Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor maj 24, 2018 12:48 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 04, 2018 10:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Inlägg: 78
Ort: Stockholm/Ekerö
Håller på att försöka lära mig mappa bilen litegrann och innan jag förstör något helt så vill jag bara kolla med er lite mer erfarna om allt jag håller på med ser bra eller om jag är helt ute och cyklar.
Tips och lite input är alltid välkommet!

Har bara hunnit upp till strax över 1bar i ladd resten är orört

M103 3L 6cyl
1mm kortare h profil
8.6 i komp
98 oktan
ms3x camsync, sek soppa, wasted tändning

Bild

Bild

Bild

Bild

Grenröret blir ganska snabbt rött men annars skjuter den på fint, är det för snäll tändning som gör det?
Har bara byggt maskiner och främst sugmotorer så det här är lite nytt för mig men försöker hålla mig lite safe med tändning och rikt med soppa.

Maskinen är byggd för drifting och målet är väl att komma närmare 600hk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 05, 2018 9:00 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9763
Ort: Sävar
Så länge den följer lambda/AFR target så ser det vettigt ut. Byt till att visa lambda istället för AFR, ungefär som att använda tum/fot när det finns millimeter. ;)
Förtändningen ser lite försiktig ut men det är helt rätt att vara försiktig, det ska troligen gå att lägga till 3-4-5 grader runt 1 bar.
Det är väl frågan om du ska köra en vettig vatten/metanol-insprutning om du ska fortsatt köra bensin som bränsle, eller byta till att köra etanol som bränsle.
Du bör mappa med knacklyssning och ta den gärna till en bänk.

Ett till tips: VE har en ökande tendens med varv tills du passerar maxvrid, och en ökande tendens med tryck tills avgastrycket börjar inverka negativt. Du bör alltså se till att ha samma eller ökande värden i tabellen uppe på belastning, du ser en del nedgångar där.. Det hjälper att få till mappen snabbare när man korrigerar sånt här, så blir det snabbare rätt på en gång när du ökar varv och belastning när du mappar.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010