Amatör mappning, ser allt bra ut?

Diskussioner för erfaret folk
Tapper
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Ort: Stockholm/Ekerö
Kontakt:

Amatör mappning, ser allt bra ut?

Inlägg av Tapper »

Håller på att försöka lära mig mappa bilen litegrann och innan jag förstör något helt så vill jag bara kolla med er lite mer erfarna om allt jag håller på med ser bra eller om jag är helt ute och cyklar.
Tips och lite input är alltid välkommet!

Har bara hunnit upp till strax över 1bar i ladd resten är orört

M103 3L 6cyl
1mm kortare h profil
8.6 i komp
98 oktan
ms3x camsync, sek soppa, wasted tändning

Bild

Bild

Bild

Bild

Grenröret blir ganska snabbt rött men annars skjuter den på fint, är det för snäll tändning som gör det?
Har bara byggt maskiner och främst sugmotorer så det här är lite nytt för mig men försöker hålla mig lite safe med tändning och rikt med soppa.

Maskinen är byggd för drifting och målet är väl att komma närmare 600hk
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Amatör mappning, ser allt bra ut?

Inlägg av mattias »

Så länge den följer lambda/AFR target så ser det vettigt ut. Byt till att visa lambda istället för AFR, ungefär som att använda tum/fot när det finns millimeter. ;)
Förtändningen ser lite försiktig ut men det är helt rätt att vara försiktig, det ska troligen gå att lägga till 3-4-5 grader runt 1 bar.
Det är väl frågan om du ska köra en vettig vatten/metanol-insprutning om du ska fortsatt köra bensin som bränsle, eller byta till att köra etanol som bränsle.
Du bör mappa med knacklyssning och ta den gärna till en bänk.

Ett till tips: VE har en ökande tendens med varv tills du passerar maxvrid, och en ökande tendens med tryck tills avgastrycket börjar inverka negativt. Du bör alltså se till att ha samma eller ökande värden i tabellen uppe på belastning, du ser en del nedgångar där.. Det hjälper att få till mappen snabbare när man korrigerar sånt här, så blir det snabbare rätt på en gång när du ökar varv och belastning när du mappar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar