betonga n54

Diskussioner för erfaret folk
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

betonga n54

Inlägg av toppe »

har en dröm om att bygga en 1000hk+ n54 och började fundera på att betonga istället för att lägga en insert runt cylindrarna (open deck)

är det nåt att överväga på e gatbil?

mvh
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

Re: betonga n54

Inlägg av toppe »

eller ska man glömma detdär å bygga s54 istället?
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: betonga n54

Inlägg av Jens Gustavsson »

vet inte mycket om motor typen men att köra hel betongat på gatan är inget som går. hur tjocka cylinder väggar och är det ett järn block?
toppe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Ort: Vasa Finland

Re: betonga n54

Inlägg av toppe »

alublock med siamesgjutna cylindrar vilka är stålfodrade.
enligt jänkarna kör dom ca 7-800hk oöppnat men där borjar bristningsgränsen ligga. cylindrarna blir tydligen ovala efter det.

kanske man kan betonga 30-40 mm i övre delen av cylindrarna ?

aluminiumdelen är typ 10mm och fodren typ 3.5mm
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: betonga n54

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle inte del betonga nått i ett sånt block det kommer sluta illa på nått sätt samt göra cylindrarna ovala.

går det inte att fräsa upp ordäntligt och sätta in nå tjockväggiga foder ?

kanske gå ned i borr lite också.

då man passera en viss gräns i en turbomotor så handlar det inte om att ha max borr och slag eller största möjliga ventiler och högstas möjliga sug effekt mm, det handlar om att motorn ska hålla för höga tryck då blir det ett annat tanke sätt :) tänk hur ett diesel block ser ut och är designat !
Skriv svar