck NH 193

Inlägg av robban f »

Hejsan. Jag köpte fjädrar, kam,stötstängar och lyftare av dig så det har du nog bättre koll på än jag, du tog väl rätt fjäder till kammen får jag väl hoppas.
Max varv vet jag inte ännu, men även där vet du ju var kammen är kababel till då du rekommendera den.
Jag kan väga ventilerna.

Fick ju ingen super spec av dig på delarna utan jag fick det här då.
kam nh 193

lyftare cheva typ

stötstänger 7.9mm som passar mellan lyftare och vippa.

dubbel fjädrar

underläggs brickor för centrering av fjäder

retaners 7075 aluminium

Skicka i pm eller på mailen, jag mailade dig och du ser ju historiken på vad vi snackat om.
mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inspännings tryck NH 193

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du ligger under 7500rpm behöver du inte över 110kg på max tryck. kör in kamaxeln 45min mellan 2500-3000rpm utan inner fjädrar , sen köp min olja eller en ren kamaxel inkörnings olja av amsoil eller compcams så brukar det oftast gå bra vid inkörningen.

mvh jens
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Inspännings tryck NH 193

Inlägg av robban f »

Ja eftersom du inte vill ta det via pm så fortsätter vi här då. :wink:
Du skulle räkna på vad mitt sätesmått skulle bli om du visste mitt lyft.
Som sagt 12,5mm nollspel, annars får jag sätta upp fjädern i fjädertryck mätaren och backa av lyftet från 110kg.
Och eftersom du verkar glömsk så köpte jag cougar olja av dig också 8)
vilken olja syftar du på annars, inkörningsolja? Typ kendall som kg säljer med mycket zink?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inspännings tryck NH 193

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja lite glömsk och blandar ihop :) då har du bra olja redan både för inkörning och race!

added zink brukar va försäljnings trix. det ska va rätt mängd helt enkelt av tillsatserna men är den klassad med SN SL och liknade och så är den inte rätt olja för en b20 med vass kam.

läs vad sävarsven säger noga på dessa 2 sidor

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=75421
sätt fjädern i testaren då blir det rätt.

se denna film också https://www.youtube.com/watch?v=re-VqHO3cH8&t=138s
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: Inspännings tryck NH 193

Inlägg av robban f »

Lyftet blir ju 12.1 med 0.40'ventilspel.
Så något under 110 kg hamnar jag.
Upp till 7500 är ok då?.
För 8000 rpm krävs vilket fjädertryck ca?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Inspännings tryck NH 193

Inlägg av Jens Gustavsson »

det låter bra. svårt att säga exakt? de gamla profilerna är ganska aggressiva men ca 120-125kg men blir mycket tuffare med slitage då och mer friktions bortfall i effekten.
Skriv svar