Plastning

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Plastning

Inlägg av Kadett4wd »

Precis som jag då...
Gummihandskar på.
Vid misstanke om kontakt, tvätta stället med aceton.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Plastning

Inlägg av JLundin »

Det är handskar och skyddsmask som gäller vid arbete med epoxi, härdaren är den delen som är mest aggressiv och man ska absolut inte tvätta nedkletade händer med Aceton eftersom det ser till att sprida eländet ner i huden. Rikligt med tvål och vatten är det som gäller...även om det är lockande med Aceton.... :lol:

Hade för många år sedan en allvarlig diskussion på Älvsjömässan med dåren från TVshop, han som demonstrerade epoxi massa som man knådade ihop, efter det så ingår det numer plasthandskar i kitet.. :wink:
Senast redigerad av JLundin den ons feb 14, 2018 11:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Plastning

Inlägg av Kadett4wd »

Lustigt det funkat för mig.
Minsta kontakt med epoxi har resulterat i reaktion.
Men då jag fått lite på fingrarna och snabbt tvättat väck det med aceton har reaktionen uteblivit.
Testat med tvål och vatten innan, det löser inte upp epoxi det minsta, så det ligger ju kvar på huden en längre stund.

Exempelvis med just sån där knådmassa.
Senaste, alldeles straxt efter Jul då jag tätade tanken på pickupen.

Tjipp tjopp.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Plastning

Inlägg av JLundin »

Det är just grejen med tvål och vatten, att det inte löser upp epoxi blandning och transporterar ner den i huden. Blir man allergisk mot epoxi så är risken stor att man blir det mot andra plaster också.

Om man inte tror på det här med att lösningsmedel tränger in i huden och sedan transporteras ut i kroppen så kan man prova att droppa lösningsmedlet DMSO på handen, det tar runt 20 sekunder sedan smakar det lök i munnen... :lol: Själv har jag stor respekt för allehanda kemikalier och lösningsmedel efter att ha jobbat med mängder av dom under drygt 12 års tid... :wink:
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Plastning

Inlägg av psa »

Dom säger att det går att mäta och få utslag med blåstest om man haft diesel på handen en minut.

Vet även en som renoverade mycket automatlådor, hans lakan blev röda när han svettades under natten efter en renovering.

Ingen större mening att pensionsspara med allt man utsatt sig för. :lol:
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Plastning

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Eg bruker engangshansker heiletida når eg skrur no, olje, skit og kjemikalier er ikkje bra å få på henda. Før eg begynte med engangshansker, så hadde eg begynt å få små væskande blemmer/sår på henda etter eg hadde skrud og fått olje på henda, men det problemet er heilt borte no.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Plastning

Inlägg av Kadett4wd »

JLundin skrev:Det är just grejen med tvål och vatten, att det inte löser upp epoxi blandning och transporterar ner den i huden. Blir man allergisk mot epoxi så är risken stor att man blir det mot andra plaster också.

Om man inte tror på det här med att lösningsmedel tränger in i huden och sedan transporteras ut i kroppen så kan man prova att droppa lösningsmedlet DMSO på handen, det tar runt 20 sekunder sedan smakar det lök i munnen... :lol: Själv har jag stor respekt för allehanda kemikalier och lösningsmedel efter att ha jobbat med mängder av dom under drygt 12 års tid... :wink:
Yes.. jag förstår din point.
Men, pest eller kolera?

Låta det sitta kvar länge och på så vis låta det krypa ned i huden under en längre tid.
Eller tvätta av det snabbt med aceton(som kvinnor för övrigt tvättat bort nagellack med i decennier utan problem) och få en mindre mängd ned i huden.

Hursom, då jag tvättat bort det med aceton har reaktionerna uteblivit, det är konkret fakta direkt från enbart mig utan källa *lol*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar